Abu Garcia Revo Toro Beast VS Abu Ambassadeur Beast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Revo Toro Beast VS Abu Ambassadeur Beast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köp en Daiwa Lexa så slipper du att slitas mellan två bestar...
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-04-15, 21:27.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Jag hade personligen aldrig köpt den runda Beasten. Gäddan på gaveln är bara för ful. Till det priset vill jag ha en rulle som presterar bra, som är skön att hantera och som tilltalar mig estetiskt. Som sagt, till det priset...
      Håller med.
      Om man kan acceptera att rullen är rund så är det ju bara att shoppa en klassisk ambassadeur rocket...för det var naturligtvis den rullen du syftade på eller? [emoji1]
      Konstruerad och formad i den svenska myllan,otroligt lättservad, byggd som en pansarvagn och enkelt modifierad efter behov.
      Med lite kärlek emellanåt så håller den en livstid.

Kommentera

Kände på båda två idag, i butik, lågprofilaren gav ett gediget intryck men, men, om man ska jämföra så litar jag mer på lexan, den runda verkade vara mer eller mindre en rund amba, med fräst stativ, varken mer eller mindre, att de inte gjorde den med tumtangent är för mig en gåta då den skulle få en bredare publik på olika marknader, men det finns säkert nått bra resonemang bakom det. Mannen i butiken gav dock rekommendationen att inte dänga mer än ca 100g med tvålkoppen, då de skulle slita lite för mycket i längden.

Angående storleken på rullen kan jag bara säga att de flesta borde kunna Palma en 5000, jag har storlek 9 i arbetshandskar och för mig går det galant, och har gått fint sedan dess jag var 13 och köpte min första Ambassadeur, min goda vän och fiskekamrat som har 8 i handskar klara det också utan problem efter ett par timmar, det mesta handlar om vana, självklart kan det vara mer "bekvämt" med en mindre rulle, men allvarligt talat om man inte fiskat några timmar med en "stor" rulle så ska man inte säga att det är för stort.

Om jag var tvungen så kulle jag ta den runda till tungspinn och lågprofilaren till halvtungt, men optimalt skulle vara en "billigare" rulle med lite billigt trim, en jb kastar ruskigt bra och tål oerhört mycket, byt bromsen o du har en snuskig rulle, byt lite andra saker o du kastar längre än vad du behöver.. Är det lågprofil som gäller skulle jag gå på en lexa, prisskillnaden går inte att bortse ifrån, toro Beast är inte 2000kr bättre, snarare 2000kr dyrare.

När vi ändå är lite offtopic så åkte jag hem med en pro rocket vilken passar bättre in i gapet mellan mina lågprofilare och de runda tungspinn/jerkrullarna än vad bestarna gjorde.

Kommentera

Det där med max 100 g lät ju konstigt - var det en Toro Beast du menade med "tvålkoppen" eller en Revo Beast? (som är en liten rulle med djup spole, samma chassi som bl a Revo Premier om jag minns rätt).
          Tråden handlar väl om den runda Beasten kontra den nya "gäddtvålkoppen" Revo Toro Beast...?
          Senast ändrad av anteman; 2016-04-15, 20:49.

Kommentera

Tjo igen på er gubbs jag har haft 3 Lexor och byggmässigt har dem inget att säga emot Beasten samma gäller funktionerna men 2tkr+ återigen upptill köparen.

Norrpan om du har kolla in Toro beast 50 så är den lägre än en 5000 annars är den större åt alla håll.

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
            kan inte bestämma mig. Funderar på att köpa ett bambu metspö och bli heltidsonanist
            Vad fiskar du med nu och varför vill du byta? & hoppas du har starka handleder det lär slita mer än gäddfisket...
            Senast ändrad av Monkey; 2016-04-15, 21:17.

Kommentera

Det där med 100 gram tror ja inte en endaste sekund på. Läste på ett amerikanskt forum där en kille ägt en Revo toro i 6 månader och kastade 8 ounce drag "226grams" dag ut och dag in och var supernöjd med rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                Tjo igen på er gubbs jag har haft 3 Lexor och byggmässigt har dem inget att säga emot Beasten samma gäller funktionerna men 2tkr+ återigen upptill köparen.

Norrpan om du har kolla in Toro beast 50 så är den lägre än en 5000 annars är den större åt alla håll.

Vad fiskar du med nu och varför vill du byta? & hoppas du har starka handleder det lär slita mer än gäddfisket...
                Atm kör ja med en 5000C från 1998 till gäddfisket så en uppgradering hade inte vart fel. Det är klart den säkert håller flera år till men vore kul med nåt nytt. Och ja har fått lite mer tilllit till revo beast då en kunnig rullkille från det amerikanska fiskforumet öppnat den och blev glatt överaskad hur grov och gedigen den verkade contra lexa okuma shimano,

Kommentera

Ursprungligen postat av norrpan42 Visa inlägg

Om jag var tvungen så kulle jag ta den runda till tungspinn och lågprofilaren till halvtungt, men optimalt skulle vara en "billigare" rulle med lite billigt trim, en jb kastar ruskigt bra och tål oerhört mycket, byt bromsen o du har en snuskig rulle, byt lite andra saker o du kastar längre än vad du behöver.. Är det lågprofil som gäller skulle jag gå på en lexa, prisskillnaden går inte att bortse ifrån, toro Beast är inte 2000kr bättre, snarare 2000kr dyrare.
                  Hur motiverar du att den runda Beasten klarar mer kastvikt än Revo toro beasten?

Kommentera

Jag tro fortfarande en del blandar ihop LP-rullarna Revo Beast med Revo Toro Beast (finns även som Toro S). Den förra (utan Toro) är lite äldre och mycket mindre...
                    Lexa 300 är en helt ok rulle i bruksklass, jag misstänker dock att nya Toro är vassare men också dyrare...
                    Senast ändrad av anteman; 2016-04-15, 23:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Jag tro fortfarande en del blandar ihop LP-rullarna Revo Beast Med Revo Toro Beast (finns även som Toro S). Den förra (utan Toro) är lite äldre och mycket mindre...
                      Lexa 300 är en helt ok rulle i bruksklass, jag misstänker dock att nya Toro är vassare men också dyrare...

Ja det tror ja med hörredu, Många inser inte att NYA REVO TORO BEAST dvs T2 är HELT ny med väldigt tillbiffat innanmäte, samt den nya modellen har blåa inslag,

HALLELUJA! hittade ett test från Fisheco! http://www.fisheco.se/code.php?ID=88 Börjar på sida 54
                      Senast ändrad av _Ekman_; 2016-04-15, 22:41. Anledning: Stavning

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 748 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki