"Jerk"-trenden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Jerk"-trenden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av dajkel
    Grejjen e den att jerkbait trenden har funnits sen i början av 90 talet i usa.. i sverige är den relativt färsk iallafall för mig.

Tyvärr har du fel..Det är ingen "trend" sedan början av nittiotalet..
    Småjerkar för bass har funnits sedan sent 1800-tal, och stora serietillverkade för muskie och gädda sedan 30-talet.
    Dom har alltid funnits vid sidan av de övriga gäddbetena där över.
    Dom fanns även här, men försvann i slutet av 70-talet med de långa spönas intrång.

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
      Jag har "snöat" in på fiske med Jerkbait för att jag tycker att det är ett annat fiske än tex jigg, spinnare, vobbler eller skeddrag.
      Jiggfiske räknas ju som spinnfiske.. men man rycker rätt mycket när man "jiggar" också!

Äsch, räkna alla konstgjorda beten som man vevar / rycker in på något sätt som spinn... blir lättast så

Kommentera

Jeg fisker etter gädde og jerk er en teknikk, ikke en type fiske for meg.
        Jigge, twitch, veva etc. er andre teknikker jeg bruker i mitt fiske.

Michael
        'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej

Metspö - Inga rullar, toppknuten lina, långa för att nå ut, går inte att kasta med... men det går ju att meta med haspelspön och spinnspön också... är dessa också metspön då eller?
          Tycker du är lite ute och seglar i den kategoriseringen för idag finns det specielbyggda spön för just jiggfisket, det är ju ett haspelspö, men med en aktion speciellt anpassa just till jiggarna.

Sedan metet, samma där, finns Quiverspön som är anpassade till det fisket. Matchspön som har aktion för att kunna kasta lätta flöten, lyfta mkt lina fort och kroka o.s.v m.m.

Så kan man hålla på i all evighet.

Ang. Jerkfisker har det som PA skriver funnit betydligt längre än vad 90% av medvetna om
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
            Sicken larvig tråd egentligen.
            Vad är strulet i tankarna. Jerk, dvs. beten utan en egentlig egen gång och måste ryckas fram med eget valt tempo är inget nytt på världskartan och egentligen inte i sverige heller. För 10-15 år sedan fiskade vi gädda med 9-11 fotare och kastade i värsta fallen då ASTUNG westinare.......
            Ju längre det lite trögstartade sverige med ett fåtal entusiaster och internet nvändare började med Jerk och visade att det fungerade. Men de var tvugna att leta beten i USA och samtidigt i princip skaffa korta styva spön för att kunna dirigera betena.
            Liksom i allt kom det ett mode i Jerk och liksom allt kallas det en fluga när helt plötsligt alla ska utöva det "nya".
            Jag ser det som ett komplement inom fisket och en nystart på att långa spön är skit att fiska med för beten oavsett skall dirigeras efter eget tycke och då jobbar ett kort spö bäst.
            Spinn, vevar du i prinsip in betet som har en egen gång så spinfiskar du.
            Har du ett bete som inte har egen gång så jiggar du eller jerkar du.
            Men viktigast av allt, beten utan egen gång kräver styvare och kortare spön om du inte bara vill ge dem rörelse med veven.

Sen om denna va vissa av er vill kalla "fluga" så vill jag bara säga;
            Tänk efter lite, jerkfisket och jiggfisket skapar ett mer oregelbundet mösnter på betet, vilket leder till fler retade nyckelreflexer hos predatorer vilket ger mer fisk.
            Det i sin tur ger oss alla som behärskar metoderna större upplevelser och de flesta av oss uppskattar upplevelser.......altså, jerk/jiggfisket har kommit för att stanna av den anledningen att det är ett komplement till andra fisken men i väldigt många fall Bättre!!!

Sen kommer jag aldrig någonsin hålla med om att jiggen innefattar det som ngn vill kalla spinnfiske, spinnfiskar du in jiggen är du dömd till ett icke framgångsrikt jiggfiske.

Sen lite termer, kommer det ngt nytt, benämns det ofta med ett eget kategoriskt uttryck, typ Jerk nu och Jiggfiske när det kom. Eller boots på fötterna, wide cut jeans osv. av den anledningen att man ska förstå vad folk pratar om.

Nä nu ska jag ut å spinnfiska gös, med en löjja, sänke och liten flytkula.....eller jag kanske skapar en fluga om jag kallar det för sink&draw så att folk kan stoppa in det i en egen kategori och veta hur jag vill fiska när jag ska kasta ut ngt som sedan slutar med att det kommer in till båten
            Larvig tråd, ok men du behöver ju inte läsa eller skriva i den då... men "no hard feelings"

Sen verkar du vilja få det till att jag inte gillar jigg- och jerk-beten eller tekniken, tvärtom, mitt favoritbete är just shadjiggar, just för att de kan varieras i oändlighet i viktning och teknik. Grejen är att när jag säger att jag spinnfiskar dem så betyder det inte att jag står och monotonvevar, tvärtom. För mig är spinnfiske INTE likhetstecken med "bara veva". Om jag har förstått din definition så är det just så. Du säger "spinnfiskar du in jiggen är du dömd att misslyckas". Det är just det jag gör enligt mitt synsätt, spinnfiskar helt enkelt mer eller mindre oavsett bete så länge jag använder en spinn/haspelutrustning, men det är helt olika teknik för de olika betena, alla tas in mycket varierat, är du med?

Alltså är fiske med jerkbeten eller jiggar spinnfiske för mig, om än man använder speciella tekniker, eftersom de fiskas med det jag kallar spinnutrustningar. T o m spinnfluga kallas flugfiske med spinnutrustning. Ingen egen gång, speciella tackel...

Din sista mening beskriver just det jag försöker komma fram till, ett visst bete och en viss teknik, men på spinnutrustning/haspelutrustning, så är det inte spinnfiske längre? Det är något annat med ett fräckt namn?

Återigen, säger inte att jag/någon har rätt eller fel, vill höra hur ni ser på det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
              Jiggfiske räknas ju som spinnfiske.. men man rycker rätt mycket när man "jiggar" också!

Äsch, räkna alla konstgjorda beten som man vevar / rycker in på något sätt som spinn... blir lättast så
              Just så tänker jag med!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Tycker du är lite ute och seglar i den kategoriseringen för idag finns det specielbyggda spön för just jiggfisket, det är ju ett haspelspö, men med en aktion speciellt anpassa just till jiggarna.

Sedan metet, samma där, finns Quiverspön som är anpassade till det fisket. Matchspön som har aktion för att kunna kasta lätta flöten, lyfta mkt lina fort och kroka o.s.v m.m.

Så kan man hålla på i all evighet.

Ang. Jerkfisker har det som PA skriver funnit betydligt längre än vad 90% av medvetna om
                Ja jag håller med, just metspön var lite väl onyanserat där.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikopath
                  Jeg fisker etter gädde og jerk er en teknikk, ikke en type fiske for meg.
                  Jigge, twitch, veva etc. er andre teknikker jeg bruker i mitt fiske.

Michael
                  Japp, för mig är det också tekniker, inte metoder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                    Det är vällan helt enkelt för att jerk skiljer sig lite extra från mängden?
                    Ett jerkbait måste du ju själv sätta i rörelse.
                    Det är ju samma med jiggfisket, det skiljer sig ju också från "mängden".
                    Man jiggfiskar med jiggspön.
                    Nog för att det är skillnad på wobbler och spinnare, men inte nog mycket för att folk ska börja köpa wobblerspön och spinnarspön.
                    Ok, köper det.

Kommentera

Kolnej; vi tänkte ganska lika men formulerade olika i stora delar du vet "bara betraktarens öga kan tolka det just den ser".

Men vad jag inte förstår med trådens "utforming" är varför s.a.s. "haka" upp sig på "spinnfiske" och varför kalla det "jerk".

Känner väldigt många "spinnfiskare", de är hyffsade på Jerk, men spinner in jiggen likt det traditionelle spinnfisket med vobbler och skedar. Därav mitt, "dömt at misslyckas".
                      Däremot, spinner du in den med tålamod, vilket kanske 15% av oss har och kan hålla jiggen ända vägen in till under båten, är det snart en succé.

Jag kan hårdra allt med rulle till spinnfiske då vi med en rulle alltid vevar in de vi kastar ut...om du hajjar
                      Så varför lägga alla enligt mig kategorier i en låda och skaka om, jag ska gå å Springa efer en boll!!! Fotboll, bandy, handboll, rugby???....nä, tacka vet jag att vi säger Jerk om ryckbeten, Jigg om jiggar, spinn om spinnare, vobbler och skedar, fluga om fluga, spinnfluga om älvfiskarna osv. Enklare å veta va de rör sig om.

Jag tycker faktiskt tråden inte har ngt svar eller riktigt sammanhang, så du har skiträtt, jag har inget här å göra
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 094 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art