Ursprungligen postat av Musky
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trimning & styling av äldre Amb. (änd stavning av mod)
Collapse
X
-
Mig veterligen finns ingen sån lista. Det bästa råd jag kan ge är att leta upp nr på delen på den rulle den sitter på och ringa till ABU och fråga. Här kan du kolla på sprängskisser och leta nr: http://www.mikesreelrepair.com/schematics/Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
-
Priserna har nyligen jämkats så likadana delar skall kosta lika, så nu kostar alla små enkla reservdelar 11,-, medan större pinaler har gått upp rejält så alla vevar kostar 189,-, stativen går på 218,- ett komplett gavelpar omkring 350,- osv.Ursprungligen postat av Musky Visa inlägglånar tråden för en relaterad fråga.
Är det någon som vet var man kan finna en specifikation från ABU på reservdelar och priser till Ambassadeurerna. Sugen på att byta ut lite av varje i mina C3 rullar och om någon har eller vet om det finns en lista att tillgå från ABU får ni gärna skicka den infon.
Gör som Wreckis skriver, ring ABU Service på 0454 880 70 och fråga. Reservdelsnumren hittar du i sprängskissen till rullen.
Kommentera
-
Ok då får det bli så, har ju funkat förr men en lista typ den du har på din sida vore ju inte fel. UT kan man köpa enbart kolfiberlamellerna av dig eller säljer du bara hela "power star drag" kittet?Ursprungligen postat av UT Visa inläggPriserna har nyligen jämkats så likadana delar skall kosta lika, så nu kostar alla små enkla reservdelar 11,-, medan större pinaler har gått upp rejält så alla vevar kostar 189,-, stativen går på 218,- ett komplett gavelpar omkring 350,- osv.
Gör som Wreckis skriver, ring ABU Service på 0454 880 70 och fråga. Reservdelsnumren hittar du i sprängskissen till rullen.
En annan fråga är om du rekomenderar "blyertspenna" även till kolfiberlameller?Senast ändrad av Musky; 2008-11-19, 16:25.[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
Kommentera
-
Schysst! Tack!Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggJa, tickande slirbromsen har du kvar för den har inget med spolens lager att göra, dom sitter i lagerkopparna på gaveln, och slirbromsen sitter runt huvuddrevsbussningen, den som veven sitter på. MEN denna rulle har som original bussningar i spollagringen och det är lite större hål i dessa så axeln är nån halvmillimeter grövre. Ska du ha i lager så måste du byta spole och pinjong, och spolen med rätt mått på axeln finns inte röd. Och som jag skrev tidigare får du göra vad du vill med dina rullar, men denna skall se original ut, inte som ett hopplock av diverse delar
och en sån för säkerhetsskull 
Nu vet jag vem jag ska fråga när jag stöter på problem..he, he.
Nu har jag lite bättre koll!
Nä, håller med dig om att bevara orginal.
Är det så att jag måste välja mellan en mer hållbar rulle eller en med röd spole så é de ju enkelt. Men däremot har jag väldigt svår för klistermärken så de åker oavsett orginal eller ej
.
Råkade få tag i ett par "nya" allmoge gavlar till en 5000C.
Nu har jag en 5000C med väldigt slitna gavlar, MEN de är av den släta typen.
Passar allmoge gavlarna till den rullen?
Kommentera
-
Ja men då måste du byta stjärnhjul till ett med rundade ändar och en kullrig linspridare.
Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Funkade skitbra.Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggJa men då måste du byta stjärnhjul till ett med rundade ändar och en kullrig linspridare.
Blev riktigt snygg, lägger ut en bild lite senare.
Men konstigt nog så var det redan kullrig linspridare & stjärnhjul med rundade ändar??
Kanske gavlarna var bytta före min tid??
Kommentera
-
Nej det tror jag inte, dom första årgångarna med fasade gavlar hade rundade ändar på stjärnhjulet och kullrig spridare.Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inläggFunkade skitbra.
Blev riktigt snygg, lägger ut en bild lite senare.
Men konstigt nog så var det redan kullrig linspridare & stjärnhjul med rundade ändar??
Kanske gavlarna var bytta före min tid??Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Snyggt! Och du är hjärtligt välkommen ner i träsket bland oss extroverta missbrukare av finmekanisk utrustning för fiske.Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inläggSå blev den! Inte världens bästa bilder men dock.
Sen hittade jag en mycket coolar vev muter, den med hål i.
Är den är tidsenlig? (muttern med hål i alltså)
Är inte med på bilderna dock.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggSnyggt! Och du är hjärtligt välkommen ner i träsket bland oss extroverta missbrukare av finmekanisk utrustning för fiske.

Tackar..
De é ju sååå kul å pula & fundera.
Har ett lite extra gott öga till 5000 & 5500 serierna från 70-talet. Så kommer väll till en början lägga mitt krut på dem.
Men, de é ju en sak att få dem till i snygga & tidsenliga. Mina rullar SKA fiskas med... inte bara stå i hyllan & se bra ut.
Därför undrar jag var kan man beställa nya kullager till en 5000C?
Och de där bromslamellerna... är det något UT säljer?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 224 visningar