Elanen, det är väl sällan bomfiske på angel med typ 10 don även i tidigare oprövade sjöar? vid aktivt fiske nästan garanterad fångst...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete pb?
Collapse
X
-
m@
Ja men nu avslöjar ju ni den stora skillnaden själva, de flesta anglare använder sig av betydligt fler don än vad gemene ismetaren gör i allmänhet. Och Elanen, vill minnas en vinterdag då vi höll tävling på Magis mellan de bägge metoderna, fan va fisk vi fick, hur lätt som helst att bara doppa ner den fria lunchen...eller hur?
Kommentera
-
M@, glöm då inte bort att värre väder en den dagen är svårt att finna. Som jag tidigare skrev så är det vissa dagar skitfiske. Gäller ju inte bara precis ismete eller angel. Visst finns det dom som sätter många angeldon. Men likväl isfiskare som sätter spön. Men du kanske menar att det inte finns dåligt fiskeväder. Utan att det går bra i vilket väder som helst. I så fall får du räknas till ett väldigt fåtal som inte påverkas av det.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
hmm , menar nog att både Elanen och m@ har rätt. Visst, vissa dagar/tider vill de inte äta, men är där och nafsar ändå. Märks tydligt hur gäddan tar vid levande bete, i regel kommer hugget tvärs, rakt över få fiskar missade. Ibland, men mer sällsynt, biter de nästan lika ofta i mörtarna men i stjärt och huvud... på enbart en krok i ryggen på mörten ofta missad fisk. Spottar snabbt. Avser inte att äta men kan inte låta bli att provbita,klart intressant att se på mörten hur de bitit. Samma händer ju vid spinnfiske, många missar småbett...fö är det möjligt att i tex magis ta 30-40 gäddor/tio don...om man klipper till vid de exakta dagarna vid isläggningen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenDanne, ska väl heller inte ta åt mig, eller ?. Angelfiske är inget där fisken krokar sig självt direkt. Oftast eller nästan altid spottar dom ju ut när dom känner den stora angelkroken. Eller när dom dragit ut den lilla linan som finns på angelspolen. Och det blir ett konstigt stopp. Då spottar gäddan i regel också ut betet. Angelkroken är ju byggd så att det är fiskaren som ska göra mothugget. Däremot är ju isfisket mer åt det självkrokande fisket. Verkar som om många som skriver om angel inte ens utövat det. Annars skulle det inte vara så mycket felbeskrivande som det är just nu. Ismete från isen är ett enkelt fiske. Och det visar ju sig att nybörjare får gäddor dom aldrig sett röken av från båtfiske. Som sagt vet man var i anslutning till lekvikar, ståndplatser efter isläggning, eller var gäddan helt enkelt brukar finnas. Varför har jag som har anglat en massa sällan gått bet på att få gädda. Visst extremt dåligt väder kan man ju drabbas av i alla fiskeformer. Men i regel är ju fisket från isen väldigt bekvämt. Ingen ankring, båt som rör sig, inga bottenapp, jämn yta att fiska i från (oftast) och med en släpbart färdmedel (även spark).
Får erkänna att jag sagt fel om angelfiske vad gäller krokningsförmågan och jag har inte själv använt angeldon och angelkrok för den delen. Men, jag har heller inte sagt att det är fel att fiska med angeldon. Anledningen till att diskussionen finns är att många klubbat allt som kommit upp och det är naturligtvis inte bra i längden. Sen kan man göra samma sak med ismetespön, trolling, pimpelfiske, spinnfiske i lekvikar osv... Allt sånt fiske är destruktivt i längden!
Jag tycker inte att vi sporfiskare skall klaga på varandras fiskestilar. Vi har olika intressen och dom vill vi hålla på med. Det som avgör är vår inställning!
Sen skulle vi slippa hela diskussionen om det i det fria fisket fanns en gräns för hur mycket fisk man fick ta upp... För det finns alltid folk som skall utnyttja resurserna för egen vinnings skull...
/D
Kommentera
-
M@, det blir skillnad om det rinner ner floder av kallvatten i ishålet på riktigt stort vatten med stort djup under. Än när det gör det på lilla halvdjupa Magis den dagen vi fiskade. Fisken känner av tempskillnader på en tiondelsgrad. Och när ett så kraftigt lågtryck som vi råkade på är sällsynt för den delen. Det regnade ju värre än på värsta sommaren. Leif Engström (Old Firehand) undrade vad vi höll på med när han ringde oss. Han förstod att fisket skulle bli keff. Danne, visst har ju klabbandet varit idiotiskt förr. Men nu ser man inte alls det i samma utsträckning längre. Tidigare var det många som anglade på Magis. Men nu är det bara ismetare.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenDanne, visst har ju klabbandet varit idiotiskt förr. Men nu ser man inte alls det i samma utsträckning längre. Tidigare var det många som anglade på Magis. Men nu är det bara ismetare.
/D
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 285 visningar
1 gilla