Ormar som stör fisket!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ormar som stör fisket!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

såg en snok för ett par veckor sedan, simmade precis framför bryggan där jag stod, sen stannade den upp och hängde i vattnet, men när den såg mig så stack den :P

ormar är jag inte rädd för, men jag har respekt för dem, nu skulle jag aldrig försöka mig på att fånga dem som man gjorde när man var mindre, getingar tycker jag inte om, så jag hoppar runt och viftar när de kommer. men jag är inte rädd för de tycker bara det känns obehagligt när de flyger runt huvet eller kryper på ryggen. det svider ju trots allt lite om man blir stucken.

spindlar tycker jag heller inte om, inte rädd heller, jag kan lätt fånga de och låta de krypa i handen om jag är på det humöret hehe, men jag vill ändå inte ha de krypandes på mig när jag inte är med på det. mitt rum ligger i källaren i huset så här kryper det gott om feta stora! spindlar, och DET är obehagligt, speciellt när man ska sova

men men, jag är inte rädd eller har fobi för kryp, men jag vill ändå inte ha de krypandes på mig

Kommentera

Ursprungligen postat av JG Visa inlägg
      Har själv sett getingar som sitter och frenetiskt pumpar sina gaddar i allt möjligt som inte rör sig (trä, metall osv).
      Det du har sett är nog snarare de pumpande rörelser som getingen (och andra insekter) utför för att transportera runt syre i kroppen. De har inte lungor som oss, utan tunna rör (trakéer) som går överallt i kroppen och transporterar luften till de inre delarna av kroppen. När det är varmt innehåller luften mindre syre, varför insekten måste pumpa mera med kroppen för att inte drabbas av syrebrist.

Däremot kan de vara djäkligt aggro ibland och sticka tämligen oprovocerat. Jag hade en geting på benet en gång då jag stått och jobbat vid vedklyven och var blöt av svett, den lockades nog av min svett. Jag kände hur den nafsade mig med käkarna och paniken var nära! Men så flög den iväg och kom inte igen. Sen blev det långbyxor resten av kvällen för mig, jag är allergisk som satan och har varit nära att stryka med 2 ggr då jag blivit stucken... Vilket gör det aningen svårare att hålla sig kall då de flyger runt en. Måste dock säga att jag är helt fascinerad av getingar! Såg en som fastnade i ett spindelnät en gång, och det slutade med att getingen käkade upp spindeln efter att ha piercat den ett antal gånger!

De jagar ju andra insekter, jag minns på landet att de tog flugor i luften, ruskigt skickliga jägare.

I övrigt är jag inte förtjust i spindlar, men det är ok så länge jag ser vad de har för sig.
      Senast ändrad av Captain_Lovestar; 2007-05-16, 23:28. Anledning: stavfel
      www.hellfish.se

Kommentera

Du behöver inte känna dig ensam. Jag har lider oxå av ormfobi... Blev livrädd när jag såg en kopparödla när jag klippte gräsmattan. Men som tur är har jag aldrig träffat på varken snok eller huggorm "in the wild". Men jag tänker mig för varje gång jag går i skogen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inlägg
          haha om ni kollar på fiske.nu så ser ni en orm, som förmodligen är en amrikans vattenmagasin, skit farlig. Fångades här i svergie !
          Du menar nog amerikansk vattenmockasin. Den är giftig, men finns inte naturligt i Sverige som tur är.

Ett amerikanskt vattenmagasin är betydligt mer imponerande, men mindre giftigt än ormen. Som exempelvis Hoover Dam -> http://en.wikipedia.org/wiki/Hoover_Dam
          www.hellfish.se

Kommentera

Har kanske inte så mycket med fiske att göra, men dess mer om ormar =D

Har varit med om en "Ormgrop" med huggisar i, var vid stranden vid kolmården området, vid deras camping har jag för mig. Hade precis gått förbi ett par som låg o myste i sanden, när jag hörde något prassla ganska konstant o rejält.
            Stannade och försökte lokalisera källan. Kom fram till en mindre grop i sanden intill gräskanten, där det bara kryllade av ormar, var säkert 30-40 orm j*vlar i gropen med lite löv o skit. Jag sprang förbi paret jag precis hade gått förbi o skrek någonting med ”en hel hög/massor av ormj*#!vlar!” och paret var häck i häl.

Sen har farsan varit med om när han var mindre, 8-9 år kanske, hjälpte sin farfar med halm/hö i en lada som han höll på att rafsa ner. Så ser han denna boll med ormar (bokstavligt talat), komma rullandes emot han. Fast jag fick det intrycket att han var ganska lugn ändå...
            Jag hade fan aldrig satt min fot där inne igen...

Sen har fadern även fått in en huggis mellan ekrarna på cykeln på landet som ung tonåring, han stannade inte cykeln först det vart ormfärs av´n.
            Men som man brukar säga, det är en helt annan historia.. ;D
            ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Kommentera

Jag har åtmindstone fobi mot en vattenvarelse. Maneter, alla sorter, vilket gör badande på västkusten till en spännande upplevelse. Nu är det egentligen inte själva maneten jag är rädd för utan känslan att jag inte vet var de är när jag badar. Så i klart vatten där jag kan gå runt dem går det hyfsat och döda på stranden går bra.
              Jag kommer faktiskt ihåg min barndomsupplevelse som startade fobin. Satt som väldigt liten på en strand och tittade på större barn som hade simskola. De började med att slänga bort alla brännmaneter med sina flytbrädor. Efter en stund blev ändå en flicka ordentligt bränd och kom stortjutande ur vattnet. Räckte tydligen för att skrämma mig, en liten inlandsunge, för livet..

Åter till orm.
              När flickorna var små ville jag att de skulle vänja sig vid orm så jag tog dem varje vår ut till Öby kulle för att se alla ormar där. Man tog med sig fika o filt och hade utflyckt. Det gick lite för bra ett år. Ser plötsligt att 5-åringen krupit under en buske för att se lite bättre och ligger på mage ca en halvmeter från en riktigt stor huggorm. Ni kan tänka er en pappa med tillbakahållen panik som försöker få ungen att försiktigt backa ur busken.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Har inte fobi för ormar eller getingar, aldrig blivit stucken/biten! Fast ormar är man ju lite rädd för endå, när man ska ner och bada på landet och ser en huggis slingra över stigen man går på. Då blir det stampande! Polarn har ormfobi och han är liksom som "tuffingen" eller vad man skall säga.. stor och stark. Men när han såg en snok simma i vattnet blev det till att tjuta som en liten tjej och hoppa och springa runt osv osv, humoristikt ögonblick

Kommentera

En huggormshistoria. Väl medveten om att risken närmast är obefintlig att bli biten av en huggis i naturen om man inte tar i den...Men att effekterna av ett huggormsbett är minst sagt obehagliga, minst sagt. Lärde jag min son och hans kompis när de var små allt jag visste om dem...Letade ibland upp 6-7 huggormar som vi på 1 meters håll studerade. Förklarade att de oftast är fredliga men giftigare än man kan tro, jämnförbart med skallerormar. FÖRBJÖD dem att försöka fånga en.

Senare på en av deras snokande ;-) (i 12-årsåldern)i naturen hittade de en huggis som de tog med sig, bollade med i flera timmar med sina bara händer, verkade ganska snäll. De kom så småningom hem till kompisens mamma, den förstnämnda med ormen i händerna " titta mamma vad vi har hittat!)..Å, herregud det är ju en huggorm, släpp genast ut den" Han lydde sin mamma gick ut..men skulle PUSSA den adjö...Då högg den honom i kinden...Hans pappa körde honom i maxfart till sjukhuset...Illa däran, men klarade sig med en ny form av typ serum eller liknande tidigare ej provat...Frågade min son senare " Men jag har ju förklarat hur farliga de är och att ni INTE skulle fånga någon? " De tänkte vi inte på "...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtreame Visa inlägg
                    Finns det fler som mig med riktigt orm fobi!!??
                    Har ett flertal fiskeplatser som jag mer eller mindre bojkottar pga av att jag stött på Snok eller huggisar!
                    Ett av mina bästa sutare platser går jag aldrig mer till pga av just ormar.
                    Sist jag var dit såg jag runt 5-8 snokar på stigen efter ån ut mot sjön...
                    Går aldrig dit mer! hehe!!

En annan liten mysig tjärn som jag gillar att fiska i är numera bojkottad!! Anledningen är ett skogshygge jag måste gå över med stenpartier och ris.
                    Har vart dit 2ggr i år och stött på huggorm varje gång!!!

Vet att ormar inte är direkt farliga och jag har stövlar osv osv. Det är inte det utan har bara så j-a svårt för dom små liven!!

Fler med liknande problem???

Jobbigt med fobier..I området där jag jobbar har vi massor med snok,Flera som har varit skitskraja för orm har vant sig,och har inte samma rädsla längre..Du skall ha en stor eloge för att du inte börjar att "racka" ned på ormarna(Typ,att utrota dem,etc..)
                    Själv har jag fobi mot dryga ,nedskräpande sommargäster som tror att dem kan bete sig som dem vill...

Kommentera

Nu har jag upplevt en ormrädds mardröm helt klart!

Vi grävde mask i en komposthög tidigare idag och det började lysande, med att vi grävde upp ett rödmyrbo och fick knalla iväg en bit! I med krattan i marken och börjar vända och vrida. Bort med ett stort lass och där, under allt, ligger en kopparödla modell större. Slingrar runt som aldrig förr, och både jag och farsan blev smått chockade och tankarna som ''jäävlaar vilken mask'' ''är det en huggorm'' osv florerade i våra små stackars hjärnor.

Nåväl, ormen slingrar ner i marken, spårlöst försvunnen. Då är man ju lagom sugen att snicka nosen i jorden och pilla fram maskar.. eeeh.. Iaf, man får inte ge sig så lätt tänkte vi. Fortsätter sprätta runt i högen, och se på fan, där ligger en orm till! Vi blottade bara en del av den, men det räckte. Då gick vi hem och kollade på TV och glömde den fisketuren. För om maskletandet var som rena rama Indiana Jones, hur skulle då fisket blivit..

Stötte även på denna skönhet när jag var ute och promenerade en varm dag. Undrar vad det är för en, för den var väldigt stor för att vara en kopparödla tyckte iaf jag.

Senast ändrad av PojkenMedKepsen; 2007-06-16, 21:33.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 374 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art