GäddJävel: Har sett några lyckade försök med att plantera in groplöja för att höja medelvikten på vilda öringbestånd. Det kanske funkar lika bra med benlöja men det har jag inga erfarenheter av så jag skrev groplöja. Har sett misslyckade isättningar av mört där bestånden fullständigt exploderat. Kan dessutom vara extra kul med en lite ovanlig art i sjön.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilka arter kan man plantera i egen sjö?
Collapse
X
-
BeBest: ALLT han kommer att plantera in har den möjligheten (att vandra iväg och sprida smitta med undantag för gräskarpen då.. ) Kan inte se på vilket sätt flodkräftor skulle vara en större risk.
För att förhindra pest kan man göra en del åtgärder i till- och frånlopp, bland annat lägga ut breda barriärer (på bottnen) av snäckskal.
lake är en bra predator men skåne? Det är en kallvattenfisk och finns inte där naturligt, tror inte att det skulle gå.
men abborre skulle jag avhålla mig ifrån.
Norden: Aha, kul. Håller med dig, roligt med lite ovanligare arter.
Håller med dig angående mörten också. Och om man tänker på att dammen / sjön kommer att vara ytterst näringsrik i början så kan man ju anta att populationen kommer att explodera.
Men med många OLIKA predatorer tror jag att det skulle ordna sig. (kräftor, id, gädda el gös, regnbåge och ex bäckröding).
Kommentera
-
Jag hade nog ändå satsat på att köra gös och abborre. Gäddan är lite för glupsk och den finns ju i så många andra vatten. Sen skulle jag bygga ett gäng risvasar i din sjö så att det ger en bra fortplantning för dom mindre fiskarna. Sen har du ju massa andra arter som är intressanta. Men man vill ju gärna att bestånden ska vara så starka att man ska kunna fiska på dom så jag tror inte på att ha allt för mycket variation. inte mer än 6-7arter om man vill ha starka bestånd. Erlingen är en kanon fisk när den finns i vattnet så har den en tendens till att abborrarna blir fiskätare vid ett tidigare stadium än i vatten med löja och mört. Vilket ger en bättre tillväxt storleks mässigt.Deluxe lures thats my work.
Kommentera
-
Finns flodkräftor i systemet sedan tidigare, får han inte plantera ut signaler men flodkräftor går det att få tillstånd till. Kräftorna är ju en av de enklaste arterna att flytta så därför ville jag varna lite extra för risken med kräftpest.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Coolt projekt! Försökte mig på att bygga en liten damm med poolarna förut... vi var då bara 12 år eller nått =) Så vi hade inge pengar till pump o så vidare... Men kan lova att vi fick träning av att gräva för hand =)
Men men i framtiden ska det nog bli en egen lite damm/sjö...
Lycka till!
Kommentera
-
Är det inte så att vanliga arter som abborre, gädda och mört m.m. sprider sig till de flesta vatten förr eller senare. Här nere i Skåne finns det ju många mindre dammar och liknande på åkrar och trots att det inte planterats in fisk där så finns bestånd av dessa fiskar. Vad jag har förstått sätter sig rommen på fåglarnas fjädrar och sprids på detta sätt.
Fast det är ju klart att om man planterar in annan fisk tar ju denna process längre tid men jag tror ändå att du förr eller senare kommer att ha abborre och gädda i din sjö.
Kommentera
-
BeBest: Skulle aldrig få för mig att råda någon att plantera in signalkräftor.Men det är ju aldrig fel attt varna. Hellre en gång för mycket än en för lite.
Manil: Arter kan spridas på andra sätt än naturliga. Här (i värmland) finns fisk i nästan alla hålor och många av dem har fått hjälp på traven så att säga. Fisk i ett vatten i närheten av en bosättning var en slags matgaranti... av den anledningen har abborre och gädda nyintroducerats i måååånga vattendrag.
Min tro är alltså att många av de vatten du pratar om har fått hjälp.
Det är inte säkert att man får abborre / gädda / mört den "naturliga" vägen. man kan bygga till- och frånflödet så att chansen minskar till "minimal"... allt beroende på tillflödets storlek iofs. Är det för stort blir det besvärligt men kan man hoppa över det så är det ganska enkelt att skapa hinder.
Bygger man en tre - fyra stycken uppströms dammen och ett besvärligt fall nedströms är man ganska säker på att de inte dyker upp (naturligt)...
Linu_z Nämn EN bra anledning till att ha abborre i ett konstgjort vatten. Personligen är jag mycket skeptisk till det.
Kan fixa en liten enkel bild på vandringshinder. Dyker förmodligen upp ikväll.
Kommentera
-
Gäddjävel, jag menar även nyanlagda dammar och fågelsjöar där det inte inplanterats någon fisk och som inte har några in- eller utflöden, men man vet ju aldrig, kan vara några ungar som hjälpt till. Men är det inte så att rommen sprids med fåglarna?
Kommentera
-
Vet inte om bilden är så tydlig som jag vill men, några förklarande ord kanske får det att klarna helt.
Alltså: Vattnet rinner ner i cementröret som har "lämplig" storlek. Det är bra att ha det STORT eftersom den man strävar efter är att ha en så lien ström över kanten som möjligt.
Då, och endast då, har man skapat en så obekväm passage att ytterst få fiskar kommer att passera den.
Vill man kan man fasa ur lite den vid "mynningen bara för att markera vart vattnet ska rinna.
Trumman bör vara djup!
Det är troligt att det är "stor" (vuxen) fisk som kan dimpa ner från andra vatten och genom denna åtgärd hindrar man dem att fortsätta sin färd nedströms.
Vill man vara på den absolut säkra sidan kan man som jag skrev bygga en tre - fyra stycken i tillflödet.
Fyller man sen botten av trumman med snäckskal så har man byggt en liten kräftpestbarriär.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 383 visningar
1 gilla