Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax
Collapse
X
-
OK, jag får nog lov att börja med att plocka isär och smörja upp min gamla Ultra Mag XL II, kanske har jag en trevlig långkastare liggandes i den rullen...uppgradera slirbromsen, byta vev/vevknoppar, undra om man kan montera IAR, det vore trevligt..Senast ändrad av anteman; 2015-11-16, 22:19.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg...Jag körde min senaste med någon konstig kombination av färre magneter men vävbakelitvikter på en Rocket-koppling. Fråga inte varför jag valde den lösningen men rullen var lugn som en filbunke och kastade samtidigt riktigt bra i alla förutsättningar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa något i den riktningen jag funderar kring! Lugn, stabil, och bra kastlängder med lätt basbroms i centrifugalbromsen och så kompletteras det med lite magnetbroms ute i fält när omständigheterna kräver det...
Till fiske efter havsöring med kompakta beten som har litet vindfång kan jag tänka att 2stift ihop med ABU's egna magnet kan ge onödigt stark bromseffekt.
För egen del passar kombinationen utmärkt.
Jag använder numera en egenbyggd 4500C där jag också kör magnet ihop med 2stift. Fiskar främst gädda på korthåll med ett Powermesh 6'6" -3oz, använder beten från cirka 18-85 gram. Till detta fiske föredrar jag helt klart en rulle som är lugn som en filbunke än en som kastar några meter längre då riggen endast används från båt.
Kastlängderna blir varken långa eller korta, jag har testat med endast magnetbroms men tyckte inte jag vann särskilt mycket längd i kasten på bekostnad av en mer nervös rulle.
Skulle samma rulle användas för till exempelvis spinn efter vätterlax hade jag nog tänkt annorlunda.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggIntressant, vilken rulle var det? Av det lilla jag läst om Ambassadeurer med magnetbroms är att flera av dem har en (alltför) kraftig aktiv magnetbroms även när vredet är på noll. En nedtonad magnetbroms kompletterad med centrifugalbroms kanske är det kolumbiägg jag söker då de två olika systemen har olika trivselområden vad gäller funktion vid olika varvtal...?
Prövade du att plocka bort några magneter och aktiverade nån centrifugalvikt innan du landade i "endast magnetbroms" för bästa kastlängd (i med- och motvind?)"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
Mankan, det borde väl ha suttit en lagrad skruv i din C5?
Samtliga sådana (10-15 stycken) jag haft hemma har haft dubbellagrad skruv och på olika sprängskisser jag hittar har C5 Mag alltid två lager i skruven."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägganteman, det sitter en 2stiftskoppling i C5 Mag men jag tror inte några vikter är monterade från fabrik.
Jag körde min senaste med någon konstig kombination av färre magneter men vävbakelitvikter på en Rocket-koppling. Fråga inte varför jag valde den lösningen men rullen var lugn som en filbunke och kastade samtidigt riktigt bra i alla förutsättningar.
Vet dock inte om det stämmer med patentet."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggNu när du säger det så inser jag att på alla skisser verkar den ha ett lager i varje ända. Min hade det inte dock. Ingen aning om varför. Nu hade det dock. Keramiska dessutom. Dessutom keramiska lager överallt. Totalt 14 st beroende på vilken vev jag använder. Jag har använd den rullen som ett experiment för att se hur mycket mängden lager påverkar kastegenskaperna. Dessutom keramiska lager. Inget jag kommer att göra med fler rullar. Det är överkurs i de flesta fallen. Bra spollager, två lager i linförarskruven samt ett lättsnurrande mellandrev (med eller utan lager) är allt som behövs. Det räcker dessutom med stållager om de är av bra kvalitet.
Vore lite kul om den faktiskt lämnade fabrik utan lagrad skruv!
För övrigt ett klokt och välskrivet inlägg då en viss kullagerhets fortfarande råder.
Jag håller i stort med om din slutsats om vilka lager som "behövs". Själv kör jag med endast två spollager i min hemmabyggda 45a men den är inte byggd för att vara en kastmaskin. Hade tidigare en SO 55a med 10-12 lager, kastade bra men var också mer ett experiment än något annat.
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggOrsaken till att vikterna inte är monterade läste jag någonstans var att Daiwa tror jag det var, har ett patent på mag och centrifugalbroms kombinerad. Därför levererar abu rullen med vikterna lösa i kartongen.
Vet dock inte om det stämmer med patentet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggHar du köpt rullen ny eller begagnad?
Vore lite kul om den faktiskt lämnade fabrik utan lagrad skruv!
För övrigt ett klokt och välskrivet inlägg då en viss kullagerhets fortfarande råder.
Jag håller i stort med om din slutsats om vilka lager som "behövs". Själv kör jag med endast två spollager i min hemmabyggda 45a men den är inte byggd för att vara en kastmaskin. Hade tidigare en SO 55a med 10-12 lager, kastade bra men var också mer ett experiment än något annat.
Får verkligen hoppas att det stämmer för då var det riktigt snyggt av ABU att sälja rullen med 2stift monterad och vikterna i lådan.Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-17, 00:48."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Tack för intressanta inlägg Magnus och JontaK!
Visst är det så att applikationen sätter ramarna för hur mycket broms som bör appliceras samt hur man prioriterar vad gäller kastlängd kontra rullens "nervositet".
Jag har bl en Lexa 300 som kastar bra och stabilt men den låter så rassligt, så då kör jag med min Curado 300 DSV en stund istället. Den är tyst, kastar fint men är lite nervös när man laddar i motvind, jag tror att jag kommer trivas med en rulle som kan kombinera dessa två rullars kastbromsar - ergo 4600/5600 Mag-X eller Magtrax... trevligt att kunna skruva på bromsen ute i fält - sen är det kul med lite "nya" rullar...
Kul också att höra att man inte behöver ladda med ett dussin kullager för att en rulle ska kunna börja "leverera"!
Btw - 3 minuter är imponerande!Senast ändrad av anteman; 2016-01-29, 23:52.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 627 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av PrN-Sweden
2024-07-08, 13:56
|
||
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
217 svar
30 280 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av MathiasJK
2024-07-05, 13:31
|
||
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
|
278 svar
47 669 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Adam Huss
2024-01-01, 13:44
|
||
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
|
544 svar
91 071 visningar
38 gillar
|
Senaste inlägg
av Nila
2024-10-30, 12:50
|
||
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
|
108 svar
11 679 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2024-03-10, 12:37
|
Kommentera