Dynamit, kan det vara nåt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Näta bort gädda ur tjärnen
Collapse
X
-
Tjo!
Det är sjukt vad mycket hjälp du får... eller inte...
Tyvärr kan jag inte komma med något konkret tips till dig men jag känner mig nästan tvungen att skicka in ett inlägg för den goda viljans skull...
Min farbror har en liten göl (näst intill identisk med din) på ägorna som han också vill plantera in lite ädelfisk i. Så ett bra svar skulle även hjälpa mig och min farbror.
Jag har dock en, kanske helt omöjlig idé som kan hjälpa, att man försiktigt kunde typ "dragga" ett vanligt nät med mankraft ett antal gånger för att på så sätt få bort ett gäng gäddor så att den planterade fisken får större chans att växa till sig. Ungefär som en trålare alltså...
Jag hoppas som sagt att får ett bra svar, kunskap och välvilja brukar finnas här på Fiskesnack...
/Daniel
Kommentera
-
Kanske är dags att ta ett steg tillbaka och vara lite självkritisk känner jag..
Jag törs påstå att 99% av de sjöar i Sverige som är p&t vatten i Sverige har nätats för att bli av med gäddorna i samband med de första insättningarna av prickefisk.. Ser väl egentligen inget fel i det, ett fåtal kommer alltid undan och växer till sig på småfisken som alltsom oftast finns kvar efter nätröjningarna..
Så fiskar _du_ i ett p&t vatten så har du enligt marknadspolitisk modell skapat ett behov av denna typ av vatten i Sverige och ska egentligen enbart hålla käften när folk nätar ur gädda..
Samma sak kan sägas om en del vatten som förvandlats till karp-pölar.. Många anser att nätning är vettigt för att bli av med predatorer såväl som födo-konkurrenter..
Samma sak med vårat fina fiske i vattendragen i norrland.. Många åker glatt och viftar med flugspöna efter drömharren.. Sen kommer man hem, sätter på sig skygglapparna, sätter sig vid datorn och klagar på norrlänningar som bonkar gädda och slänger till räven..
Dubbelmoral är skoj
Eftersom jag inte själv fiskar alls med fasta redskap så har jag inga riktiga tips att ge angående nät eller ryssjor.. Men använd inte gäddsaxar så är du snäll..
Dels sponsrar du tillverkarna, och dels rättfärdigar du dom jävla bonnläppar som kör långtidsfiske med saxar ute som vittjas nån gång i veckan..
Sen fångar en sax en gädda mycket sämre än ett trekrokstackel, risken finns att saxarna inte sätter sig, utan du får en gädda eller två som får simma runt med sönderslagna käkar i pölen, ingen kul tanke..
Lycka till med att bygga ditt drömvatten
Ps. Gör du hundgodis av dom, du får inte flytta fisk mellan vatten utan att ha tillstånd av länsstyrelsen..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av johannes.f Visa inläggBjud in alla du känner och låt dem fiska i din pöl, sen bjuder du på grillad gäddburgare! .. Eller vad som helst ..
Jag skulle komma, om de inte varit så långt =)
Lycka till.
Kommentera
-
Tjenare Micke!
Kanske knäppt, Men endå ett tips :P
Man kanske kan göra en liten inhängnad som man tömmer på så mycket fisk man kan! (resten tar ädelfisken hand om, som småfisk och yngel) inhängnaden kanske kan vara på typ 10x20m, Det finns liknande i en sjö nära mig där det består av bryggor som e i fyrkanter och plastmattor som går från bryggan och ner till botten runt om.. Det jag menar är att man kanske kan låta fisken växa på sig lite större till typ 2-3 kilo iaf, Så tror jag dom klarar sig "lite" bättre från gäddorna du har i din sjö. Och sen säga till alla som fiskar i sjön att ta upp alla göddor ni får! "och släng på grillen"
Eller som dom gör på vissa ställen ute i havet där dom föder upp lax.. Ha stora "håvar" som fisken växer till sig i, Och mata dem med bolies! Och sen öppna upp håvarna..
Som sagt, Kanske knäppt, men endå ett tips..
Mvh Marcus
Kommentera
-
"Brukar" man inte rotenon behandla vatten för att bli av med oönskade arter? Sedan kan man ju oändliga diskussioner om etik, moral, rätt, fel men var människa äger ju rätt till sin egen etik så länge man följer lagen.
Kan någonstans tycka att man kanske inte ens borde fiska om man inte kan leva med vetskapen att individer i form av gädda eller annan fisk kan dö. Sedan kan man ju bli vegan samt undvika kläder och produkter tillverkade i 3:e världen, passa på kräftor då de bara måste pinas av att kokas i vatten, sedan borde man låta bilen stå för herregud om man klipper en grävling.
Det är ju din pöl, du gör vad du vill med den.. Sedan tycker jag personligen att gäddsax verkar vara något som borde förbjudas men det är min egen uppfattning.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av shank Visa inlägg"Brukar" man inte rotenon behandla vatten för att bli av med oönskade arter? Sedan kan man ju oändliga diskussioner om etik, moral, rätt, fel men var människa äger ju rätt till sin egen etik så länge man följer lagen.
Kan någonstans tycka att man kanske inte ens borde fiska om man inte kan leva med vetskapen att individer i form av gädda eller annan fisk kan dö. Sedan kan man ju bli vegan samt undvika kläder och produkter tillverkade i 3:e världen, passa på kräftor då de bara måste pinas av att kokas i vatten, sedan borde man låta bilen stå för herregud om man klipper en grävling.
Det är ju din pöl, du gör vad du vill med den.. Sedan tycker jag personligen att gäddsax verkar vara något som borde förbjudas men det är min egen uppfattning.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Vet inte om det stämmer angående kräftor men tydligen ska dom dö omedelbart när man släpper ner dom i vattnet. Om man inte släpper i för många så att vattnet kallnar då.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 021 visningar
1 gilla
|