Bästa harrflugan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa harrflugan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hello !
    Klinkhammmer med gulkropp och brunt hackel är min favorit. Har fungerat väldigt bra i både kaitum älven och sandåslandet...
    // Tight lines

Kommentera

Svårt att vara så generell.
      Det beror naturligtvis på var du är, vilket väder, vilken årstid mm mm.
      Haröra är väl aldrig fel.
      Själv föredrar jag små svarta, både vått och torrt.
      C&R ???
      Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Ursprungligen postat av fjellbekk732
        Hello !
        Klinkhammmer med gulkropp och brunt hackel är min favorit. Har fungerat väldigt bra i både kaitum älven och sandåslandet...
        // Tight lines
        Vi verkar ju fiska i samma områden. Är du uppe ofta?

Hur som helst var det många bra, och interresanta, förslag. Själv håller jag till i fjällen väster om gällivare och kiruna, alltså nästan på kalfjället. (Har också provat öster ut men det är mest öringfisket som lockat då). Där har jag märkt att överlag bruna flugor, torrt som nymf, fungerar bäst. Är det någon skillnad längre ner, typ i jämtland och härjedalen?
        Senast ändrad av -Braw-; 2005-05-15, 12:17.
        Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Myran

Min favo är helt klart en myrliknande fluga. Har ett par olika storlekar och former, Och det är det enda jag har med mig när jag skall fiska harr.

Kommentera

Superpuppan, grå och oliv. Näst intill den enda jag kör på harr.
            [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Superpuppan i all ära men det finns bara en: ISMOPUPPAN

Kommentera

!

är det någon av er som fiskat harr i vättern?
                Jag är lite sugen på de men vet inte riktigt var!?
                Fishing4life

Kommentera

harr: Det är mina favoriter. Nu kommer ni säkert att få nytt pb på harr.

hehe med ett pb på 510g lär man ju kunna lova många nya rekord ;P
                  och hemlisen måste imitera nåt grymmt gott som bara du imiterar hehe

inte någon personlig favvo men haröra och superpuppan e ju grymma.. men allt hänger ju på vad som kläcker/är aktivt.. men har man någon av dessa förtyngda och oförtyngda(kanske fettade) så klarar man sig långt..
                  annars så gillar jag klinkhammervarianter (små) och knottimitationer.
                  men fick jag bara välja en harrfluga att fiska med i resten av livet skulle det definetivt bli en nice bunden pheasent tail.. den imiterar så väldigt mycket otroligt bra.. hållbar som få(fiskar väldigt bra "trashad" också) och så binder man ju en halv miljon på en halvtimme ;D

men kan man inte fiska fluga eller är lite rookie på strömvatten så är ju en våtfluga/streamer att föredra.. dessa fiskar hyffsat effektivt så länge de är i vattnet till skillnad från en insektsimitation som kräver lite kontroll.

har man inte varit ute på länge och har dålig koll på det tillfällets insektsliv kan ju en sökfluga som red tag vara guld värd om man vill ha fisk, och funkar ofta annars också..

btw, finns det någon annan purist här? vet att man e lite sjuk i huvet och vill gärna komma i kontakt med liksinnade dårar med erfarenhet för att garva och dela fisketillfällen... (och så klart för att få medhåll när man klagar över någon som tagit större fiske än en själv på fuskflugor)
                  men pheasent tail e ett tips till alla, från söder till norr ;P

Kommentera

Guldskallat haröra strl 6 eller streakin caddis strl 4

Har fiskat Harr 6 dagar i mitt liv på fluga och har 5 över kilot(pers. 1280g) och ett 20-tal mellan 8hg och kilot på dessa flugor så jag tycker de fungerar rätt väl!

Kommentera

Mora special är alltid bäst. Hemlig? Ja
                      Annars tycks alla glömt bort den fantastiska Rackelhanen. Svart med vit vinge. Oslagbar. Nästan sånär som på en fluga. :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...