Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av wolfirus Visa inlägg
    gäddan kommer äta dom svagare individerna så den öringsstam du har kommer bli starkare, samt att gäddan vill få i sig så mycket näring med så lite jobb som möjligt, så chansen att den äter upp alla dom öringarna som du sätter in i vattnet är mycket liten, om inte det är en svag stam du planterar in i vattnet. Den kommer med större säkerhet ge sig på andra arter än dina öringar, om dom inte är sjuka eller skadade.
    Det låter ju lysande, kanske gäddorna o öringen i första hand kan dela på mörtar, abborrar o knipungar. Hör en hel del historier om att gäddor helt utplånat öringar o regnbågar så jag vågar dock inte hoppas på för mycket. Blir nog öringar på i snitt kilot som vi sätter ut så de borde ju iallafall erbjuda ett visst motstånd för gäddan.

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
      Kom på att det kanske funkar med en ryssja? De stora gäddorna går nog djupare nu och det är kanske enklare att placera en ryssja nära botten än ett nät?
      En ryssja kanske jag kan få tag på av nån i byn, vet att det är nån som har använt den i sjön här i byn tidigare. Tackar för det tipset!

Kommentera

jag kan nog nästan garantera att dom kommer göra

Kommentera

Det du eftersträvar är bara en kortsiktig överlevnad? Tar du bort de stora gäddorna, tar du oxå bort de enda som äter mindre gäddor. Men vad är några futtiga gäddor och fiskeetik värt när det e frågan om fettfenefiskar och "lite fint torrflugefiske"??
          Du gör dig själv en björntjänst, dessutom finner jag det oetiskt att använda sax!

Skulle detta "fördumma" mig? Må så vara!!

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
            En ryssja kanske jag kan få tag på av nån i byn, vet att det är nån som har använt den i sjön här i byn tidigare. Tackar för det tipset!
            Lycka till med ditt projekt! Förresten, hur mycket ska du plantera in och vad kostar det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
              Det du eftersträvar är bara en kortsiktig överlevnad? Tar du bort de stora gäddorna, tar du oxå bort de enda som äter mindre gäddor. Men vad är några futtiga gäddor och fiskeetik värt när det e frågan om fettfenefiskar och "lite fint torrflugefiske"??
              Du gör dig själv en björntjänst, dessutom finner jag det oetiskt att använda sax!

Skulle detta "fördumma" mig? Må så vara!!
              Fiskeetiken ger jag mig inte in på här då den säkert är dryftad på många andra ställen och vi kommer att komma fram till att vi inte delar samma etik vilket gör att vi inte kan komma till ettt gemensamt mål. Hur jag gör mig en björntjänst kan jag däremot inte förstå då jag med detta projekt har en hyffsad chans att få öringar och gäddor som jag kan fiska i samma vatten (med fluga, spinnare, nät eller vilken annan metod som jag än väljer) medans om jag inte gör något alls så har jag ett vatten som jag inte kommer att fiska alls i mer då det finns bättre fiskevatten runt omkring. Ser bara möjligheter och den risk som tas är att jag blir några tusenlappar fattigare men det är ju mitt problem.

Kommentera

sätt i öring, låt gäddan käka dem som fan så får du grymt feta gäddor
                köp en super shad rap i öringfärg och var redo för grymt fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
                  Lycka till med ditt projekt! Förresten, hur mycket ska du plantera in och vad kostar det?
                  Vet inte riktigt hur mycket fisk det blir (tar väldigt gärna emot tips även där) men 25-50 kilo med en snittvikt på kilot eller strax under är det jag tror just nu. Vi ska sätta på flera ställen så vi delar upp leveransen på flera vatten men övriga vatten är alla beprövade sedan tidigare och de är större sjöar så det är därför detta blir ett lite annorlunda projekt.
                  Vet faktiskt inte riktigt vad kostnad blir men har för mig att vi pratar om typ 60 kr kilot för öringen men jag kan ha helt fel. Finns säkert nån som har bättre uppgifter på detta (vet mer när fakturan kommer!)

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
                    Fiskeetiken ger jag mig inte in på här då den säkert är dryftad på många andra ställen och vi kommer att komma fram till att vi inte delar samma etik vilket gör att vi inte kan komma till ettt gemensamt mål. Hur jag gör mig en björntjänst kan jag däremot inte förstå då jag med detta projekt har en hyffsad chans att få öringar och gäddor som jag kan fiska i samma vatten (med fluga, spinnare, nät eller vilken annan metod som jag än väljer) medans om jag inte gör något alls så har jag ett vatten som jag inte kommer att fiska alls i mer då det finns bättre fiskevatten runt omkring. Ser bara möjligheter och den risk som tas är att jag blir några tusenlappar fattigare men det är ju mitt problem.
                    Skulle du lyckas med att ta bort de största gäddorna har du inget kvar som äter de mindre. Men desto fler "mindre" gäddor som gärna mumsar i sig öring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Österfisk Visa inlägg
                      sätt i öring, låt gäddan käka dem som fan så får du grymt feta gäddor
                      köp en super shad rap i öringfärg och var redo för grymt fiske
                      Misslyckas mitt upplägg så kör jag detta som plan B, då blir det ju lyckat hur det än går.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 021 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art