Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Du får gärna återkomma med lite updateringar om hur fisket efter öringen gick sen. intressant att veta hur lyckat det blev.

Jag lägger mig inte i debbaten om gäddan, känns bäst så, den har ju urartart lite om säger så..

Edit*: skippar man läsa sista sidan innan man svara och ser alltför sent att updateringen redan kommit. hehe jaja. Låter ju lyckat iallafall.

Kommentera

• Grattis Michael, mission complete!

Kommentera

• Ideen med å fiske ut gädda er bra, men jag har ett betre forslag. La gäddorna leva, och planter inn non stora öringar. 10-15 öringar i två-tre kilos klassen. La dom leva och använd heller tid med att fixa bäcken for som store öringarna. Gjör gärna ett lite vattenfall på ca 1,5 meter så at gäddorna inte kommer upp i bäcken. Derefter gjör du non riktiga holer så att öringen kan va i bäcken. Derefter setter du maks mål på öringen i staden for att fiska dom store upp. Du vil inte få non 1000 brödre tjärn med småöring, sidan dom stora öringarna och gäddan äter upp det som er for mycke.

Gör du det samma med gäddan, fiskar bara upp dom små gäddarna som er upp till 3-4 kg, så får du riktig bra gäddefiske oxå.
        Det samma går for abboren och mört. Spara dom som er over snittstorleken och ta dom som er lite mindre till mat. Efter non år kan du få en fantastisk flott sjö der man får riktig bra med gigant gäddor, storabbore och fin öring. Använd C&R på fisk over en viss storlek och ta non av dom bästa matfiskarna til middagen.
        Sjöen er annars inte stor nok til att nätfiske behövs.

NB !
        Bäste sättet er att fiska upp eksempelvis 100kg med smågäddor, och såabbore och plantera ut 100 kg med öring. Annars anten tar man ut närings från sjön eller planterar inn näring i form av fisk. For mycke eller for lite näring kan forstör ökosystemet i tjärnet og man ender upp med dødt tjärn.
        ><)))(°>

www.aurebu.com
        www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

• Facinerande tråd, jag har följt den från början, och med jämna mellanrum dyker det upp inlägg om att det inte går att utrota gäddan, vilket Micke vetat hela tiden och inte haft avsikt för.
          Samt kritik för metoden, för att det inte är sport att näta, vilket han även det inte har varit avsikten och att att han får gnäll för att han matar hunden med gädda.
          Heja på Micke, hoppas du får fint fiske i dammen, och en fisk som dessutom är god att äta.
          Hoppas du har ett fint insektsliv i dammen så man du sitta och titta på vakande fisk framöver.
          Fortsatt lycka till med ditt projekt, skulle gärna ha ett liknade om jag inte hade så nära till naturligt fiske på öring, och harr.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Hur det än är så är gäddsax ett mycket osympatiskt redskap. Det är extremt konstigt att redskapet inte är förbjudet, ljustring är inte tillåtet och det funkar ungefär på samma sätt. Jag har svårt att förstå att nån som reggar sig på en sportfiskesida ens överväger att använda ett sånt redskap. Hela tråden är pinsam. Om man är så korkad att man tror att det går att utrota gädda så får man väl hålla på med det. Men det vore ett tecken på intelligens att inte ta upp det på ett sportfiskeforum.

Kommentera

• Att ta upp detta på ett forum som som heter Fiskesnack är inte fel. Alla synvinklar på fisket skall få sitt. Sen skall det diskuteras vad som är rätt och fel. Ett synsätt är inte alltid rätt.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                Hur det än är så är gäddsax ett mycket osympatiskt redskap. Det är extremt konstigt att redskapet inte är förbjudet, ljustring är inte tillåtet och det funkar ungefär på samma sätt. Jag har svårt att förstå att nån som reggar sig på en sportfiskesida ens överväger att använda ett sånt redskap. Hela tråden är pinsam. Om man är så korkad att man tror att det går att utrota gädda så får man väl hålla på med det. Men det vore ett tecken på intelligens att inte ta upp det på ett sportfiskeforum.
                Ännu en som inte förstått, om du läser mitt inlägg ovanför ditt, samt det första inlägget i denna tråd så kommer du att se, och förhoppningsvis förstå, att det ALDRIG varit tal om att utrota gäddan, endast få bort dom största predatorerna.
                Och jag anser att det är ett tecken på just intelligens att att ta upp ett ämne som handlar om just inplantering av öring i ett eget vatten i just ett forum som handlar om fiske, för att kunna fiska med fluga på hemmaplan utan att behöva åka till ett P&T vatten och fiska på övergödda regnbågar.'
                Du kan ju lämna ett förslag annars var du anser att Micke ska diskutera utplantering av öring för att senare fiska upp den igen.
                Angående användandet av saxar, det lägger jag mig inte i.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 086 visningar
                1 gilla