"Jerk"-trenden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Jerk"-trenden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kolnej
    Tycker kommentarerna om jiggar är intressanta! Precis som du säger så är det minst lika mycket en egen "gren" isåfall som fiske med jerkbait. Håller med absolut om att det är en speciell teknik med ett utstuderat jerkbait, men det finns ju även "pullbaits" och andra typer av beten där det är tänkt att man ska använda en annan teknik, men detta kallar vi också för jerkfiske liksom... trots att man med ett pullbait kanske vill ha ett något längre spö som exempel.

Tycker det är inkonsekvent. Endera delar man upp allt ordentligt eller så buntar man ihop allt till spinn. Och om man delar upp allt så blir det till slut ohållbart för att det finns så många olika typer av artificiella beten. Därför tycker jag att man inte ska kalla ett spö för ett "jerkspö", det är ett spö helt enkelt som passar bra om man använder ett jerkbait, men passar kanske minst lika bra vid användning av någon annan betestyp.
    Flugspö
    Metspö
    Spinnspö
    Haspelspö
    Jiggspö
    Pimpelspö
    Trollingspö
    (har jag glömt nåt?)

Varför inte Jerkspö? Fattar inte riktigt? Det är ju trots allt lite annorlunda.. Oftast odelat.. oftast kastvikt från 40g och upp... oftast styvare.. oftast lite tyngre.. oftast kortare..
    LaSsE

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
      Lugn bara..Första stora bucktail/buzzer/tandem-spinnerbait artikeln kommer inom inte allt för lång framtid..
      Och jag vet att detta fiske blir nästa "grej" som kommer tillbaks efter fisket med "ryckbeten"..Det märks på folks ökade intresse för att bredda och utöka sitt fiske för att öka sina chanser till storfångster..Och så fort de som halar fett på dessa beten anmäler till tabeller och listor istället för att smyga med det, så kommer det växa ordentligt. För väldigt mycket riktigt stora gäddor spinns upp varje år med olika typer av spinnarbeten..
      Bara att det inte syns så mycket.
      Men det kommer tillbaks.. Var lugna för det..

Skulle kunna skriva en roman om dessa beten, varför dom försvann lite för flera decennier sedan, och även om det som det som pratats om här ovan angående epitet o.s.v..Men nu ska jag käka, så det skiter jag i.. En annan gång kanske.. ;o)
      En roman... jo jag tackar ja... räcker det inte med dina Science fiction berättelser man får höra varje gång man råkar komma förbi.

Föresten.. Du har inte fått in några nya schyssta spinnerbait-spön än?
      LaSsE

Kommentera

Jag vet inte hur det är med ni andra, men jag känner mig lite tvungen att börja med jerk eftersom alla verkar göra det och med stor framgång. Det jobbiga då är att man måste lära sig något helt nytt, samt köpa en helt ny utrustning. Så jag säger bara 9 fots haspel och en fet Zalt

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
          Flugspö
          Metspö
          Spinnspö
          Haspelspö
          Jiggspö
          Pimpelspö
          Trollingspö
          (har jag glömt nåt?)

Varför inte Jerkspö? Fattar inte riktigt? Det är ju trots allt lite annorlunda.. Oftast odelat.. oftast kastvikt från 40g och upp... oftast styvare.. oftast lite tyngre.. oftast kortare..
          Flugspö - Mja, det är ju väldigt annorlunda rullar och linor, "betet" har ingen egen egentlig kastvikt osv...

Metspö - Inga rullar, toppknuten lina, långa för att nå ut, går inte att kasta med... men det går ju att meta med haspelspön och spinnspön också... är dessa också metspön då eller?

Spinnspö - Finns ju en uppsjö, spinnspö är ju oerhört generellt tycker jag men minsta gemensamma nämnare är väl att man använder en speciell rulltyp ihop med dessa.

Haspelspö - Se ovan.

Jiggspö - Här har vi något med klara paralleller till "jerkspön", ska man kalla det jiggspö eller är det ett haspel/spinn som lämpar sig väl för fiske med jiggar? Isåfall så passar det ju sig också att kalla det ett deadbaitspö kanske eftersom man ju kan rigga en död betesfisk på ett liknande sätt och även fiska detta på ett liknande sätt.

Pimpelspö - Ja, det går ju inte att kasta med eller något annat heller, förutom att pimpla med, så...

Trollingspö - Duger inget vidare att kasta med, pimpla med, meta med, flugfiska med... så det är nog ett trollingspö för mig.

Summa summarum så sätter jag 'jiggspöt' i samma kategori som 'jerkspöt', de är spinn eller haspelspön av typen kasta-ut-och-ta-hem som passar sig extra bra för vissa typer av artificiella beten. Där skulle ju också finnas 'pullspö' då för pullbaits osv....

Kommentera

Ursprungligen postat av k_E
            Jag vet inte hur det är med ni andra, men jag känner mig lite tvungen att börja med jerk eftersom alla verkar göra det och med stor framgång. Det jobbiga då är att man måste lära sig något helt nytt, samt köpa en helt ny utrustning. Så jag säger bara 9 fots haspel och en fet Zalt
            Lite huvet på spiken tycker jag. Vilka (kast)beten använder du, skaffa utrustning som lämpar sig bra för just dessa. Men de är alla av typen spinn eller haspel...

Eller?

Kommentera

Det är vällan helt enkelt för att jerk skiljer sig lite extra från mängden?
              Ett jerkbait måste du ju själv sätta i rörelse.
              Det är ju samma med jiggfisket, det skiljer sig ju också från "mängden".
              Man jiggfiskar med jiggspön.
              Nog för att det är skillnad på wobbler och spinnare, men inte nog mycket för att folk ska börja köpa wobblerspön och spinnarspön.

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
                En roman... jo jag tackar ja... räcker det inte med dina Science fiction berättelser man får höra varje gång man råkar komma förbi.

Föresten.. Du har inte fått in några nya schyssta spinnerbait-spön än?
                Schhhhhh... ;o)

Kommentera

Grejjen e den att jerkbait trenden har funnits sen i början av 90 talet i usa.. i sverige är den relativt färsk iallafall för mig.

Kommentera

Sicken larvig tråd egentligen.
                    Vad är strulet i tankarna. Jerk, dvs. beten utan en egentlig egen gång och måste ryckas fram med eget valt tempo är inget nytt på världskartan och egentligen inte i sverige heller. För 10-15 år sedan fiskade vi gädda med 9-11 fotare och kastade i värsta fallen då ASTUNG westinare.......
                    Ju längre det lite trögstartade sverige med ett fåtal entusiaster och internet nvändare började med Jerk och visade att det fungerade. Men de var tvugna att leta beten i USA och samtidigt i princip skaffa korta styva spön för att kunna dirigera betena.
                    Liksom i allt kom det ett mode i Jerk och liksom allt kallas det en fluga när helt plötsligt alla ska utöva det "nya".
                    Jag ser det som ett komplement inom fisket och en nystart på att långa spön är skit att fiska med för beten oavsett skall dirigeras efter eget tycke och då jobbar ett kort spö bäst.
                    Spinn, vevar du i prinsip in betet som har en egen gång så spinfiskar du.
                    Har du ett bete som inte har egen gång så jiggar du eller jerkar du.
                    Men viktigast av allt, beten utan egen gång kräver styvare och kortare spön om du inte bara vill ge dem rörelse med veven.

Sen om denna va vissa av er vill kalla "fluga" så vill jag bara säga;
                    Tänk efter lite, jerkfisket och jiggfisket skapar ett mer oregelbundet mösnter på betet, vilket leder till fler retade nyckelreflexer hos predatorer vilket ger mer fisk.
                    Det i sin tur ger oss alla som behärskar metoderna större upplevelser och de flesta av oss uppskattar upplevelser.......altså, jerk/jiggfisket har kommit för att stanna av den anledningen att det är ett komplement till andra fisken men i väldigt många fall Bättre!!!

Sen kommer jag aldrig någonsin hålla med om att jiggen innefattar det som ngn vill kalla spinnfiske, spinnfiskar du in jiggen är du dömd till ett icke framgångsrikt jiggfiske.

Sen lite termer, kommer det ngt nytt, benämns det ofta med ett eget kategoriskt uttryck, typ Jerk nu och Jiggfiske när det kom. Eller boots på fötterna, wide cut jeans osv. av den anledningen att man ska förstå vad folk pratar om.

Nä nu ska jag ut å spinnfiska gös, med en löjja, sänke och liten flytkula.....eller jag kanske skapar en fluga om jag kallar det för sink&draw så att folk kan stoppa in det i en egen kategori och veta hur jag vill fiska när jag ska kasta ut ngt som sedan slutar med att det kommer in till båten
                    Senast ändrad av Push-Up; 2006-05-11, 20:39.
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av dajkel
                      Grejjen e den att jerkbait trenden har funnits sen i början av 90 talet i usa.. i sverige är den relativt färsk iallafall för mig.
                      du menar 1900-talet hoppas jag!
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 132 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art