Abborr-Torka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborr-Torka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hemi; Det låter verkligen som en sommardröm! En kall Mariestads III:a eller KG´s Budweiser (sockerdricka) men ingen äcklig tjecköl, en lina knuten runt stortån med en anglad löja som självrisk, måsskrän och dragspelsmusik i fjärran, dallrande hetta, en svag sydvästan och en tjärad roddbåt som sakta driver med vinden.....
    Go for them!
    Old Firehand
    Hemi; Det var just sommaren 1959 (Getingsommaren) som markis Lagergren och jag lade om våra fiskemetoder radikalt. Åren innan kunde vi söka gäddan och öringen nära stränderna nere i Trosaskärgården runt Askö, Fifång, Hartsö, Lacka och Mörkö. Den enorma sommarhettan och höga vattentemperaturen det året medförde att de strandnära gäddorna var som bortblåsta. Vi hade ju bara en vanlig tjärad 5 m helt öppen roddbåt men vågade oss ändå ut till Nygrund flera distans söder om Askö för att leta efter gäddor. Vi trollade då i sydvästlig bris och gammal dyning med en Evinrude 4-hästars tvåtaktare, Ambassadeur 5000 rullar, 5½ fots Arjon och ABU Tournamentspön och hade varsin Musky Cisco Kid 600 som trollingwobbler. Jag hade en (621) i färgen Black/Silver och markisen hade en (618) i Blue/Silver, båda med svärtad sked. En dag lyckades vi lura 54 st guldglänsande, korta och knubbiga strömmingsgäddor över 5 kilos vikt att hugga våra Musky Kids i nästan kristallklara skärgårdsvatten.....
    Go for them!
    Old Firehand

Kommentera

OF, minns väl sommaren -59, bodde hela sommaren, som sommarbarn, nära Säveån, uppströms Lerum..Men kul att du och Elanen som ju inte gillar levande bete efter borre samtidigt lutar åt att just den metoden är effektiv. Själv skulle jag kunna ge många exempel..Den nämda 47 cm-aren tagen idag kl 14.00 är bara ett..

Kommentera

Hemi, har själv varit ett fan av fiske med levande. I Magis var det bara att släppa ner sänkhåven runt lilla Kaninholmen och för att få betesfisk direkt. Ut med småfisken med glidflöte och det dök nästan på en gång. Och det var i anslutning till där vi tog upp småfisken. Året 1978 när fotbolls finalen spelades mellan Holland och Argentina var jag vid Ågestagården vid Magelungen och drog upp lekande löja. Metade på dessa och fick 40 stora borrar. Märkte att var jag än metade med levande så gick det inte att missa att få bra fiske. Tappade feelingen för det fiskesättet. Testade för några år sen igen. Och det gav alldeles för lätt stor fisk och även mängder. Betesfisken gör ju allt jobb själv. Hellre då meta mask. Där det är mer rätt djup som gäller vid presentation.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ok,Elanen,Är ju själv gammal borrefiskare ,som dig. Faktum, ett av mina vavvofiske.Flötmete levande småfisk.Gillar att först ta betesfisken(mete). Ha koll på var man ska fiska..och sen klippa dem...Över kilot...Megaborrarna...

Kommentera

Stora Borrar.

Har läst den här tråden ett par dagar nu, och snappade upp Holmesjön i tråden. Eftersom Jag aldrig fått en Abborre öv 2-3 hekto så tog jag och en kompis oss en tur dit igår. Det blev ingen för mig men kompisen tog 2 st över halvkilot, och tappade en ännu större. Så nu vet jag att dom finns där fler försök ska snart göras, det blev tyvärr inget mete då hade man nog fått ännu mera.

Så än en gång tack för tipset..

Fure

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
              OF, minns väl sommaren -59, bodde hela sommaren, som sommarbarn, nära Säveån, uppströms Lerum..Men kul att du och Elanen som ju inte gillar levande bete efter borre samtidigt lutar åt att just den metoden är effektiv. Själv skulle jag kunna ge många exempel..Den nämda 47 cm-aren tagen idag kl 14.00 är bara ett..
              Hemi; Att fiska abborre, gädda, lax och öring med levande bete som löja, mask, nors eller strömming är betydligt effektivare än både nät och ryssja. Spinnspö och fluga kommer långt ner på effektivitetens skala men högst upp på det sportsliga fiskets skala! Jämför bara en oagnad pirk med blank krok med en pirk med tre maggots! Den första pirken måste du själv ge liv och rörelse! Den andra pirken med maggots kan du hålla helt stilla och abborren tar den ändå!
              Valet är ditt!
              Go for them!
              Old Firehand

Kommentera

Vi tycks åtminstone vara överens om att fiskemetoden är effektiv. När två erfarna fiskare som OF och Elanen närmast garanterar fångst av grov borre på levande kanske abborrtorkan snart är över för många? :-))

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                  Vi tycks åtminstone vara överens om att fiskemetoden är effektiv. När två erfarna fiskare som OF och Elanen närmast garanterar fångst av grov borre på levande kanske abborrtorkan snart är över för många? :-))
                  Hemi; Vi är nog överens om det mesta inom fisket även om vi föredrar olika fiskemetoder, fiskeplatser, fisketider och fiskarter att fiska efter. Kanske smyger jag in som åskådare vid strömmen en mörk kväll, men jag sätter mig inte i håvbåten om inte Stor-Olle ror. Snart är det oktober igen och då står Pekka, Dejan, Ali-Baba, Mikko och Pedro Maräng där med armbågs lucka och nöter efter "blankingarna" nedanför lucka som vanligt!
                  Go for them!
                  Old Firehand

Kommentera

Var och en får fiska som den vill så länge det är spöfiske och med ansvar för bestånden. Det skulle tex vara mig främmande att dömma ut alla metare som efter långvarig mäskning fiskar med naturligt, självfiskande bete på samma plats oftast med stort ansvar för bestånden. Anser inte att det är mindre värt ur sportfiskesynpunkt än att fiska med spinn...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art