Vilken kniv använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kniv använder ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör på en kniv från jula. Tycker den är vass nog för att kapa diverse linor och skära lite brasved. Skulle jag mot förmodan tänkt fiska efter mat fisk så tar jag i sådana fall med en file kniv hemifrån som får ligga i matsäcks väskan.

http://www.jula.se/hantverkarkniv-100-mm-122005 Kör jag med

Går 10 sånna på en mora 2000 och jag är inne på min första än... Bra val för den snåle/ekonomiske

Kommentera

En gammal filékniv ^^ samt ett bryne. Råkade slinta och kapade av en nagelbit o en liten fingerbit, men vilken perfekt snittyta! Där fick jag för min slipfetish

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
        Jag tycker att Gerber håller ganska hög kvalité. Vet inte hur dagens knivar är. Men skulle gissa att dom är bra dom också.

Jo Mora 2000 är ljus & mörkgrön. Skaplig kniv för billig peng. Sen har du ett bra grepp om den.

Diamantbryne är inge speciellt. Kostar typ 100-300kr beroende på hur fint brynet är. Har ett lite grövre till att slipa krokar och yxa med. Sen ett finare för knivarna
        Jag beställde en Bear Grylls ändå, men mest för att pappa ville ha en, sen så ville jag mest testa kvaliten på dom.
        Med tanke på att dom kostar mycket här i Sverige, dom kostar lite mindre på Tradera dock.

Fick 2 st stora Gerber Bear Grylls för 200spänn. Hoppas dom slinker genom tullen bara

Ja ok, vi har några brynen här hemma, ett grovt det är ganska svart eller mörk mörk grå. Sen har vi ett finare som är ljust grått. Är det diamantbryne? kanske svårt att säga men.. :P

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
          Kör på en kniv från jula. Tycker den är vass nog för att kapa diverse linor och skära lite brasved. Skulle jag mot förmodan tänkt fiska efter mat fisk så tar jag i sådana fall med en file kniv hemifrån som får ligga i matsäcks väskan.

http://www.jula.se/hantverkarkniv-100-mm-122005 Kör jag med

Går 10 sånna på en mora 2000 och jag är inne på min första än... Bra val för den snåle/ekonomiske
          Jag har typ en såndär. Men dom håller inte eggen så bra väl?

Kommentera

Jag kom på, jag har en kniv jag gjort själv i 5an-6an.. Hade glömt bort den.. :P Men den är slö som fasen, dock har den Frosts stål.
            Nån som vill se kniven?

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
              Jag har en massa EKA, både fäll och med "ryggrad" eftersom jag jobbat där en gång i tiden.
              Har ni den korta filé-kniven som är fällbar så var det min idé, både den i vanliga och den i kolstål kom till efter förslag av mig eftersom det tidigare inte fanns nåt som passade abborre och öringar av mindre sort.
              Numer är EKA-knivar tillverkade i Kina och fabriken finns inte kvar i Eskilstuna, så rekommenderar inte märket längre för dom som vill ha en Svensk kniv.

Sen har jag en Micro Tanto från Coldsteel i nyckelknippan som räddat mig många gånger, samt en större som är oanvänd.
              Har också en Gerber Gator som var min trotjänare i lumpen, dock med väldigt mjukt blad.
              Jag har haft lite olika Strider-knives som jag mest haft som ögongodis p.g.a. dom är så himla snygga.
              Har en del Finska handgjorda knivar som fått sin tid i fiskelådorna, några vanliga Marttiini typ Ilves och Condor, Martef sågfilé-kniv, "FDF"-kniven Sissipuukko M07 av JP Peltonen och jag söker just nu efter en gammal kort Marttiini med flasköppnare på ryggen. =)

Sen har man ju självklart en massa skräp som Mora classic och så alla multitool-fällknivar som man fått gratis via prenumerationer osv.
              Så du har lite erfarenhet av knivar ändå hör jag.. hehe
              På tal om Marttiini, är det bra fileknivar? Dom är ju inte så fasligt dyra.

Kommentera

Fick 2 st stora Gerber Bear Grylls för 200spänn.
                Inte dom tandade får jag hoppas, man sågar inte med knivar

Kommentera

Ursprungligen postat av touchofred Visa inlägg
                  Så du har lite erfarenhet av knivar ändå hör jag.. hehe
                  På tal om Marttiini, är det bra fileknivar? Dom är ju inte så fasligt dyra.
                  Har inte använt filékniv så mycket att jag kan rekommendera dom över ett annat märke.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Inte dom tandade får jag hoppas, man sågar inte med knivar
                    Jo tyvärr, dom icketandade kostar ju uppåt 500, då tror jag att man kan få en rejälare kniv för dom pengnarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
                      Har inte använt filékniv så mycket att jag kan rekommendera dom över ett annat märke.
                      Okej, förstår. Tack ändå

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 376 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art