Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Enda sättet är nog att suga upp allt vatten ur tjärnen och sila det genom ett kaffefilter för annars är det alltid nån liten jäkla gädda som överlever och sen växer till sig. Annars kan du göra helt om och börja tokplantera in småfisk som mört, abborre osv. och göda upp gäddorna rejält. Gädda går att fiska med fluga, den går att äta och få stora fina benfria fileer ur. Jag tycker mig se en trend även i Sverige att gäddan stiger stadigt i anseende så varför inte börja redan nu, om några år är kanske öringen ute och gädda inne.

Om du mot förmodan lyckas få bort gäddan så finns det alltid folk som kan jäklas och släppa i några feta gäddor i tjärnen en mörk afton...

Kommentera

Vet inte hur mycket öring det blir men kanske 25-50 kg. beror på vad som blir kvar när vi satt på de andra ställena. Är som sagt inte ute efter att helt få bort gäddan ur tjärnen (även om ämnesrubriken kanske antyder nått åt det hållet). Vill ha bra tips på hur jag med kort varsel blir av med ett antal av dem med iden att de som jag hinner ta bort innan öringen kommer åtminstånde inte kan äta upp öringarna. Sen kommer det att finnas gäddor kvar som kallasar på de nya gästerna och det är jag medveten om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abbinator Visa inlägg
        Enda sättet är nog att suga upp allt vatten ur tjärnen och sila det genom ett kaffefilter för annars är det alltid nån liten jäkla gädda som överlever och sen växer till sig. Annars kan du göra helt om och börja tokplantera in småfisk som mört, abborre osv. och göda upp gäddorna rejält. Gädda går att fiska med fluga, den går att äta och få stora fina benfria fileer ur. Jag tycker mig se en trend även i Sverige att gäddan stiger stadigt i anseende så varför inte börja redan nu, om några år är kanske öringen ute och gädda inne.

Om du mot förmodan lyckas få bort gäddan så finns det alltid folk som kan jäklas och släppa i några feta gäddor i tjärnen en mörk afton...
        VILL INTE UTROTA GÄDDAN, provar att säga det en gång till så kanske ni slipper fundera över hur det ska gå till.
        Har gott om bra fiskevatten för gädda, t ex behöver jag gå 35 m från huset för att ha tillgång till en kanonsjö med gäddor i 10+ klassen, öringvatten har jag mer begränsat av däremot o därför vore det trevligt med lite av den varan oxå.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
          Har inte tänkt utrota gäddan för det kommer jag inte lyckas med även om jag skulle försöka. Mitt mål är att få bort några större gäddor till för att inte stoppa öringarna rakt ner i gapet på storgäddan när vi sätter ut dem. Utloppet består idag till 90 % av översilning genom våtmark ner till en sjö som ligger ca 700 m bort och ca 40 höjmeter lägre ner. Tidigare så har det funnits en bäckfåra (typ 30cm bred) som gått hela vägen så gäddorna har nog kommit den vägen en gång i tiden men sedan länge så är denna fåra bara kvar på några få ställen. Nya vuxna gäddor måste alltså ta landvägen för att komma dit. Föds de i tjärnen så kommer de naturligtvis att växa upp där men det är ju ett kommande problem. Nu handlar det om att inte få 90 % av utsättningen uppäten första veckan.
          Har du en annan gäddsjö 700 meter bort så lär ju finnas risk för att fåglar som går i sjöbrynet på våren för över befruktade ägg.
          Hur har du tänkt att öringen skall leka nånstans om det inte finns något strömmande vatten som syresätter äggen?
          Tror att en 2 hektar tjärn med max 9 meter
          djup inte är tillräckligt stor för att lyckats
          med nån lek i tjärnen?
          Finns det ingen bättre salmonid, kanske kanadaröding? bäckröding?
          Senast ändrad av Alessandro; 2010-05-29, 22:01.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Du får säga vad du vill, Men man "fiskar" fan inte med saxar!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Har du en annan gäddsjö 700 meter bort så lär ju finnas risk för att fåglar som går i sjöbrynet på våren för över befruktade ägg.
              Hur har du tänkt att öringen skall leka nånstans om det inte finns något strömmande vatten som syresätter äggen?
              Tror att en 2 hektar tjärn med max 9 meter
              djup inte är tillräckligt stor för att lyckats
              med nån lek i tjärnen?
              Finns det ingen bättre salmonid, kanske kanadaröding?
              Det kommer alltid att finnas gädda i tjärnen oavsett om jag lyckas få dit öringen eller ej, inte mitt mål att få bort dem permanent eller ens helt borta tillfälligt. Vill ha lite färre predatorer i veckan som kommer än vad som finns där just nu.

Tillflödena som är småbäckar som rinner in är strömmande o syresatta MEN DE ÄR SMÅ. Räknar inte med att de ska föryngra sig men HOPPAS att de kan göra det. RÄKNAR däremot med att kunna få dem att överleva mer än ett år.
              Är inte i nuläget intresserad av nån annan art men framöver så skulle det vara intressant att testa lite annat i andra vatten. Men nu är det detta vatten och öring som gäller, fisken är redan beställd o levereras i veckan som sagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
                Du får säga vad du vill, Men man "fiskar" fan inte med saxar!!!
                Då kallar vi väl det inte för fiske utan för att jag vill dra upp gäddor med hjälp av sax så kanske det ser bättre ut.

Kommentera

Vad kostar en rotenonbehandling och är det tillåtet nuförtiden?
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Du kommer ALDRIG lyckas utrota gäddan hur mycket du än VILL!

Kommentera

Saknar fortfarande tips på vart i tjärnen jag har störst chans att fånga de gäddor jag är ute efter, hellre ta upp en 5 kg än fem 1 kg då 5 kilosgäddan borde vara ett större problem vid utsättningen än smågäddorna. Tacksam för tips och kan ta dem via PM om ni inte vill skylta med att ni ger tips till en så pass oseriös typ som jag som ens vågar äga ett nät.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 383 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art