Abborr-Torka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborr-Torka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hugger ändå skapligt en stund nästan varje kväll här när solen varit nere nån timme , kort huggperiod iofs. sen på morgonen nån stund innan solen går upp är det samma sak men ännu inte fått nån stor borre
    Gädda: 12.1kg
    Brax: 3.1kg
    Lax: 9.5kg
    Havsöring: 3.9g
    Öring 1.5kg
    Harr 9Hg
    Abbore 7Hg
    Regnbåge 2.9Kg

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow
      Japp ok, skall kolla detta!

Tack skall du ha!

Edit/
      Nu har jag letat men jag hittar inte sjön?!
      gå in på www.hitta.se o sök på sjön. den ligger uppe i vättlefjäll nära olofstorp, ingår i gula kortet. tar en stund att traska upp till sjön men det är väll därför det är bra fiske, folk är lata

annars så har jag och polarn inte fått direkt stora firrar från land i göta älv där vi fiskat ett par år. lite bonus firrar ibland som havsöring, id, brax m.m. båt och framför allt båt med ekolod underlättar nog en hel del i nodre och göta älv, finns ju som sagt bamsingar där!
      2006 schturabburejsn ur

Kommentera

Ursprungligen postat av n0rell
        Jag har försökt med det mesta för att lura till mig några abborrar i sommar,
        men de ända jag har lyckats dra upp ligger alldeles för långt ner på viktskalan.
        Vart befinner sig dom större borrarna? Även fast dom lever i stim så behöver det väl inte betyda att dom små små små, måste hänga med dom stora?

[FONT=Arial Black]Vart är mina borrar???[/FONT]
        n0rell; Nu är det rekordhetta i luften och vattnet precis som under somrarna 1955 och 1959. Bästa abborrbetet och säkraste tekniken då var en gul, vit eller rosa maraboujig, extra snabbt injiggad med korta, hårda ryck från botten upp mot vattenytan. Jigmetoden brukade fungera bäst för strandnära jagande abborre tidigt på morgonen före soluppgången och sent på kvällen direkt efter solnedgången. Om inte den metoden gav resultat kunde en supersnabbt inspunnen ABU Reflexspinnare eller Aglia Long vara nyckeln till framgång. Det är bara att prova dig fram tills du träffar rätt!
        Go for them!
        Old Firehand

Kommentera

Fick just ett samtal från kompis som låg ute med båt och fiskade borre vid sund nära norra saxarfjärden. Hade haft bra borrefiske förra och denna vecka. Stim av borrar 35-40 cm följde med in till båten här han drog up löjan. Hade precis klippt en borre på 47 cm...Flötmete löja...

Kommentera

Kan väl tillägga att polarens borrefiske skett dagtid i mycket varmt vatten på 2-4 meters djup

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
              Fick just ett samtal från kompis som låg ute med båt och fiskade borre vid sund nära norra saxarfjärden. Hade haft bra borrefiske förra och denna vecka. Stim av borrar 35-40 cm följde med in till båten här han drog up löjan. Hade precis klippt en borre på 47 cm...Flötmete löja...
              Hemi; Att fresta storabborre med levande löja är som att dingla med mjukglass framför hungriga och törstiga småbarn eller låta Kajsa Bergqvist få använda studsmatta vid nästa rekordförsök! Jag kommer ihåg när jag själv var 7-8 år strax efter II:a världskriget och metade gös och storabborre från broräcket på Nockebybron, draperad med angeldon, röda vippor och levande löjor som beten. På den tiden gällde det att försöka få ihop mat till familjen! Sport var det ingen som snackade om då! Alla var vi hungriga och ransoneringskorten räckte inte till på långa vägar!
              Go for them!
              Old Firehand

Kommentera

OF..hehe..jo någon större prestation är det inte...Men det finns sämre sysselsättningar på semestern, en stekhet dag,än att ligga i en guppande båt på sjön med tackel med lämplig levande fisk på...med en kall pilsner i näven...Iofs lite störd av storabborrarna då och då..:-)

Kommentera

Tänkte testa lite mete ikväll efter storborre... Får säkert inget, men det är ju SÅ gött väder... Nu är det ju lågtryck pågång in, då brukar abborrarna gå ner på djupet och hålla sig ganska stilla...

Har hört att dom typ "mår dåligt" pga simblåsan vid häftig tryckförändring (VET GIVETVIS INTE OM DETTA STÄMMER)... Men vi får väl se om teorin stämmer idag då

Stigande tryck tror jag är bra för dom flesta arter... speciellt gös/abborre!

Skitfiske på er
                  // Benny

Kommentera

Ursprungligen postat av Cephalus
                    OF: Har du bra erfarenheter av Nockebybron (ur ett fiskligt perspektiv) när det gäller abborre, gös och ål?
                    Cephalus; Jag växte upp och bodde lite mer än en kastlängd från Nockebybron i 26 år. En och annan abborre, gädda och gös lyckades jag lokalisera och fånga i närområdet under dessa år. Ålfiskare fanns det gott om runt Nockebybron även på den tiden, men ål har jag aldrig varit intresserad av att fiska. Jag bodde också några år nära Karlbergskanalen. Även där satt många och metade ål på nätterna.
                    Go for them!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                      OF..hehe..jo någon större prestation är det inte...Men det finns sämre sysselsättningar på semestern, en stekhet dag,än att ligga i en guppande båt på sjön med tackel med lämplig levande fisk på...med en kall pilsner i näven...Iofs lite störd av storabborrarna då och då..:-)
                      Hemi; Det låter verkligen som en sommardröm! En kall Mariestads III:a eller KG´s Budweiser (sockerdricka) men ingen äcklig tjecköl, en lina knuten runt stortån med en anglad löja som självrisk, måsskrän och dragspelsmusik i fjärran, dallrande hetta, en svag sydvästan och en tjärad roddbåt som sakta driver med vinden.....
                      Go for them!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla