Jag bor i Norrtälje. Det har jag gjort i ett kvartssekel. Lika länge har jag varit kund hos Dogger. Nu har jag legat lågt med fisket rätt många år men ändå har det blivit en hel del besök i deras butik. För jag är litet old school och gillar inte riktigt att köpa grejor på nätet. Dessutom tycker jag att om det finns bra fackhandlare på orten så ska man gynna dem. Genom åren har jag köpt ett halvdussin (minst) rullar och säkert lika många spön, några kilo med drag, åror, draggar, dragglinor, fiskelinor mm mm i butiken. Sedan mitt fiskentresse vaknade ordentligt för några veckor sedan har jag varit där en tre-fyra gånger och handlat på mig ett Geoff Anderson-ställ, flät- och FC-linor, några grabbnävar havsöringdrag, betesaskar och litet annat.
Idag besökte jag butiken för sista gången. Jag hade på nätet sett att Dogger sålde en Shimano multirulle till ett mycket förmånligt pris och tänkte att, tja, man kanske skulle ta och pröva. Så efter jobbet promenerade jag ut längs Stockholmsvägen (vilket är åt fel håll i förhållande till var jag bor), frågade killen i kassan om de hade några rullar kvar, sa att jag ville ha två stycken och gick sedan för att leta efter lämpliga spön.
När jag stod och kände på spön så kom killen och sa att de bara sålde rullarna via nätet. OK, sa jag, men nu är jag ju här så det verkar ju litet larvigt att jag ska behöva gå hem och sätta mig vid datorn, vänta några dagar på att få rullarna och dessutom betala frakt. På detta svarade den trevliga ynglingen att det var fraktfritt eftersom jag köpte två rullar. Jag förstod att hans argument att erbjudandet var ett lockbete för att få in folk på hemsidan men förklarade att jag ju redan varit där (det var därför jag kände till erbjudandet), att jag var en kund sedan många år och att jag promenerat till butiken enkom för att köpa dessa rullar (+spön), att jag tänkt prova dem i helgen och att det ju, strängt taget, var helt upp till butiken att göra ett undantag från sin egen regel. Jag hade dessutom (men det kan vara mitt fel) inte förstått av hemsidan att erbjudandet endast gällde vid nätförsäljning.
Etersom det var klart att det inte var grabben som bestämde så bad jag att få tala med någon som gjorde det. Det fick jag. Samma meningsutbyte upprepades vid butiksdisken (där rullarna stod). Jag kunde i och för sig få ta med dem hem men endast om jag betalade det avsevärt högre butikspriset.
Förbannad gick jag hem och jag hade då redan bestämt mig för att aldrig mer sätta min fot i butiken. Fast jag var ändå sugen på rullarna så jag gick in på hemsidan. Efter litet micklande så hade jag lyckats göra en beställning men när jag kom till betalningen så lyckades jag förväxla koden till mitt bankkort med koden till samma banks kort för betalning via internet med påföljd att koden nu är spärrad. Så i morgon måste jag lägga tid på att gå till banken (om man fortfarande kan sköta sådana ärenden vid personligt besök) för att få kortet att fungera igen.'
Rullarna ger jag nu blanka f*n i och Dogger också. Det framgår av deras reklam att de nominerats till någon utmärkelse för god service. Det framstår som ett sjukt skämt.
Tack för det som varit och lycka till i framtiden!
Idag besökte jag butiken för sista gången. Jag hade på nätet sett att Dogger sålde en Shimano multirulle till ett mycket förmånligt pris och tänkte att, tja, man kanske skulle ta och pröva. Så efter jobbet promenerade jag ut längs Stockholmsvägen (vilket är åt fel håll i förhållande till var jag bor), frågade killen i kassan om de hade några rullar kvar, sa att jag ville ha två stycken och gick sedan för att leta efter lämpliga spön.
När jag stod och kände på spön så kom killen och sa att de bara sålde rullarna via nätet. OK, sa jag, men nu är jag ju här så det verkar ju litet larvigt att jag ska behöva gå hem och sätta mig vid datorn, vänta några dagar på att få rullarna och dessutom betala frakt. På detta svarade den trevliga ynglingen att det var fraktfritt eftersom jag köpte två rullar. Jag förstod att hans argument att erbjudandet var ett lockbete för att få in folk på hemsidan men förklarade att jag ju redan varit där (det var därför jag kände till erbjudandet), att jag var en kund sedan många år och att jag promenerat till butiken enkom för att köpa dessa rullar (+spön), att jag tänkt prova dem i helgen och att det ju, strängt taget, var helt upp till butiken att göra ett undantag från sin egen regel. Jag hade dessutom (men det kan vara mitt fel) inte förstått av hemsidan att erbjudandet endast gällde vid nätförsäljning.
Etersom det var klart att det inte var grabben som bestämde så bad jag att få tala med någon som gjorde det. Det fick jag. Samma meningsutbyte upprepades vid butiksdisken (där rullarna stod). Jag kunde i och för sig få ta med dem hem men endast om jag betalade det avsevärt högre butikspriset.
Förbannad gick jag hem och jag hade då redan bestämt mig för att aldrig mer sätta min fot i butiken. Fast jag var ändå sugen på rullarna så jag gick in på hemsidan. Efter litet micklande så hade jag lyckats göra en beställning men när jag kom till betalningen så lyckades jag förväxla koden till mitt bankkort med koden till samma banks kort för betalning via internet med påföljd att koden nu är spärrad. Så i morgon måste jag lägga tid på att gå till banken (om man fortfarande kan sköta sådana ärenden vid personligt besök) för att få kortet att fungera igen.'
Rullarna ger jag nu blanka f*n i och Dogger också. Det framgår av deras reklam att de nominerats till någon utmärkelse för god service. Det framstår som ett sjukt skämt.
Tack för det som varit och lycka till i framtiden!
Kommentera