"Jerk"-trenden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Jerk"-trenden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Jerk"-trenden

Varför har vi snöat in så mycket på fisket med jerkbaits? Vi har t o m uppfunnit att detta är en egen nish, "jerkfiske" som vi kallar det. Vi skiljer alltså på det och annat spinnfiske...

Har surfat runt på en del amerikanska Muskie & Pike forum och man slås av de så gott som aldrig nämner fiske med en viss typ av bete som en egen "gren" så att säga. Dessutom är de otroligt mångsidiga i sina betesval, de verkar köra lika mycket med spinnerbaits, crankbaits, spoons, softbaits, you-name-it som med jerkbaits. Kanske för att alla dessa beten har använts länge där och det finns ingen 'hype' kring jerkbaits som det gör här hemma? De är alla artificiella beten och hamnar därför under samma huvudkategori.

Jag tycker bara att det är en lite väl överdriven fluga kring fiske med just jerkbaits här hemma, för mig är fiske med alla dessa beten, av typ kasta-ut-och-ta-hem kort och gott spinn. Vi kallar ju jiggfiske för spinn, vi kallar fiske med stora spinnare, typ bucktails för spinn, vi kallar fiske med skedar för spinn, vi kallar fiske med wobbler (är väl crankbaits för jänkarna) för spinn.... men just fiske med jerkbaits kallar vi för jerkfiske? Ingen utrustning lämpar sig perfekt för alla typer av beten och vi föredrar nog olika längder och styvheter på spön, olika utformning och specar på rullar, linor mm beroende på betesval. Man tar hem beten väldigt olika, jag tar hem en shadjigg, sked och wobbler på väldigt olika sätt genom variationer på spörörelser och hantering av vev. Alla är artificiella beten av typen kasta-ut-och-ta-hem. Men vi kallar allt detta för spinn... Däremot om jag väljer ett jerkbait så är det helt plötsligt en egen "gren" av fisket?

Är det någon som hajjar poängen med mitt surr? Vad är era tankar kring hypen runt just jerkbaits?

Håller med dig till fullo

Kommentera

väldigt inntressanta tankegångar faktiskt

Kommentera

Jag har "snöat" in på fiske med Jerkbait för att jag tycker att det är ett annat fiske än tex jigg, spinnare, vobbler eller skeddrag. Och lite olika är det väl ändå? Jag har en annan utrustning för att kunna få ut så mycket som möjligt av mitt jerkfiskande. Olika spön och rullar beroende på vikt på mina jerkbaits som ibland tenderar att bli ganska tunga om man jämför med ett spinn bete eller en jigg. Alla beten kan man ju såklart "jerka" in men ett jerkbait är ju ett jerkbait?

Dessutom så tycker jag att själva hypen kring jerkfisket har passerat för länge sen. Nu är det ett etablerat sätt att fiska efter gädda. Och jag tycker nog att det är en egen "gren" Precis som jag tycker Jigg (som bara det är en konst att bli riktigt duktig på) är en egen.. skulle jag vara en jigg fiskare skulle jag aldrig sitta i båten och dänga mina jiggar med ett jerkspö.. sen är det lite halv knepigt att få en vidare gång på en M&E på mitt jigg spö..

Jag skulle nog säga så här typ.. och det tycker jag låter rätt..

- Ska du med ut och jigga borre?
        - Har du testat jerkfiske?
        - kör du spinnfiske?

Klart att man ibland spinner in en Jerk.. men oftast så Jerkar jag in mina..
        LaSsE

Kommentera

Det är väl knappt nån som har börjat köra mycket med stora bucktails här hemma än? Undrar vad som händer om man gör en film där man uteslutande änvänder stora bucktails (de små liknar en gammal hederlig spinnare för mycket för att det ska vara nåt nytt), tar ett gäng 10-plussare i nåt hett vatten och vinklar detta som någonting nytt och revolutionerande. "Mycket häftigare hugg!", "att se den fräsa fram i ytan är sååå spännande!"... osv. Ska alla sen plötsligt ha spinnerbait-spön (någon längd och kastvikt som lämpar sig speciellt väl) och spinnerbait-rullar (hög utväxling)? Ska det kallas spinnerbaitfiske?

Ser ni parallellerna?

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
            Jag har "snöat" in på fiske med Jerkbait för att jag tycker att det är ett annat fiske än tex jigg, spinnare, vobbler eller skeddrag. Och lite olika är det väl ändå? Jag har en annan utrustning för att kunna få ut så mycket som möjligt av mitt jerkfiskande. Olika spön och rullar beroende på vikt på mina jerkbaits som ibland tenderar att bli ganska tunga om man jämför med ett spinn bete eller en jigg. Alla beten kan man ju såklart "jerka" in men ett jerkbait är ju ett jerkbait?

Dessutom så tycker jag att själva hypen kring jerkfisket har passerat för länge sen. Nu är det ett etablerat sätt att fiska efter gädda. Och jag tycker nog att det är en egen "gren" Precis som jag tycker Jigg (som bara det är en konst att bli riktigt duktig på) är en egen.. skulle jag vara en jigg fiskare skulle jag aldrig sitta i båten och dänga mina jiggar med ett jerkspö.. sen är det lite halv knepigt att få en vidare gång på en M&E på mitt jigg spö..

Jag skulle nog säga så här typ.. och det tycker jag låter rätt..

- Ska du med ut och jigga borre?
            - Har du testat jerkfiske?
            - kör du spinnfiske?

Klart att man ibland spinner in en Jerk.. men oftast så Jerkar jag in mina..
            Tycker kommentarerna om jiggar är intressanta! Precis som du säger så är det minst lika mycket en egen "gren" isåfall som fiske med jerkbait. Håller med absolut om att det är en speciell teknik med ett utstuderat jerkbait, men det finns ju även "pullbaits" och andra typer av beten där det är tänkt att man ska använda en annan teknik, men detta kallar vi också för jerkfiske liksom... trots att man med ett pullbait kanske vill ha ett något längre spö som exempel.

Tycker det är inkonsekvent. Endera delar man upp allt ordentligt eller så buntar man ihop allt till spinn. Och om man delar upp allt så blir det till slut ohållbart för att det finns så många olika typer av artificiella beten. Därför tycker jag att man inte ska kalla ett spö för ett "jerkspö", det är ett spö helt enkelt som passar bra om man använder ett jerkbait, men passar kanske minst lika bra vid användning av någon annan betestyp.
            Senast ändrad av Kolnej; 2006-05-11, 18:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej
              Det är väl knappt nån som har börjat köra mycket med stora bucktails här hemma än? Undrar vad som händer om man gör en film där man uteslutande änvänder stora bucktails (de små liknar en gammal hederlig spinnare för mycket för att det ska vara nåt nytt), tar ett gäng 10-plussare i nåt hett vatten och vinklar detta som någonting nytt och revolutionerande. "Mycket häftigare hugg!", "att se den fräsa fram i ytan är sååå spännande!"... osv. Ska alla sen plötsligt ha spinnerbait-spön (någon längd och kastvikt som lämpar sig speciellt väl) och spinnerbait-rullar (hög utväxling)? Ska det kallas spinnerbaitfiske?

Ser ni parallellerna?

Hmm jovisst.. men jag tycker nog att spannet på beten är liiiite större om man jämför med bucktailspinnare.... men varför inte... spinnerbaitfiske var väl ett bra namn. Och jag håller med... att se ett bete som fräser fram i ytan och se fisken nypa den är riktigt spännade..
              Skulle det bli så att Bucktail fiskandet skulle växa sig till dom proportionerna som jerkfisket har så är det nog värt en egen "gren"
              LaSsE

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
                Hmm jovisst.. men jag tycker nog att spannet på beten är liiiite större om man jämför med bucktailspinnare.... men varför inte... spinnerbaitfiske var väl ett bra namn. Och jag håller med... att se ett bete som fräser fram i ytan och se fisken nypa den är riktigt spännade..
                Skulle det bli så att Bucktail fiskandet skulle växa sig till dom proportionerna som jerkfisket har så är det nog värt en egen "gren"
                Ok, intressant. Flera funderingar? OBS! Det här är ingen rätt-eller-fel-tråd, vill bara se lite diskussion runt det.

Kommentera

Jag tycker att alla typer av fiske är värda att få ett eget namn. Men det krävs nog att det finns tillräckligt många som utövar det för att benämningen skall få något genomslag. Att just Jerkfisket (som namn och företelse) har blivit accepterad beror nog att marknaden var mogen för en ny typ av fiske. Antalet sportfiskare ökar, butiker/tillverkare är duktiga att marknadsföra det och att det faktiskt är ganska kul gör ju inte saken sämre. Om spinnerbaits kommer att bli nästa buzzword inom fiske vet jag inte men kommer filmen, har ni läst boken och att buster kommer med en serie med spinnerbaits så kanske .
                  Senast ändrad av Wizkid; 2006-05-11, 19:13. Anledning: Staavnning

Kommentera

Lugn bara..Första stora bucktail/buzzer/tandem-spinnerbait artikeln kommer inom inte allt för lång framtid..
                    Och jag vet att detta fiske blir nästa "grej" som kommer tillbaks efter fisket med "ryckbeten"..Det märks på folks ökade intresse för att bredda och utöka sitt fiske för att öka sina chanser till storfångster..Och så fort de som halar fett på dessa beten anmäler till tabeller och listor istället för att smyga med det, så kommer det växa ordentligt. För väldigt mycket riktigt stora gäddor spinns upp varje år med olika typer av spinnarbeten..
                    Bara att det inte syns så mycket.
                    Men det kommer tillbaks.. Var lugna för det..

Skulle kunna skriva en roman om dessa beten, varför dom försvann lite för flera decennier sedan, och även om det som det som pratats om här ovan angående epitet o.s.v..Men nu ska jag käka, så det skiter jag i.. En annan gång kanske.. ;o)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 272 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art