Bästa harrflugan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa harrflugan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det beror väl mycket på årstid och vad som kläcks. Jag har haft stor framgång med såväl Rackelhane som Red Tag, E-12, och Gul forsslända. Dock har jag inte tagit lika mycket på Superpuppan som ni andra. Harörat är ju alltid en bra allround nymph då fisken inte går i ytan.

Min fasta övertygelse är att den fluga man tror mest på är den som ger bästa fångst, man fiskar i regel dessa flugor på ett bättre sätt.

Kommentera

Många bra flugor har redan nämnts, men inte sett någon som nämt Big burre, Black gnat, Adams versioner samt något som liknar rocken! Sistnämnda får man inte missa ha med sig i början av juni.
      De flesta brun, svart mörk oliv är mina favorit färger. Storlek 12-18 föredrar jag. (västerbotten)

Kommentera

Långt ner i halsen, får man inte missa heller. En slags klinkhammer bunden Red Tag kan man säga med en ganska kort, vit poly garn vinge. Impregnera bara hacklet och vingen. Precis som med klinkisar, så ska denna fluga doppa bakkroppen under ytan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-08, 20:03.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Var och fiskade i norge förut och fiskade med en helgrön blank fluga med grön nacke, försökte hitta en liknande fluga men hittar inget som liknar... Fick kilosharrar varje kast ett bra tag! Vi använde flöte med 4 flugor på och dom högg nästan bara på den... Förutom en gång då 2 harrar nappat på 2 olika

Kommentera

Hade den grönt hackle ( "ben" ) och stjärt också? Silver eller guld kropp?

Våtfluga antar jag?

Kommentera

Såg den ut liknande denna? Har bundit på känn här.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-09, 13:05.

Kommentera

Ingen stjärt alls vad jag kommer ihåg... Kroppen smalnade av mot stjärten och blev lite tjockare mot nacken. Grön blank kropp. ja det var en våtfluga.
                Tror jag hittat flugan nu! var inte riktigt som jag mindes den... tog ett par bilder på den. Ska ladda opp dom nu.
                Senast ändrad av Simen; 2013-01-09, 14:49.

Kommentera

Sådär ser den ut. Hård knölig kropp med något glimmande grönfärg.

Click image for larger version

Name:	gröneflu.jpg
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	1765655

Kommentera

Det där ser ut som en Husmask ( Nattsländans larv ) imitation med grön peppar, korn kropp + lack och ett par varv mjukt tupp eller höns hackle. Personligen, skulle jag dock bara linda ett varv hackle. Tycker att flugan på fotot är något över hacklad.

Streamer krok 10 eller 12.

Svart bind tråd.

Man lägger på ett eller 2 lager medium tjock bly tråd närmast kroken. Från där krok böjen börjar och nästan enda fram till krok ögat.

Sedan på med super lim och rullar den del av kroken som ska bli "huset" i ett fat med grov krossad peppar. Lacka noga i 3 - 4 lager måste man om man kör med vanlig flug lack? Annars stinker flugan och flug asken av peppar sedan!

Man kan även linda litet tunn, gul chenille eller garn precis efter "huset" mot krok ögat räknat . Så får man en ännu mer natur trogen imitation. Lämna bara tillräckligt med plats för hackel och huvudet vid krok ögat.

Lättaste sättet att grov krossa peppar är att samla ihop kornen i en liten tyg bit och sno ihop den till en påse. Banka sedan påsen lätt med en hammare på ett hårt underlag några gånger. Lägg det du har krossat i en fin maskig sil eller dyl. Och skölj försiktigt eller torr sikta bort ev. peppar pulver som har uppstått.

Låt peppar strösslet torka innan du limmar bara!

Vill man ha ett mer fler färgat hus? Då kan man ta en peppar korns blandning i stället.

Så här ser den Husmasken ut i verkligheten. Husets färg och form varierar efter vad som finns på botten som larven kan spinna huset av?

Man kan göra en väldigt enkel men effektiv variant genom att använda samma bind tråd och krokar som jag skrev om ovan + bly tråden och den gula chenillen eller garnet.

Men i stället för peppar, så binder man in ett brunt och ett svart mjukt hackle vid krok böjen och lindar dem längs blyet så att man får en brun / svart spräcklig borste. Denna "borste", klipper man ned kort och ojämnt. Lindar sedan på ett par varv gult garn eller chenille och ett brunt hackle i ett varv som ben. Gör huvudet och sedan är din Husmask klar.

Så här ser den ut:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-09, 20:34.

Kommentera

Jaha intressant! Hur får man den så glittrig och fin?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...