Ismete pb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete pb?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Utan att ha någon direkt åsikt om huvudfrågan i denna tråd så tycker jag ändå att det är viss skillnad mellan 3 spön i strandkanten som vid sik- karp- eller annat flerspöfiske å ena sidan och ismete med tre spön å andra sidan. Själva skillnaden är ju som ovan antytts att man kan gå fram till ståndplatsen och droppa betet framför näbben på fisken (teoretiskt i alla fall). Det borde ge ett mer effektivt fiske - och därmed farligare ur beståndsperspektiv - än att att försöka sikta på ståndplatsen från strandkanten. Men även jag kan ju hålla med om att det kan vara en konstigt sätt att dra gränsen, särskilt om man räknar in mete från båt vilket ger samma möjligheter.

Personligen låter jag dock gäddan vila från fisketryck under vintern, men det beror mest på att jag inte gillar att fiska i bland snö och is...........

Kommentera

Det är på vippen att man ber om ett förtydligande om vippan

Nej, reglerna för storfiskregg är ju självklara, men logiken bakom är det inte.

/Martin

Kommentera

Man kan nog konstatera att många av storfiskreggen aldrig skulle ha godkänts om fisklagstiftningen följts till punkt och pricka...

Kommentera

Tror inte att isfisket påverkar gäddbeståndet men kanske populationens utseende. Fiskat i små skogsjöar i södra norrland som angelfiskas hårt av orts befolkningen under vintern finns hur mycket gädda som helst i sjöarna trots detta. Även i Mälaren verkar det finnas hur mycket gädda som helst kan ju vara nästan omöjligt att jigga abborre ibland för alla gäddor. Skärgården har nog andra problem än sportfisket på gädda. Vatten där det fångas mycket stor fisk men få små brukar fortplantningen vara i farozonen.

Kommentera

Konstig debatt vad är skillnaden med att fiska med tre meten på sommar eller vinter. För mig är det samma sak. Skulle det bli en dålig isvinter där jag bor kommer jag att istället flötestrolla med tre spön på samma platser som jag annars skulle hängt mina ismeten. Visst man kan alltid bedömma olika fångster med som mer eller mindre häftiga, men ett pb är alltid ett pb oavsett vilken sportfiskemetod som användts. Att fiska efter lekfisk kan alltid i frågasättas men faktum är att mycket av det fiske som bedrivs i landet är just fiske efter lekfisk, Gädda, Gös, Abborre, lake, vimma, lax eller Hö så är det faktiskt så. Jag som nästan aldrig fiskar i vatten som berörs av det fria handredskapsfisket tycker att Sportfiskarnas regler är heltokiga. Vad är skillnaden mellan att fiska ål eller gädda med flera spön. Antalet spön begränsas alltid av nappfrekvensen, vid hög frekvens brukar det sluta med att man fiskar med ett spö. Sura dagar spelar det ingen roll hur många spön man har det blir inget ändå.

Kommentera

Offtopic:
              Observera att det är sportfiskarna som bestämt detta och inte Håkan Brugård varvid ni borde nämna sportfiskarna istället.
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                Offtopic:
                Observera att det är sportfiskarna som bestämt detta och inte Håkan Brugård varvid ni borde nämna sportfiskarna istället.
                Jag tror nog att Håkan har stort inflytande på reglerna för registrering. En sak som verkar skötas på ett utmärkt sätt f.ö. Det enda som är konstigt är just reglerna om hur en nappindikator ska se ut. Kör man med ett spö så borde ju givetvis nappindikatorn vara oväsentlig. Fiskar man med fler spön där angel ändå är tillåtet så spelar det ju heller ingen roll om man har angel-liknade indikator.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Vad är det som är så solklart? Ismete är ju bara ett sätt att kringå reglerna runt angelfiske. Angel har ju aldrig ingått i det fria fisket, så nåt ljushuvud kom på att om man gör på exakt samma sätt fast med rulle och kort spö så kan man kringgå reglerna.
                  På de ställen som angel är tillåtet så är ju ismete med fler spön självklart okej. På andra ställen är det inte okej enligt mitt sätt att se det.
                  Fattar heller inte definitionen spö och rulle för sportfiske. De fiskar som tar på toppknutet mete är alltså inte sportfiskefångade? Vid pimpelfiske får man ju också ofta lov att handdrilla fisken, är det inte heller sportfiske? Om man monterar 18 gäddsaxar på 18 spön med rulle, är det sportfiske?
                  Amen säger jag bara...!! Tycker du har en alldeles för aggresiv inställning till angel fiske. Om man ser det såhär då? OM du får på en 10kg gädda på ett vanligt spinn spö lr ismete spö så är det spöet och rullen som gör allt jobb... Vart finns sporten i det? Medans du använder endast dom redskap du blev skapta med på angelfiske, så det där att angelfiske inte är psortfiske är rent skitsnack!!!
                  Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Allmana Mini, det är väl få som klankat ner på angelfiske? Där det är tillåtet är det naturligtvis helt ok...kul fiske gillar att drilla med handen, feeling, man känner tydligt när en gädda laddar för att sätta fart. Det handlar om att det inte kan vara rimligt att flerspö/ismete bedrivs(av flera skäl) där inte angel är tíllåtet. Helt fel enligt min mening. Vad det gäller sportfiskerekorden anser jag att i princip endast ett spö skulle tillåtas. .Vad det gäller pb är det ju upp till var och en att värdera fångsten.

Kommentera

• 1 spö känns rätt förlegat. Sportfiskerekord enligt dig skulle då inte få registerars om en fisk fångas av en trollingfiskare ute i hanöbuktebn som trollar runt med 2 spön. Däremot den fiskare som står i mörrum med en enorm täthet av fisk nedan en kraftverksdamm eller dyl är mer sportfiskebetonat än den trollare som ute i havet snurrar runt med sina 2 spön...? hum....ibland blir det väldigt svart på vitt. I regel härrör sådana uttryck från personer som inte har en susning om vad trolling handlar om eller för den delen annat fiske där huggen faller med extrema mellanrum. Antal spön beror på huggfrekvensen och rimligheten att fånga en fisk i området. Ett spö i vissa lokaler eller på vissa arter är långt mer fångstkraftigt än vad 10 kan vara i en lokal med låg täthet. Generella regler är mycket svårt. Fiskart, fiskevatten, huggfrekvens, populationskänslighet, känslighet för fisketryck skiljer sig från vatten till vatten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 285 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art