Vilken kniv använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kniv använder ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Väntar på knivar som jag har beställt från USA, en Esee-5 och en Spyderco Endura. Förövrigt har jag några fileknivar och några jaktknivar.
    Det gemensamma för knivarna är att de är av mycket god kvalite, självklart så fungerar en Mora eller en billig Frost filekniv alldeles klanderfritt men hur kul är det?
    Fattar inte att vissa har så svårt för just lite finare knivar, ingen opponerar sej eller tycker det är löjligt om du köper en riktigt lyxig rulle trots att en billigare förmodligen gör samma jobb.
    Tycker att det är en viss känsla i saker av bra kvalite oavsett om det är en rulle eller kniv sen är det upp till var och en om man tycker det är värt pengarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      Varför skall man kapa ryggraden på en fisk man skall filea? det skulle jag vilja veta....gör ju bara arbetet svårare...
      Tänkvärda ord ! !

Men vart tog tråden om knivar vägen ? fast jag uppskattar att läsa om hur man filear en kapad rygg eller jag menar fjällar en skinnad abborre, alltså tar ur köttet ur en urbenad fjällad och skinnad stackare. Alltså då när köttet är kvar, innan benet eller ryggraden, när man fjällat innan man tar av skinnet eller skär ut fileerna om man nu kapad ryggen eller skallen !

Ähhh fan va krångligt det blev
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Angående knivar ! Är själv en person som uppskattar bra verktyg och gillar fina knivar även om jag inte har någon, sätter funktion främst. Det som är intressant när man diskuterar kniv är att ingen nämner orsak eller vilken prioritering som gäller. Därav blir det väldigt svårt att diskutera kniv hit å kniv dit.

Frågan är kanske inte vilken kniv man har UTAN SNARARE av vilken anledning man har en kniv. Kan tänka mig följande orsaker eller val man ska göra vid knivköp.

1. Specialverktyg optimerad och bästa tänkbara för en funktion (tex. filekniv, flåkniv, täljkniv)
        2. Multiverktyg kommer att nyttjas till lite allt möjligt (typiskt hederlig Morakniv)
        3. Ett vacket smycke, hur den funkar är ointresant bara den är skitläcker
        4. En statuskniv, hur den funkar är ointresant bara den är dyr
        5. Tävlingskniven skärpa, du vill ha det vassaste stålet oavsett om slipning dagligen krävs
        6. Tävlingskniven hållbar, bara den håller en viss skärpa och slipning vart 5:te år räcker
        7. Slit och släng kniven. Vafan som helst bara det funkar och är billigt
        8. Kvalitetskniven, bästa tänkabara material, stål trä plasthandtag mm
        9. Olika kombinationer av dom 8 punkterna

Kan nämna att när jag söker och pratar kniv så är det utifrån punkterna 2 och 5. där ligger min prioritering på kniv oftast. Snickarknivarna, stämjärnskniven, elkniven täljkniven mm går väl in under kombon 1 och 7. (även flåkniven filekniven och den lille man tar ur djur med får väl ses som någon form av punkt 1+5)

Lite roligt att tolka det som sägs om kniv och placera in i min lista, därav får man fram att många väljer kniv utifrån kombination av punkt 4+6

Andra väljer kniv utifrån 5+7

Medans andra kommenterar detta med bilden av punkt 1+3 för ögonen
        Senast ändrad av Exxet; 2012-07-24, 08:04.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Fattar inte att vissa har så svårt för just lite finare knivar, ingen opponerar sej eller tycker det är löjligt om du köper en riktigt lyxig rulle trots att en billigare förmodligen gör samma jobb.
          Jag har inget emot dyra knivar, bra verktyg är alltid att föredra framför sämre, felet är att dom flesta dyrare knivar jag ser folk komma med är rent skräp till fiske, ofta blir det att jag får hjälpa dom att rensa och filea ...

Jag kör med mina frost av dom enkla anledningarna att det är bra knivar som ger mig rakbladsskärpa när jag slipar dom på slipsten,rätt längder och bra grepp, tycker runt 200 kr är lagom för en kniv, när jag slipat dom ca: 20 gånger är det mesta av bladet försvunnet ändå.

Tycker folk ska hålla sina knivar nerpackade utom precis när dom används, har sett lite för många olyckor när folk springer runt och viftar med knivar helt i onödan..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Jag har inget emot dyra knivar, bra verktyg är alltid att föredra framför sämre, felet är att dom flesta dyrare knivar jag ser folk komma med är rent skräp till fiske, ofta blir det att jag får hjälpa dom att rensa och filea ...

Jag kör med mina frost av dom enkla anledningarna att det är bra knivar som ger mig rakbladsskärpa när jag slipar dom på slipsten,rätt längder och bra grepp, tycker runt 200 kr är lagom för en kniv, när jag slipat dom ca: 20 gånger är det mesta av bladet försvunnet ändå.

Tycker folk ska hålla sina knivar nerpackade utom precis när dom används, har sett lite för många olyckor när folk springer runt och viftar med knivar helt i onödan..
            Tror att du kanske färgas i ditt tyckande pga ditt arbete som styckare, tror inte det är så många som använder sin kniv så mycket att de slipar bort ett blad även om de håller den vass.
            Du ser kniven som ett verktyg punkt slut, inget fel med det men jag håller med Exxet om att det finns många andra anledningar till varför man väljer en fin kniv.
            Jag personligen har fileat stora mängder fisk i det jobb jag hade för ett antal år sedan, jag vet vad som fungerar och jag vet hur en kniv bör vara utformad för att underlätta arbetet. Trots det så händer det att jag köper en kniv bara för att den är så sjukt läcker och väcker habegär
            Är inte det vi män i ett nötskal? prylar är jävligt kul!!

Kommentera

ligger en del i det du säger Stratos, och just därför blir denna diskussion så konstig, vi ser helt enkelt inte på kniven på samma sätt allihop men det är upp till var och en att tycka som den vill.En kniv jag föredrar kanske nån annan inte ens skulle vilja använda alls...TS fråga var dock vilken kniv ANVÄNDER ni....därmed torde även Exxets punkter 3,4,5 och 6 gå bort....om
              man inte ståtar med mer pengar än sunt förnuft...å andra sidan är ju det bara MIN åsikt....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

kör på fällknivens F1... den funkar (iofs bäst för jakt men ska köpa en ny från samma märke som har mer fiskeblad).
                >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Köpte mig en Gerber LMF II Infantry från knivnet för typ 100år sedan, ligger skönt i handflatan osv.

Kommentera

Bara för skojs skull kan jag väl tillägga att kniven man bär med sig skall va avsedd för ändamålet fiske annars finns risk att farbror polisen kommer och tar den

Kommentera

• En liten Gerberfällkniv. Vass och lagom stor. Förvaras i ett aningens töntigt men bra case man har i bältet.
                      http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen