Vilka arter kan man plantera i egen sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter kan man plantera i egen sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka arter kan man plantera i egen sjö?

Hallå alla kunniga!

Jag har grävt en mindre sjö på min mark i skåne. Det är ingen liten damm jag talar om, utan en riktig sjö. Sjön har ett in och ut-flöde. Bottnen består till större delen av sand, sten och grus. Maxdjupet ligger på runt 5 meter. Långa stränder med en hel del vass.
    Nu börjar jag fundera på vilka fiskarter jag kan plantera in. Det trevligaste vore fiskar som kan reproducera sig, men jag vill gärna ha fler än en art.
    Jag tänkte sätta i ett par gräskarpar för att hålla undan ogräs. Jag har även funderat på någon form av "salmonider", men inga trista "broilerbågar".

Om någon har idéer och tips så motages detta med glädje. Vilka arter funkar? Var får man tag på dessa, priser osv.
    Det viktigaste är inte att det ska vara bra fiske i sjön, utan ett någolunda fungerande ekosystem.

Om allt går som det ska så bjuder jag in till fisketävling om något år eller så.

/DGD

Tackar för tips och råd.

Gädda, Abborre, Mört, Ruda, Sutare, Karp, Öring men den kan inte föröka sig naturligt isåfall får du hitta fisk som du får flytta från något annat vatten till din damm. Röding kan gå men då måste du ha kallt vatten året om dvs att tillflödet kommer ifrån en källa eller liknande. Jag vet inte hur pass känslig gösen är om jag hade kunnat välja så hade faktiskt skippat gädda. Det blir bara snipformat på dom ändå i ett sådant vatten i de flesta fall och det är roligare att få lite större fisk av de andra arterna som abborre och eventuell ädelfisk. Men visst det bör finnas någon predator så jag hade nog kört gös och abborre + annat Beroende på hur pass strömmande tillflödet är och dess bottentopografi så kan det vara möjligt att plantera in elrits "Erling" i dammen.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ädelfisk kan du köpa på Baltak och Källefalls fiskeodling
      Det finns en Gösodling vet dock inte vad den heter kommer jag på det så skriver jag in det här!
      Om du har ett så litet vatten behöver du inte gräskarp det borde räcka med ett större antal sutare eller "vanlig" karp dvs spegel o fjäll.
      Vitfisk plockar du bäst ifrån en sjö ett intillliggande vatten
      likaså med gädda och abborre.

Nu får man ju igentligen inte flytta fisk ifrån ett annat vattensystem till ett annat. Enligt lagen så bör du då ta fisk ifrån någon sjö eller liknande som har anslutning till din damms vattensystem.

Kommentera

kom ihåg att följa alla regler vad gäller plantering av fisk och dylikt!! mycket viktigt!
        låter halvkul att du säger att du grävt en sjö med djup på 5 meter ! hur lång tid tog det och gräva hehe...?

Kommentera

Jerka han använde ju troligtvis inte spade o hink! ^^ Med en grävmaskin så tar det inte så lång tid!

Kommentera

hur stor är sjön då? har du lite ungefärliga mått?

Abborre är ju en självklar fisk i alla svenska vatten, sen kanske du skulle prova på tex ål, båda dessa är ju ganska tolleranta djur... någon större växtätare som karp skulle ju också vara en lämplig kandidat...

Sen skulle ju matfisk för ålen och abborren vara bra där finns ju ganska många mindre vitfiskar att välja bland!
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Vore det inte roligt med EN gädda en större dam.... så man får höra lite plask när det är matdax.
              Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Skippa gäddan o lägg i Sutare, Abborre, karp, ruda, mört, sarv
                /Lazinko

Kommentera

Fiskeriverkets författningssamling kan ge goda råd om vad du får gör och hur det ska göras. www.fiskeriverket.se
                  Kolla särskilt FIFS 2001:3 om odling, utplantering och flyttning av fisk.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hur kom du på iden att gräva en sjö?? Häftigt! Jag vill oxå ha en...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 290 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art