Vilka arter kan man plantera i egen sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter kan man plantera i egen sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trevlig idé! Förutom gräskarparna skulle jag föreslå vanlig karp, mört, braxen (ingen har föreslagit braxen men jag tycker de "hör till") och sutare bland vitfiskarna, samt löja, och så klart abborre och även öring. Samt löja, om inte annat så åtminstone för abborrarnas skull. Det blir nog en lagom mix, visst skulle det vara skoj med gädda men det finns ju en viss risk med dem...
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Vet att man har fått bäckröding att reproducera sig i liknande sjöar i mellan-/södra Sverige med mindre maxdjup än 5m så det borde gå alldeles utmärkt. Länsstyrelsen har blivit ganska hård när det gäller tillstånd till utplantering av främmande fiskarter som kan tänkas reproducera sig, men efterssom du har en konstgjord sjö utan nuvarande fiskbestånd så borde det inte vara några problem. Någon form av mindre bytesfisk är att rekomendera (för att få en någorlunda storlek på bäckrödingen). Problemet är att bäckröding kanske inte räcker som predator och då kommer mört eller löjbeståndet att explodera. (skulle välja löja, helst groplöja som bytesfisk). Du kan testa att plantera in småöring också, men de har högre krav på lekbäckar så hoppas inte på för mycket. Undvik gädda. Försöker du skapa ett själreproducerande bestånd så skulle jag även avråda från abborre i sjön. De kommer att gå hårt åt ynglen när de lämnar lekbäcken, vilket de kommer göra snabbt efter kläckningen om inte bäcken är stor och har ett jämnt vattenflöde. Bestäm om du vill ha "ädelfisk" i sjön eller annan fisk. Ädelfisken blir snabbt utkonkurrerad av andra predatorer i det varma vattnet.
      Att försöka skapa ett konskgjort fiskbestånd är alltid lite gambling. Det finns ingen som kan säga helt säkert hur det kommer fungera men det här var mina tips..

Kommentera

Här är lite alternativ om du söker mer exotiska arter osv. När det gäller koikarp och sådär så ska dem väl sättas i karantän osv, ifall du har annat fisk i sjön =)..Det finns också någon störart eller nåt sånt på sidan, det vore väl fräckt att ha stör i sjön?

Kommentera

Stör var fin idè, grymmt fina! Vissa trädgårdaffärer i skåne säljer störar som blir runt 1 meter som stora, kanske vore nåt med 10 st

Är ju bara is i 1-2 veckor totalt om året i skåne, så de borde väl klara vintern bra?
          /Lazinko

Kommentera

Japps dem verkar coola, det enda negativa jag har hört/läst är att dem är känsliga för störningar och sådär...

Kommentera

Satan så avis jag blir...

Nåja. Pratar du om en HELT ren yta? Då har du ju verkligen chansen att göra något riktigt häftigt...

Först och främst. SKIPPA abborren!!! Abborre finns i alla andra vatten och är en mycket effektiv konkurrent till ALLA arter (i stort sett) samt en mycket härdig predator. Ingen art kommer att vara opåverkad av abborren i din damm (förutom gräskarparna).

mört eller löja. Enbart som betesfisk till större fiskar. Vill du dock ha fiskbar betesfisk ska du välja mört. Kom dock ihåg att mörten kan vara en allvarlig konkurrent till andra fiskarter. Den kommer säkerligen att påverka andra bestånd.

sarv eller id. Möjligtvis båda. Har likartade födoval men iden kommer att bli större och kan då även tjänstgöra som predator på den mindre fisken. Hur långt tillopp har du tillgång till? De leker i strömmande vatten och det är magnifikt att se den grova fisken vandra upp och leka. Bara det ett nöje.
              TÄNK DOCK PÅ att id KAN påverka ev "salmonidlek"!

ruda / sutare / brax. En, max två av dessa arter beroende på att de har likartade vanor och kan konkurrera om födan. Jag skulle välja ruda och sutare eftersom de är roligare sportfiskar än braxen (enligt mig då...)

gädda. Enbart som predator. Jag skulle försöka att styra upp det så att det BARA blev gäddhannar. Främst för att de inte blir så stora och således inte utövar betestryck på annan GROV fisk. Jag skulle också välja ETT kön för att förhindra att de förökar sig (av ovanstående anledning).
              Antalet beror naturligtvis på storleken av sjön.

gös. Skippar du gäddan skulle jag sätta i gös. Fin predator som antagligen inte kommer att bli monsterstor i din sjö.

bäckrödin eller öring.
              Bäckrödningen kommer med all säkerhet att bilda ett reproducerande bestånd och tillväxten kommer säkerligen att vara fin i sjön. Vikter på några kilo torde uppnås på en femårsperiod.
              Öringingen kan också leka i tillflödet (eller frånflödet beroende på stam) men osäkerhetsfaktorerna ang detta är stora. Säkerligen skulle de dock växa sig större än rödingen och vara roligare att fiska men du skulle förmodligen få stödutsätta för att ha en fiskbar stam.

regnbåge. Ja, du läste rätt. Plantera in exempelvis femtio eller hundra trehektos regnbågar och om fem år kommer du att ha en mycket fin båge att fiska på. Väljer du röding eller öring skulle jag dock inte plantera in så många utan nöja mig med några tiotal.

kräftor. Självklart ska du ha kräftor där? Bottensubstratet passar dem perfekt och är det flata stränder kan de gå upp på land och beta (de älskar faktiskt brännässlor!)

ål. Struntar du i kräftorna så kan du ju släppa i lite ål. Ett hektar kan producera två kilo ål. Kul sportfisk som dock kommer att smita för dig efter ca tio år... dyr dessutom.

Tja... kul experiment som sagt. Skulle vara otroligt roligt att se hur det ser ut. Förfogar över ett liknande experiment fast i mycket mindra skala dock.

Mina lyckönskningar.

Kommentera

glömde ju gräskarparna men, de hade du ju redan bestämt dig för?

Norden: Varför skulle du välja groplöja? För att det är en särledes ovanlig art eller för att den är en tåligare / bättre bytesfisk än benlöjan (t.ex.)

Kommentera

Glöm gös helt och hållet. Den trivs inte i småpölar och med det lilla djupet. En liten sjö är det heller inte mycket att sätta i borre. Blir oftast bara småpinnar. Bättre att sätta ut gräskarp. Och till det den andra arten av karp, som är läderkarp, fjällkarp, spegelkarp och radkarp. Dom ser olika ut men är av samma art. Lite sarv, mört, brax, sutare och björka. Ruda och sutare har sina egna revir. Och är sjön för liten tar sutaren död på rudan. MVH Gunnar J.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

det är bra om inte gösen trivs för då blir den inte så storväxt så att den kan utöva ett för stort tryck på de andra fiskbara arterna.

Kommentera

Lake fungerar bra som predator. Skulle nog välja abborre och löja också. De tre arterna skulle få bli basen i beståndet. När de har etablerat sig och man vet något om hur deras populationer blivit till individantal och vikt kan det kanske vara dags att introducera någon ny art med avsikt att bedriva put&take&release på dem. Regnbåge, gräskarp eller vanlig karp kan kanske vara lämpliga. Sätt inte ut kräftor som kan rymma och dra på sig infektioner eller sprida sjukdomar vidare.

Ta gärna ett sonderande snack med länstyrelsens fiskerikonsulent om arterna och deras krav.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot