Ormar som stör fisket!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ormar som stör fisket!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det verkar som fler har fobier som stör fisket!!

Många som har problem med getingar!
    Visst är det konstigt med fobier...
    Själv tänker jag inte ens på getingar, kan ha en på armen utan att reagera nämnvärt! Trots två stick i sommar, varav ett gjorde riktigt ont och blev rött och svullet i dagar.
    Men ser jag en orm på avstånd kan jag fara runt som en extascy påverkad!

Har även haft turen/oturen att få på Ål när jag bottenmetar Gös, vilket resulterar i underbar drillning och sen panik då den ska i båten!! Tur man har folk i båten som kan assistera...
    Så jag får väl lägga till ålen som fobi också! hehe!
    www.teamwengrud.se

Kommentera

Varför börjar ni egentligen tokvifta så fort ni ser en geting? Jag har aldrig varit med om att en geting stuckit en människa utan anledning. Det är ju när ni börjar vifta mot den som den uppfattar er som ett hot och då kan den ju så klart bli aggressiv i försvarssyfte. Så mitt tips är ju att ni bara ska ta det lugnt och låta den promenera omkring på er en stund, sen sticker (hehe) den ju iväg.

Jag har förresten en polare som har björnfobi, och innan vi åkte till fjällen i juli hade han sett "The Grizzly Man"... fan va kul det var... :P
      Han gick omkring och sjöng mest hela tiden för att skrämma bort eventuella björnar
      http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Discharged
        läste du inte alls vad jag skrev eller?Däremot är jag allergisk mot getingar

Sen vad det gäller bilar går det oftast att beräkna vad dom kommer att göra, men skulle det komma en bil och att föraren uppförde sig på ett sånt sätt att jag riskerar att bli påkörd skulle jag ganska så mycket utan tvivel springa och gömma mej bakom lämpligt hus.
        Hehe, ja ok, missade det då ja.. Ja ang. bilar så har du ju rätt där med..
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av CaptainH
          Varför börjar ni egentligen tokvifta så fort ni ser en geting? Jag har aldrig varit med om att en geting stuckit en människa utan anledning. Det är ju när ni börjar vifta mot den som den uppfattar er som ett hot och då kan den ju så klart bli aggressiv i försvarssyfte. Så mitt tips är ju att ni bara ska ta det lugnt och låta den promenera omkring på er en stund, sen sticker (hehe) den ju iväg.

Jag har förresten en polare som har björnfobi, och innan vi åkte till fjällen i juli hade han sett "The Grizzly Man"... fan va kul det var... :P
          Han gick omkring och sjöng mest hela tiden för att skrämma bort eventuella björnar
          Jag har blivit stucken av en geting i benet från ingenstans, sen för några år sen plocka jag mask i en kompost och fick ett geting stick i bakhuvudet utan andledning.
          Så därför viftar jag vilt nuförtiden och har lyckats hålla dem borta!

Kommentera

Jag har också ormfobi. Ska till Vietnam sex veckor och jobba nästa månad. Jag har redan funderat åtskilligt på vad där kan tänkas finnas för ormar... I en stad slipper man väl dom men stället dit jag ska ligger enligt uppgift "ute i djungeln", urrk!

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard
              hmm jag hade en gosig kille som hette nicodemus en gång han var 2,25 meter och var en tigerpyton. han tyckte om att sova vid mina fötter... har aldrig haft problem med dom har haft ett 10tal arter hemma men ser jag en människa där jag fiskar då lägger jag benen på ryggen. det e människor man ska va rädd för inte djuren... om man är allergisk e det en annan sak
              Stora ormar går bra! Hade en kompis med just en enormt stor orm. (sort?)
              Den tog jag till och med på... När dom är större går det riktigt bra!
              Är dom små äcklen som är snuskiga...
              www.teamwengrud.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Xtreame
                Stora ormar går bra! Hade en kompis med just en enormt stor orm. (sort?)
                Den tog jag till och med på... När dom är större går det riktigt bra!
                Är dom små äcklen som är snuskiga...
                Du metar inte med mask heller då? Eller metar ål?
                Fyra Gulp och en Rom & Cola
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

Fobi är ju fobi det ligger ju i åkommans natur att den inte relevant i förhållande till verkligheten. Läge för att göra något åt det. Själv utan att ha fobi gillar jag inte Broms. Lömska kryp. Huggormar ska man ha en viss respekt för, har själv blivit biten två gånger enbart i samband med att jag fångad dem (många hundra) Alla utan ett undantag blev snart HANDTAMA. Stövlar är ett hundraprocentigt skydd.Chansen att bli biten av en huggorm i naturen om du inte trampar på den eller lägger handen på den är i princip NOLL.Snokar bits i princip aldrig även om du fångar dem med handen. Det har aldrig hänt mig trots många hundra fångade. Ogiftiga. De försöker alltid fly ofta innan du själv upptäckt dem. Huggisarna ligger oftast kvar även om du är dem mycket nära. I princip måste de uppleva fara på mycket nära håll för att hugga. Fast fly hellre.Typ några decimeter vilket ju är deras huggräckvidd. Har själv haft tex riktigt ilskna 5 m.s pyton (50-60 kg) hemma + mycket giftiga ormar från Afrika. Huggormar har jag hållt hundratals med mina bara händer..Ibland strax efter fångsten. Har ni fobi, gör något åt det...Fast iofs bara bra om folk håller sig undan från bra fiskeställen ;-)

Kommentera

Förslagsvis, ta kontakt med någon som har en ogiftig orm. Känn på den kolla läget. Läs på hur det förhåller sig med ormar i verkligheten. Fascinerande djur, ofta mycket vackra. Närmast perfekta skapelser. Själv bar jag tidigare dagligen, idiotiskt egentligen, huggormar i händerna lät dem krypa fritt mellan händerna. Bara hålla koll, om den luktar med tungan, nyfiken inte rädd är det ingen fara. Ibland om jag tar en vild huggorm från naturen lyfter upp den i svansen (snarare bakre delen av kroppen, de tål inte att bli lyfta i svansen, jämnför lyft av tex gädda))och den inte blir rädd utan är cool går det att släppa ner den på armen och låta den krypa fram. Numera är alla Sveriges ormar fridlysta brukar ibland roa mig med att kolla in en 7-8 huggormar i naturen när de precis krypit fram ur vinteridet eller börjat parningen..

Kommentera

Fast, jag talar av egen erfarenhet ett rejält bett av en huggorm, maxdos är inte kul. Som jag fått, den bet sig fast (extremt ovanligt) var tvungen att skaka loss den, sjövild (Hade den med upp till sjukan, behöll den hela sommaren hemma, den blev aldrig tam, unikt).Du mår överjävligt dåligt. Räkna med värsta bakfyllan 10 gånger om plus andnöd, svindel, knappt stående på benen,ångest,frossa, fosterställning, diarre, timmar med spyning när du inte har något kvar i magen. Det gör ont. Plus om kortison inte sätt in, sprängda blodkärl, missfärgning, maxsvullnad av arm...Själv VILLE jag dö...för att slippa..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 231 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art