"Jerk"-trenden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Jerk"-trenden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Push-Up
    Kolnej; vi tänkte ganska lika men formulerade olika i stora delar du vet "bara betraktarens öga kan tolka det just den ser".

Men vad jag inte förstår med trådens "utforming" är varför s.a.s. "haka" upp sig på "spinnfiske" och varför kalla det "jerk".

Känner väldigt många "spinnfiskare", de är hyffsade på Jerk, men spinner in jiggen likt det traditionelle spinnfisket med vobbler och skedar. Därav mitt, "dömt at misslyckas".
    Däremot, spinner du in den med tålamod, vilket kanske 15% av oss har och kan hålla jiggen ända vägen in till under båten, är det snart en succé.

Jag kan hårdra allt med rulle till spinnfiske då vi med en rulle alltid vevar in de vi kastar ut...om du hajjar
    Så varför lägga alla enligt mig kategorier i en låda och skaka om, jag ska gå å Springa efer en boll!!! Fotboll, bandy, handboll, rugby???....nä, tacka vet jag att vi säger Jerk om ryckbeten, Jigg om jiggar, spinn om spinnare, vobbler och skedar, fluga om fluga, spinnfluga om älvfiskarna osv. Enklare å veta va de rör sig om.

Jag tycker faktiskt tråden inte har ngt svar eller riktigt sammanhang, så du har skiträtt, jag har inget här å göra
    Ok, förstår hur du menar.

Själva fröet till tråden är att det i Sverige verkar råda någon slags uppdelning i bara två grenar när vi pratar fiske med artificiella kastbeten. Spinn eller Jerk, isåfall lämnar man spinn oerhört onyanserat, det får innefatta allt från jiggning till spinnfluga, medan jerk då är något helt annat. Jag tycker ju att jerk också är spinnfiske, precis som spinnfluga är. På de amerikanska forumen jag har smygläst på delar man inte upp det så, man talar om vilken typ av bete som används, underförstätt är att olika beten kräver olika tekniker och utrustningar...

Fiske med jerkbeten upplevs ju trots allt av många som något nytt, trots att det har funnits sedan länge, undrar om det är därför det har blivit en sån "grej" runt det i Sverige.... och om samma kommer att hända med andra betestyper bara "rätt" folk börjar dra i trådarna så att säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej
      Ok, förstår hur du menar.

Själva fröet till tråden är att det i Sverige verkar råda någon slags uppdelning i bara två grenar när vi pratar fiske med artificiella kastbeten. Spinn eller Jerk, isåfall lämnar man spinn oerhört onyanserat, det får innefatta allt från jiggning till spinnfluga, medan jerk då är något helt annat. Jag tycker ju att jerk också är spinnfiske, precis som spinnfluga är. På de amerikanska forumen jag har smygläst på delar man inte upp det så, man talar om vilken typ av bete som används, underförstätt är att olika beten kräver olika tekniker och utrustningar...

Fiske med jerkbeten upplevs ju trots allt av många som något nytt, trots att det har funnits sedan länge, undrar om det är därför det har blivit en sån "grej" runt det i Sverige.... och om samma kommer att hända med andra betestyper bara "rätt" folk börjar dra i trådarna så att säga.
      I grund och botten är det bra att folk förnyar sig, använder nya tekniker och nya beten. Det jag helst skulle se om vi pratar om att använda rätt termer mm är ett nytt fokus på hela debatten kring beten. Dvs, hur fiskar man betena under olika förutsättningar är mer intressant, inte just vilket bete som används. För att ta jigg eller populära jerkar är sort/modell, storlek och färg säkert viktigt men ändå alltid underordnad själva fisketekniken och tex inspinningshastigheten...
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Synonymer

Metod: förfaringssätt, tillvägagångssätt, handgrepp, grepp, förfarande, sätt; system, teknik, plan, taktik, strategi, uppläggning, planmässighet, ordning metodik.

Teknik: praktiskt tillvägagångssätt, tillvägagångssätt, arbetssätt, metod, utförande; handlag, färdighet, förmåga, kunnande; bollbehandling.

Det är kul med språk=)
        Pike on The fly!

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
          Hmm jovisst.. men jag tycker nog att spannet på beten är liiiite större om man jämför med bucktailspinnare.... men varför inte... spinnerbaitfiske var väl ett bra namn. Och jag håller med... att se ett bete som fräser fram i ytan och se fisken nypa den är riktigt spännade..
          Skulle det bli så att Bucktail fiskandet skulle växa sig till dom proportionerna som jerkfisket har så är det nog värt en egen "gren"
          Tror inte att Bucktail kommer att slå lika mycket som Jerk av anledningen att
          det behöver vara varmare i vattnet när man fiskar med bucktail, alltså funkar bara delar av året?
          Förresten nån som kommer ihåg Floyds buzzer ifrån Blue Fox?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
            Tror inte att Bucktail kommer att slå lika mycket som Jerk av anledningen att
            det behöver vara varmare i vattnet när man fiskar med bucktail, alltså funkar bara delar av året?
            Förresten nån som kommer ihåg Floyds buzzer ifrån Blue Fox?
            Jodå, har ett par stycken i gömmorna. Den funkade riktigt bra vid vissa tillfällen.

Kommentera

föresten kom jag på att Modemgurkan glömde ett spö.....Ridspö...kom ska du få pisk
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                Jodå, har ett par stycken i gömmorna. Den funkade riktigt bra vid vissa tillfällen.
                Har du fått något större på dom? Krokko har fått en träskgurka här på ön på 4å7 på en FB.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

föresten kom jag på att Modemgurkan glömde ett spö.....Ridspö...kom ska du få pisk
                  :b hmm just det spöt har jag sorterat under spinnspön efter som jag går i spinn på det..
                  LaSsE

Kommentera

hmmmm...kan jag låna, jag har köpt två hästar faktiskt *asg*
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

hmmmm...kan jag låna, jag har köpt två hästar faktiskt *asg*

Du är galen.. hästar är opålitliga djur. Hästtjejer däremot... mmm
                      LaSsE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 282 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art