Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken kniv använder ni?
Collapse
X
-
ja det behöver inte alls vara dyra knivar för att funka,enda filekniven jag äger är en gammal ikeakniv och det fungerar utmärkt med den med bara man ser till att ha den vass...men lite skönare handtag kanske inte vore så dumt...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
-
Håller helt med dig kniven måste va lätt att slipa/ hålla vass annars är det skit oavsett vad man betalar.gammal ikeakniv och det fungerar utmärkt
Själv föredrar jag frosts med gröna handtag , inte så stor skillnad mot länkarna ovan bara lite gummiaktig yta på handtaget så man inte slinter när det är blött.
Själv knäcker jag nacken på fisken med handkraft, man skall inte försöka skära genom ben det är mord på alla knivar...
Eventuellt om man inte klarar knäcka nacken på dom kan man köpa en liten köttyxa betydligt snabbare och lättare en att hålla på med kniven...
Visst kan man ha med sig vilken kniv som helst på fisketuren men om inte anpassad för fisk är det bättre att rensa hemma med rätt verktyg...
Kanske skall tillägga att jag har jobbat som styckare i många år så en viss miljöskada har man nog ådragit sig när det gäller knivar...
Kommentera
-
Man fjällar väl ändå inte en fisk om man ska filea den.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggNu vet jag inte vilken kniv EsoxToni siktar på men jag har för mig dom tänderna är där som en relativt dålig fiskfjällare inte såg, fast ändå ganska larvigt det håller jag med om
....
Kommentera
-
Enligt fabriksförsäljaren är det en såg att kapa bort skallen på fisken som jag skrev, inget annat.
Du kan inte fjälla en fisk med en böjlig filékniv, speciellt inte med en som är så låg som denna.
Ska du filea ett antal fiskar så tar eggen stryk om du även ska kapa ryggraden på dom.
Finner inget konstigt i detta.
Kommentera
-
jo det gör man om man vill ha en filé med skinn.Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inläggMan fjällar väl ändå inte en fisk om man ska filea den.
Kommentera
-
Du kan mycket väl ha rätt. har själv bara sett dessa tandningar säljas som fjällare.Enligt fabriksförsäljaren är det en såg att kapa bort skallen på fisken som jag skrev, inget annat
Själv tycker jag både sågen och en fjällare på kniv är helt onödiga saker, en liten köttyxa och en riktig fjällare är betydligt bättre verktyg men som jag sagt tidigare är jag lite miljöskadad när det gäller denna typen av saker.
Skall man köpa saker tycker jag dom verkligen ska va avsedda för ändamålet, dom flesta kombiprodukter blir liksom inte riktigt bra på någonting och då blir slutresultatet därefter.
När jag nu tittar på din bild blir jag dock lite tveksam till såg med tanke på utformningen med skydd för fingrarna på ena sidan men inte på den man måste ha neråt när man sågar, dom där små piggarna kan göra ordentlig skada om man slinter.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-07-23, 21:09.
Kommentera
-
Varför skall man kapa ryggraden på en fisk man skall filea? det skulle jag vilja veta....gör ju bara arbetet svårare...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 157 visningar