Danne, jag är av samma åsikt jag också, antal spön är relaterat till olika förutsättningar, halt klart. I ditt fall med pelagiskt förekommande gädda är nåt annat än stationär dito, reglerna förblir väldigt trubbiga. Till dom som påstår att en anglad gädda för hand är mer sportsmässigt så skulle jag vilja påstå att det är kvalificerat bullshit, är det nåt man har till sin fördel är ju de facto att handen är känsligare än ett spö/rulle. Sällan är ju en vintergädda lika ursinnig som en sommar/höstvarm gädda så drillningen är ju en rätt beskedlig historia. Och för gösen skulle jag t o m vilja påstå att en handrillning är en större fördel för handlina jämfört med spö. Jag pratar nu om angel med modifierad krokuppsättning, d v s med likartad krokuppsättning, inte med den traditionella angelkroken...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete pb?
Collapse
X
-
Är inte anledningen till hela den här diskussionen att angelfiske (i 99 fall av 100) tidigare utfördes av folk som satte upp ett flertal angeldon och sedan klubbade samtlig fisk för att ta med hem. I många fall så lämnade man utrustningen utan tillsyn, eftersom man i alla fall inte skulle släppa tillbaka någon fisk (skit samma om kroken satt i magen).
Sen kom fenomenet ismete. Oftast är det sportfiskare som kör c&r och fiskar för fiskets skull. Och det är ju i första hand inställningen hos fiskaren och inte metoden som avgör om det är sportfiske eller något annat. Fördelen då med att tvinga fram spö och rulle är kanske att vissa sopsäcksfiskare inte vill lägga ut pengar i den mängd som behövs (vanliga angeldon kostar i stort sett ingenting alls).
Det enda sättet som jag tror gör verkan samt tar bort dessa diskussioner är att göra en begränsning i det fria handredskapsfisket till att man t ex maximerar antalet uttag till tex 2 gäddor/gösar per dag. Sen kan man använda vilken metod man vill. Tar man och klubbar sina två fiskar så är man sedan färdig och det är skit sak samma om man har pimplat eller kört med angeldon. Lägger man även till att man inte får lämna självfiskande utrustning utan tillsyn så är det en klar fördel.
Sen blir jag så förbannat trött på alla som klagar på andras fiskesätt... Den "andra" sidan är helt enig. All fisk skall upp nu och det står vi bakom allihop! Och det ger genomslag!!!
Här gnäller vi på varandra konstant, inte bara småungar utan även folk som är 50+ (borde ju kunna veta bättre tycker man). Vem f-n skall värdera om min fisk på ismete är mindre värd än om man varit sportslig och tagit den med spöt i handen?
(Jenk - klagar inte på dig, som jag förstod det så la du ingen direkt värdering i tråden utan frågade mer allmänt vad folk tyckte...)
/D
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Danne67Är inte anledningen till hela den här diskussionen att angelfiske (i 99 fall av 100) tidigare utfördes av folk som satte upp ett flertal angeldon och sedan klubbade samtlig fisk för att ta med hem. I många fall så lämnade man utrustningen utan tillsyn, eftersom man i alla fall inte skulle släppa tillbaka någon fisk (skit samma om kroken satt i magen).
Sen kom fenomenet ismete./D
Kommentera
-
m@
Danne, jag retar mig själv på dom som jämnställer en annan som tycker ismete är en minst lika sportiskemässig metod som någon annan, när man gör likatecken med angel som av tradition utgörs med en annan inställning till fisket. Sällan har jag sett anglare begränsa sig till färre don än 10, och varför skulle dom det, när måmga kort medger antal don till minst 10 per kort/fiskare? Rätt utövat så är det minst lika sportfiskemässigt som nåt annat. Jag har personligen bevittnat sinnesbilden av angelfiske "on location" och även tagit del av åsikterna av gäddan som varelse, och jag vill sannerligen inte jämnställas med dessa människor. Köpte mört av en storanglare förra vintern som gladeligen slängde ca 200 kg gädda i skogen utan att ens reflektera över konsekvenserna!
Kommentera
-
Citerar svaret i en gammal mailväxling jag hade med personen som ansvarar för reglerna för GBGs "Gula Kortet" (typ motsvarande TDA-kortet i Sthlm?). Jag frågade hur många ismetespön som tillåts när angelfiske är tillåtet i en sjö.
"Angelnsfiske är ett avsteg från Gula kortets huvudprincip - högst två spön per fiskare. Andvänder Du annan krok än den "historiska" angelkroken så får Du bara ha tvån spö/don. Anledningen är som Du säkert kommit underfund med för länge sedan att det är svårt att fiska med den "historiska" angelkroken och därför tillåts fler don. Dessutom är angeldonsfiske det absolut äldsta nöjesfiskeredskapet som har anor flera tusen år in i historien. Själva angelkroken är dock något nyare. I en svenskt tidskrift från 1800-talet diskuterade man en modernisering av angelkroken, som slutade med att den krok som används idag skapades."
/Martin
PS. Normalt är 8 don tillåtet på Gula kortet och 2 spön vid mete.Senast ändrad av Martin_G; 2004-12-11, 10:17.
Kommentera
-
Jo, det här är intressant. På mitt fiskekort som är ett årskort står det "endast ett spö per fiskare", vilket borde tolkas som att det inte ens hjälper om jag löser två kort för att få använda två spön, utan måste ha en kompis med mig som ansvarig för det andra spöet för att följa reglerna. Detta innebär också att jag inte får ismeta med mer än ett spö/person, fyra spön = fyra fiskare på isen. Enkla regler att följa, det är endast upp till samvetet.
Mailade till Storfiskregistreringen, Håkan B. svarade, här är ett utdrag:
Idealet är naturligtvis att man håller i spöet under hela isfisket.
Angelfiske är sedan länge klassat som ej godkänd metod i Storfiskregistrering
och de flesta andra sportfiskesammanhang.
Det liknar ståndkroksfiske/saxfiske för mycket.
Spöhållare banksticks m.m. på land är OK. (Även om länsfiskekonsulenter har
varnat för att ta upp den debatten med fiskelagstiftarna på Fiskeriverket. Då
skulle de mycket väl kunna lägga sig i också detta och införa begränsningar.
Lokalt lär de redan ha gjort det vid sikmete på Smålandskusten).
På land finns heller inget angelfiske.
När fisket flyttar ut på isen kommer problemen.
Angelfiske vet allmänheten vad det är och det kräver oftast ett särskilt
tillstånd i fiskevatten där spöfiske är tillåtet.
Ismete med angeldonsvippor eller andra napp-varnare och spöhållare SOM HAR SATTS
FAST I ISEN bedöms för lika angeldonsfisket och underkänns därför som korrekt
metod.
Du klarar dig däremot om du har löst spö som du håller i eller för en kortare
eller längre stund lägger mot en väska, pimpelstol eller liknande.
Nappvarnare kan du sätta fast med en klämma i spötoppen, istället för i isen.
Fiskar du så är din gädda godkänd i Storfiskregistreringen.
Antalet spön beror på vad det lokala fiskekortet eller vattenägaren har bestämt.
Kommentera
-
Danne, menade I PRINCIP...men är väl medveten om att trollingfiske ofta är ett slitsamt fiske där det krävs kunskap och tålamod. Om trolling är tillåtet med fler spön tycker jag att fångst kan godkännas som sportfiskerekord. Var mer inne på ismetet med flera spön där angelfiske inte är tillåtet. Vad det gäller flerspömete efter vitfisk vet jag inte vad som är riktigt. Personligen skulle jag om jag tagit en stor fisk, fiskande med flera spön på en uppmäskad yta ranka eventuellt pb lägre än om det skedde med ett spö. Personligen. Tycker annars att inbitna metare ofta är ett föredöme vad det gäller hanteringen av fångad fisk, vilket bör vägas in vid ev. lag. Men i princip tycker jag att sportfiske bedrivs efter principen en man ett spö. Sedan kan ju var och en välja metod efter vad som är tillåtet. Brukar som sagt själv angelfiska då och då med kompisar. När isen drar iväg mot 30-40 cm och borren mäter 200 mm är det bra att ha kompisar med sig ,o) Har fö själv tillverkat redskapen från scratch inkl rulle med vev...egentligen liknande ismetet, handtag, spö, rulle. Vad är skillnaden? Men skulle inte klassa ev. fångst som sportfiskad...men skitkul ändå!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?En angelkrok har väldigt svårt att kroka utan tillsyn, till skillnad mot gäddsax som oftast sätts ut över natten. "Fenomenet ismete" kom nog mest till för att kunna fiska på det nya frifisket som kom efter -85. Jag är varken 50+ eller bonkare men jag är inte speciellt förtjust över ismetet med många spön på ovannämnda vatten. Även om man släpper tillbaka sina fångade fiskar så finns alltid risken att nåt går fel...
Men fortsätt klga på metet, och höj det "ärorika" spinnfisket till höjder.
Edit; Ang. Storfiskregg på Ismetet, där visar HÅkan på enorma okunskaper!
Ett handhållet spö, som endast får läggas på isen under korta stunder. Är det någon som gör det? Att man sedan reggade många (tveksamma) för att till i år, inte godkänna sådana som man förra året godkände?sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?En angelkrok har väldigt svårt att kroka utan tillsyn, till skillnad mot gäddsax som oftast sätts ut över natten. "Fenomenet ismete" kom nog mest till för att kunna fiska på det nya frifisket som kom efter -85. Jag är varken 50+ eller bonkare men jag är inte speciellt förtjust över ismetet med många spön på ovannämnda vatten. Även om man släpper tillbaka sina fångade fiskar så finns alltid risken att nåt går fel...
Gäddan är lite långsam så det är ingen panik om man inte gör mothugget direkt (bara man håller uppsikt över sina spön). Det är små sylvassa krokar som är lätta att ta ut (vilket inte alltid är fallet med dom grövre krokar som jag använder vid spinnfiske). Det är lättare att hålla reda på alla prylar som behövs och isen gungar inte (som i en trång båt). - Allt material för avkrokning, fotografering mm i en hink och en stor slät yta att arbeta på, kan det bli lättare?
Dessutom är (som bl a flodebanan flera gånger påpekat) gäddan inte lika utmattad som när det är varmt i vatten och luft. Att man sedan skall vara försiktig vid sträng kyla säger sig självt!
SEN om vi går tillbaka till Jenks fråga i början av tråden, hur skulle ni värdera ett PB på ismete...
Igen, det beror på inställningen... I mitt fall så skulle jag inte värdera ett pb på abborre så högt om jag tog det vid pimpelfiske. Inte för att pimpelfiske är osportsligt, trist och alla som sysslar med det är idioter (vilket dom naturligtvis inte är - bästa att påpeka), utan utav den enkla anledningen att JAG inte tycker det är så roligt och därför inte ägnar mig åt det. Det blir istället en slumpfisk som jag inte riktigt vet varför jag fick den. Hade det däremot varit löjmete eller jigg...
Så vad gäller stora gäddor via ismete så är det någonting som jag värdesätter högt, eftersom det intresserar mig. Att jag sedan inte får storfiskregistrera dom rör mig inte ens i ryggen!
OCH om vi ändrar i reglerna för det fria fisket till max 2 gäddor/gösar per dygn och redskapen under uppsikt, så slipper vi mycket av gnället!!!
Edit: KG, angående bonkare och 50+ så var inte meningen som ett påhopp på dig personligen, utan mer ett konstaterande när man läser de olika inlägg som finns i forumet.
/DSenast ändrad av Danne67; 2004-12-11, 17:44.
Kommentera
-
Danne, ska väl heller inte ta åt mig, eller ?. Angelfiske är inget där fisken krokar sig självt direkt. Oftast eller nästan altid spottar dom ju ut när dom känner den stora angelkroken. Eller när dom dragit ut den lilla linan som finns på angelspolen. Och det blir ett konstigt stopp. Då spottar gäddan i regel också ut betet. Angelkroken är ju byggd så att det är fiskaren som ska göra mothugget. Däremot är ju isfisket mer åt det självkrokande fisket. Verkar som om många som skriver om angel inte ens utövat det. Annars skulle det inte vara så mycket felbeskrivande som det är just nu. Ismete från isen är ett enkelt fiske. Och det visar ju sig att nybörjare får gäddor dom aldrig sett röken av från båtfiske. Som sagt vet man var i anslutning till lekvikar, ståndplatser efter isläggning, eller var gäddan helt enkelt brukar finnas. Varför har jag som har anglat en massa sällan gått bet på att få gädda. Visst extremt dåligt väder kan man ju drabbas av i alla fiskeformer. Men i regel är ju fisket från isen väldigt bekvämt. Ingen ankring, båt som rör sig, inga bottenapp, jämn yta att fiska i från (oftast) och med en släpbart färdmedel (även spark).Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 368 visningar
1 gilla