Trimning & styling av äldre Amb. (änd stavning av mod) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimning & styling av äldre Amb. (änd stavning av mod)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
    Därför undrar jag var kan man beställa nya kullager till en 5000C?
    Och de där bromslamellerna... är det något UT säljer?
    Allt finns, skriv ett mail till info@utreel.com.
    www.utreel.com

Kommentera

Om du är intresserad av att ha originaldelar så kan du slå ABU Service en signal.
      0454-88070.

Kommentera

Var inne på Reelmans sida ( http://reelman.se/ )å trånade lite, då slog de mig att en del av hans 2500 or har s.k. allmoge gavlar...? Förbannat snygga förövrigt.
        Har 2500 någonsin sålts med allmoge gavlar?
        Har själv aldrig sett några vare sig på Tradera eller Ebay.
        Senast ändrad av baliqwerty; 2008-11-24, 18:41. Anledning: adressen

Kommentera

Jo 2500'or har funnits med skrynkliga gavlar, som en del kallar allmogegavlar.

Du är rejält nere i rullträsket nu. är du medveten om det ? Detta oavsett så är du hjärtligt välkommen !!!

Kommentera

Jo, om 2500 e rullträsket så.. he, he

Men é det ngt jag saknat hos mina Amb är det just att kunna använda dem även till lättare beten och då verkar just 2500 vara en bra kandidat.

Min minsta just nu är en 4500 pro rocket & inget ont om den men tyvärr räcker den inte riktigt till vid beten under 15gr.

På tal om de riktigt små Amb, vad är det för skillnad på 2500 & 1500?
            Jag vet att de gjordes en nyproduktion på dessa p.g.a. efterfrågan.
            Men hur ser man skillnad på nyproduktion & den äldre modellen?
            Måste slänga iväg en snabb till: Svampskrurvar är det inget som hör ihopp med "allmogegavlar"?

Kommentera

Min defenitiva uppfattning är att en 45'a dänger lätta beten precis lika bra som en 25'a!!! Denna uppfattning delas inte av alla, men det skiter jag i... Jag har testat, å jag kan säga att jag har "några" rullar att jämföra med.

Hela grejen är att man ska ha en lätt spole monterad. Det roterande momentet är av betydelse. Detta sagt utan att gå in på alltför komplicerade matematiska modeller.
              Ja, jag är en gammal ingenjör...

Skillnaden mellan en 25'a å en 15'a är bredden. Sen är det förbaskat kul att äga en av varje, minst !!!!!!!

I rull å trimträsket ingår ALLA storlekar. Det viktgaste är att det står Ambassadeur nånstans på rullen !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
                Min defenitiva uppfattning är att en 45'a dänger lätta beten precis lika bra som en 25'a!!! Denna uppfattning delas inte av alla, men det skiter jag i... Jag har testat, å jag kan säga att jag har "några" rullar att jämföra med.

Hela grejen är att man ska ha en lätt spole monterad. Det roterande momentet är av betydelse. Detta sagt utan att gå in på alltför komplicerade matematiska modeller.
                Ja, jag är en gammal ingenjör...

Skillnaden mellan en 25'a å en 15'a är bredden. Sen är det förbaskat kul att äga en av varje, minst !!!!!!!

I rull å trimträsket ingår ALLA storlekar. Det viktgaste är att det står Ambassadeur nånstans på rullen !!!
                Hm, intressant!
                Om jag då bara kunde få tag i en lättare spole..till 4500.
                Är det någott man kan fixa med befintlig spole eller finns den att beställa?
                Om jag förstått det rätt så har inte UT den spolbredden!? Eller?

Sen som du säger även om jag kan kasta lika lätt med en 45 så lär det bli åtminstånde en 1500 & en 2500 iallafall.

Har tyvärr en last, är nog lite vetgirig så,,,
                Att de röda, gröna, gula blå o.s.v. är eloxerade (tror att det stavas så) är ju ganska uppenbart. Men hur är det med de svarta rullarna?

Måste efterlysa en sista förklaring. Hur ser jag skillnad på en nyproducerad & en äldre amb 1500 & 2500 om jag bara har annonsen på tradera eller Ebay att gå på?
                Kulrig linspridare? Bokstavs kombination?

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
                  Hm, intressant!
                  Om jag då bara kunde få tag i en lättare spole..till 4500.
                  Är det någott man kan fixa med befintlig spole eller finns den att beställa?
                  Om jag förstått det rätt så har inte UT den spolbredden!? Eller?

Har tyvärr en last, är nog lite vetgirig så,,,
                  Att de röda, gröna, gula blå o.s.v. är eloxerade (tror att det stavas så) är ju ganska uppenbart. Men hur är det med de svarta rullarna?

Måste efterlysa en sista förklaring. Hur ser jag skillnad på en nyproducerad & en äldre amb 1500 & 2500 om jag bara har annonsen på tradera eller Ebay att gå på?
                  Kulrig linspridare? Bokstavs kombination?

hm... många frågor:

lättad spole till en 45'a, får du antingen genom FRB, eller ABU Service, du har tidigare fått tel,nr från FRB dit.
                  45'or är inte UT's cup of the. Men jag gillar dom skarpt. Du kan få dom i allsköns färger... tänk antal...hela tiden !!!

Alla nyanser får dom fram genom att eloxera aluminium. Men kalla dom för jösse namn inte för gula, det heter sunsett !!!

Att se skillnaden på gammalt å nytt, kan vara lite kinkigt...men ingen av varken 15 eller 25 har en kullrig spridare.
                  Ett sätt kan vara att kolla serienumret under rullfoten.
                  Sunsett färgade gjordes inga förr, så dom är nyproducerade!

Kommentera

Åsunden!
                    TACK för dagens lektion i den ädla konsten Ambassadeur.
                    Ser redan fam emot nästa

Kommentera

Jag har 3 st "svampskruvar" som jag skulle villja använda på en nyare rulle.
                      Att få bort dem från den gammla sidgaveln var inget större problem.
                      Men att få bort de "nya" skruvarna visa sig inte vara lika lätt...
                      Hmm é de någon som har ngt bra tips?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 727 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden