Hur man behåller en kund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur man behåller en kund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur man behåller en kund

    Jag bor i Norrtälje. Det har jag gjort i ett kvartssekel. Lika länge har jag varit kund hos Dogger. Nu har jag legat lågt med fisket rätt många år men ändå har det blivit en hel del besök i deras butik. För jag är litet old school och gillar inte riktigt att köpa grejor på nätet. Dessutom tycker jag att om det finns bra fackhandlare på orten så ska man gynna dem. Genom åren har jag köpt ett halvdussin (minst) rullar och säkert lika många spön, några kilo med drag, åror, draggar, dragglinor, fiskelinor mm mm i butiken. Sedan mitt fiskentresse vaknade ordentligt för några veckor sedan har jag varit där en tre-fyra gånger och handlat på mig ett Geoff Anderson-ställ, flät- och FC-linor, några grabbnävar havsöringdrag, betesaskar och litet annat.

    Idag besökte jag butiken för sista gången. Jag hade på nätet sett att Dogger sålde en Shimano multirulle till ett mycket förmånligt pris och tänkte att, tja, man kanske skulle ta och pröva. Så efter jobbet promenerade jag ut längs Stockholmsvägen (vilket är åt fel håll i förhållande till var jag bor), frågade killen i kassan om de hade några rullar kvar, sa att jag ville ha två stycken och gick sedan för att leta efter lämpliga spön.

    När jag stod och kände på spön så kom killen och sa att de bara sålde rullarna via nätet. OK, sa jag, men nu är jag ju här så det verkar ju litet larvigt att jag ska behöva gå hem och sätta mig vid datorn, vänta några dagar på att få rullarna och dessutom betala frakt. På detta svarade den trevliga ynglingen att det var fraktfritt eftersom jag köpte två rullar. Jag förstod att hans argument att erbjudandet var ett lockbete för att få in folk på hemsidan men förklarade att jag ju redan varit där (det var därför jag kände till erbjudandet), att jag var en kund sedan många år och att jag promenerat till butiken enkom för att köpa dessa rullar (+spön), att jag tänkt prova dem i helgen och att det ju, strängt taget, var helt upp till butiken att göra ett undantag från sin egen regel. Jag hade dessutom (men det kan vara mitt fel) inte förstått av hemsidan att erbjudandet endast gällde vid nätförsäljning.

    Etersom det var klart att det inte var grabben som bestämde så bad jag att få tala med någon som gjorde det. Det fick jag. Samma meningsutbyte upprepades vid butiksdisken (där rullarna stod). Jag kunde i och för sig få ta med dem hem men endast om jag betalade det avsevärt högre butikspriset.

    Förbannad gick jag hem och jag hade då redan bestämt mig för att aldrig mer sätta min fot i butiken. Fast jag var ändå sugen på rullarna så jag gick in på hemsidan. Efter litet micklande så hade jag lyckats göra en beställning men när jag kom till betalningen så lyckades jag förväxla koden till mitt bankkort med koden till samma banks kort för betalning via internet med påföljd att koden nu är spärrad. Så i morgon måste jag lägga tid på att gå till banken (om man fortfarande kan sköta sådana ärenden vid personligt besök) för att få kortet att fungera igen.'

    Rullarna ger jag nu blanka f*n i och Dogger också. Det framgår av deras reklam att de nominerats till någon utmärkelse för god service. Det framstår som ett sjukt skämt.

    Tack för det som varit och lycka till i framtiden!

  • #2
    Men min gode herre. Det verkar som du faktiskt behövde en promenad och lite frisk luft. Jag bor i Rimbo och är på Dogger rätt ofta också.
    Håller med dig om att det är rätt meckigt, beställer man en drös grejjer och exempelvis vill hämta i butik så funkar inte det heller. Men det är ett världsligt problem, man får planera lite. De verkar inte göra undantag för någon, och då får man på något sätt respektera det beslutet de gjort. Rätt vettigt känner jag. Ingen förbehandlas (som jag vet om) och då känns det lite bättre.

    Tror bara du gick in med fel fot först i butiken. Andas, beställ ny kod, (för det misstaget lär ju inte vara Doggers iaf) och sätt på lite java när koden kommer och beställ dina rullar.

    Så kan vi när våren kommer ses på Dogger och snacka lite skit över draghyllorna!
    (Vi kanske kan skita i Doggerdaten, jag försökte bara vara trevlig.)

    Allt gott!

    //Klas
    Senast ändrad av ThePikeFather; 2012-11-29, 19:07. Anledning: Kompletterade med rött.
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

    Kommentera


    • #3
      ...fast i grund och botten ett synnerligen korkat och puckat uppträdande av butiken..

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Jag bor i Norrtälje. Det har jag gjort i ett kvartssekel. Lika länge har jag varit kund hos Dogger. Nu har jag legat lågt med fisket rätt många år men ändå har det blivit en hel del besök i deras butik. För jag är litet old school och gillar inte riktigt att köpa grejor på nätet. Dessutom tycker jag att om det finns bra fackhandlare på orten så ska man gynna dem. Genom åren har jag köpt ett halvdussin (minst) rullar och säkert lika många spön, några kilo med drag, åror, draggar, dragglinor, fiskelinor mm mm i butiken. Sedan mitt fiskentresse vaknade ordentligt för några veckor sedan har jag varit där en tre-fyra gånger och handlat på mig ett Geoff Anderson-ställ, flät- och FC-linor, några grabbnävar havsöringdrag, betesaskar och litet annat.

        Idag besökte jag butiken för sista gången. Jag hade på nätet sett att Dogger sålde en Shimano multirulle till ett mycket förmånligt pris och tänkte att, tja, man kanske skulle ta och pröva. Så efter jobbet promenerade jag ut längs Stockholmsvägen (vilket är åt fel håll i förhållande till var jag bor), frågade killen i kassan om de hade några rullar kvar, sa att jag ville ha två stycken och gick sedan för att leta efter lämpliga spön.

        När jag stod och kände på spön så kom killen och sa att de bara sålde rullarna via nätet. OK, sa jag, men nu är jag ju här så det verkar ju litet larvigt att jag ska behöva gå hem och sätta mig vid datorn, vänta några dagar på att få rullarna och dessutom betala frakt. På detta svarade den trevliga ynglingen att det var fraktfritt eftersom jag köpte två rullar. Jag förstod att hans argument att erbjudandet var ett lockbete för att få in folk på hemsidan men förklarade att jag ju redan varit där (det var därför jag kände till erbjudandet), att jag var en kund sedan många år och att jag promenerat till butiken enkom för att köpa dessa rullar (+spön), att jag tänkt prova dem i helgen och att det ju, strängt taget, var helt upp till butiken att göra ett undantag från sin egen regel. Jag hade dessutom (men det kan vara mitt fel) inte förstått av hemsidan att erbjudandet endast gällde vid nätförsäljning.

        Etersom det var klart att det inte var grabben som bestämde så bad jag att få tala med någon som gjorde det. Det fick jag. Samma meningsutbyte upprepades vid butiksdisken (där rullarna stod). Jag kunde i och för sig få ta med dem hem men endast om jag betalade det avsevärt högre butikspriset.

        Förbannad gick jag hem och jag hade då redan bestämt mig för att aldrig mer sätta min fot i butiken. Fast jag var ändå sugen på rullarna så jag gick in på hemsidan. Efter litet micklande så hade jag lyckats göra en beställning men när jag kom till betalningen så lyckades jag förväxla koden till mitt bankkort med koden till samma banks kort för betalning via internet med påföljd att koden nu är spärrad. Så i morgon måste jag lägga tid på att gå till banken (om man fortfarande kan sköta sådana ärenden vid personligt besök) för att få kortet att fungera igen.'

        Rullarna ger jag nu blanka f*n i och Dogger också. Det framgår av deras reklam att de nominerats till någon utmärkelse för god service. Det framstår som ett sjukt skämt.

        Tack för det som varit och lycka till i framtiden!

        Synd att ett missförstånd leder till att du inte åker till Dogger igen. En väldigt trevlig butik i övrigt. Var det Corvalus du var ute efter? Det är ju snarare regel än undantag att butikerna har billigare priser på internet än i butik nuförtiden, även om det gäller samma butik.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av ThePikeFather Visa inlägg
          Tror bara du gick in med fel fot först i butiken. Andas, beställ ny kod, (för det misstaget lär ju inte vara Doggers iaf) och sätt på lite java när koden kommer och beställ dina rullar.
          Du får naturligtvis tro precis vad du vill, men jag var på ett strålande humär när jag klev in i butiken, på gott humör när jag talade med killen i kassan och det var först mot slutet av mitt samtal med hans chef som jag kände att jag började lacka ur och då lämnade jag stället innan det hela blev otrevligt.

          Att felet med kortkoden var mitt är självklart och något annat har jag aldrig påstått. Däremot så tar jag inte på mig att jag inte av hemsidan förstått att man måste beställa rullarna via nätet. Det står det, trots att man mumlade något om det, inte en stavelse om(ens i det finstilta).

          - - - Uppdaterad - - -

          Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Synd att ett missförstånd leder till att du inte åker till Dogger igen. En väldigt trevlig butik i övrigt. Var det Corvalus du var ute efter? Det är ju snarare regel än undantag att butikerna har billigare priser på internet än i butik nuförtiden, även om det gäller samma butik.
          Visst var det ett missförstånd men det var absolut ingenting som hindrade butiken att ordna upp saken på ett smidigt sätt och behålla en kund. Fast man kanske inte gör så längre.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            ...fast i grund och botten ett synnerligen korkat och puckat uppträdande av butiken..
            Om de har ett näterbjudande så är det ju ett näterbjudande. Om du går till exempelvis teknikmagasinet så blir det billigare att köpa en mobiltelefon på deras nätbutik än i butik. Om du går till beoutdoor just nu så har du olika rea-satser på fysisk butik och nätbutik. Om du handlar dojor på Intersport så är det billigare på nätbutiken än i den fysiska butiken.

            - - - Uppdaterad - - -

            Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Du får naturligtvis tro precis vad du vill, men jag var på ett strålande humär när jag klev in i butiken, på gott humör när jag talade med killen i kassan och det var först mot slutet av mitt samtal med hans chef som jag kände att jag började lacka ur och då lämnade jag stället innan det hela blev otrevligt.

            Att felet med kortkoden var mitt är självklart och något annat har jag aldrig påstått. Däremot så tar jag inte på mig att jag inte av hemsidan förstått att man måste beställa rullarna via nätet. Det står det, trots att man mumlade något om det, inte en stavelse om(ens i det finstilta).

            - - - Uppdaterad - - -



            Visst var det ett missförstånd men det var absolut ingenting som hindrade butiken att ordna upp saken på ett smidigt sätt och behålla en kund. Fast man kanske inte gör så längre.
            Hur vet du att det inte var något som hindrade butiken från att göra som du vill? Fysiska butiker och internetbutiker har ofta olika avtal.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
              Om de har ett näterbjudande så är det ju ett näterbjudande. Om du går till exempelvis teknikmagasinet så blir det billigare att köpa en mobiltelefon på deras nätbutik än i butik. Om du går till beoutdoor just nu så har du olika rea-satser på fysisk butik och nätbutik. Om du handlar dojor på Intersport så är det billigare på nätbutiken än i den fysiska butiken.
              Och hur vet man att det är ett näterbjudande? Själv är jag, som sagt, old school och föredrar att handla i fysiska butiker. I var fall i de där jag blir väl behandlad som en kund.

              Kommentera


              • #8
                ..får vara hur mycket näterbjudande som helst..men jag tycker fortfarande att det var ett puckat beslut och ett puckat sätt att behandla en kund..over and out!

                Kommentera


                • #9
                  lausvik

                  Det är bara och acceptera att det andra tider nu. Ibland känns det surt att inte få sin vilja igenom, men sånt är livet. Min lokala fiskebutiken håller på med samma trams och jag har slutat bry mig om det för att jag upptäckte att jag får mindre med fisketips/rabatt om jag blir en jobbig kund.

                  Som sagt, Dogger är bra att göra med, ibland är det så att nätbutiken måste dra in lite pengar oxå och det må vara så. Kom ihåg att det finns massa annat viktigt att göra i livet än att bråka om några fiskerullar. Att sluta besöka butiken hjälper ingen, för att om vi är flera som påpekar det problemet du har haft för dom, då finns det en chans att de kan ändra på sina rutiner.

                  Tänk på din hälsa istället, det är ju roligt att jobba nära en fiskebutik som man kan besöka under lunchen och få lite frisk luft samtidigt.

                  Häls /T

                  Kommentera


                  • #10
                    På Söders tror jag åtminstone man kan betala på nätet,hämta i butik.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 086 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 710 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                    72 svar
                    9 862 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X