Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Så lite man vet... Här har varit en period av rockader. Min 1500 C är nu återställd till så gott som mint originalskick och förpassad till finskåpet. I stället har en obrukad äldre 25:a fått ärva kolfiberbromsar, UT keramhybrider och lättare linspridare med keramisk knivbult. Den har dessutom fått kromat mässingstativ, lagrat mellandrev och dubbellagrad evighetsskruv. Svårigheten att hitta dubbellagrad evighetsskruv till 1500:an är orsaken till att en 25:a nu i stället blir lättspinnrulle. Min andra fiske-25:a har redan kromat stativ och Rocket bearings keramhybrider och har nu också fått lagrat mellandrev. Ny spridare och nya bromslameller från Reelman står näst på tur och så får vi se hur det blir med evighetsskruven. En dubbellagrad ger ju mer skötsel och pill och frågan är om det är värt det på en rulle som slänger 15-40 gram...
    Mest lager vinner. Vad skall du göra en mörk vinterkväll om inte pilla med rullarna. Det börjar ju likna något nu mest din trimning. Bara spole med sedan är du i hamn.
    /Ingemar

Kommentera

• En lätt spole kan ju bli aktuell, men jag lär aldrig vinna eftersom jag vägrar vev...

Kommentera

• Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
        hej! Jag har en pro rocket 5500 som jag köpt en grund recordspole och UT lager till. När jag ska montera allt så är det ingen kopparbricka i recordspolen där kullagret ska vara, ska det vara så? eller ska jag ta kopparbrickan från original spolen och sätta dit?
        Har precis fått min Record med den grunda spolen. Den har ingen kopparbricka från fabrik. Däremot använde jag i brickan från originalspolen när jag monterade i en grund Recordspole i en 5600 för en tid sedan. Fungerade kalas
        Senast ändrad av Mankan G; 2016-01-27, 20:08.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Hej!

Vet inte om detta är den rätta tråden för mina frågor (har även kollat i tråden "ABU rulltrim/reservdelar prislista" utan klockrent svar) så jag försöker...

Någon som har artikelnummer på vev+stjärnhjul (silver, svarta EVA knoppar) från Revo Winch gen 3?
          Jag hoppas de kan passa på en Amb 5600 C4 Mag...såvida inte stjärnhjulet krockar höger lagerkopp...? (högervevad)

Egentligen funkar vilket inåtsvängt vev/stjärnhjul "som helst" om de är i silver/krom, 95-105 mm c/c på vev, med svarta knoppar och får plats på en 5600 C4 Mag...

Dessutom det finns ju nya lätta aluminiumlinförare från 2014 års Ambassadeur C3/C4 i diverse färger (svart/gunmetal bl a) - har dock inte sett någon i "silver/krom" finns det och isf artikelnummer?

Spole. Antingen blir det nya recordspolen eller den 25 % lättare spolen från C3/C4 (enligt ovan) Recordspolen blir säkert något lättare totalt sett med lina på (inte så viktigt) men räcker den till om man som jag vill få plats med 100 m 0,33-0,35 mm flätlina? Ryms t ex en spole (110m) Tracer Braid 0,35 på den eller måste jag ned ett snäpp i dimension?

Eller "törs" man kontakta ABU i Svängsta med dessa frågor över telefonen? (fått för mig att de vill ha artikelnummer på "allt" vid beställning, därav mina frågor till er, de redan i trimvärlden invigda... )

Jag vet att en recordspolen inte gör någon större skillnad för kastlängder när man kör 35-100g, men det vore smidigt med en spole som precis rymmer det man vill ha i linväg, så slipper man grunda ( ja några meter då...) och får ut tre linbyten från en 300 m spole flätlina...

Kommentera

• Mina fiske-25:or är nu klara för sommarens äventyr. Båda har keramhybrider från UT, lättare linspridare med keramiska knivbultar, dubbellagrade evighetsskruvar, mellandrev med två kullager, och kolfiberbromsar. Plus kromade mässingstativ. Den vänstra är för riktigt lättspinn och har en lätt UT-spole med 135 meter 0,10 PowerPro och den svarta hylsan i vänstergsaveln ersatt med ett ventilgummi. Den högra har originalspole , ett UT keramhybridlager i vänstergaveln och 135 meter PowerPro 0,23. Sitter på varsitt Vendetta 5-20 gram och 15-40 gram.
            Skit fiske!
            GöstaClick image for larger version

Name:	DSC_0308.jpg
Views:	1
Size:	1 023,7 KB
ID:	1781008

Kommentera

• Två oljebronsbussningar monterades idag i min ena 25'a. Dessa är efter lite pyssel självcentrerande så rullen kan numera kallas "2500C MOD. SG" [emoji1]
              Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1457873906698.jpg
Size:	39,9 KB
ID:	1781065

Kommentera

• Hej Hej Kenneth eller Stefan...

Kan någon av Er förklara lite mer -gärna med bilder: "och den svarta hylsan i vänstergsaveln ersatt med ett ventilgummi"...
                Och vilken nytta detta lilla trick gör

Tänkte att det är dax att börja smutta lite på champagne rullen :-)

Name:	ScreenHunter_01 Mar. 14 21.39.jpg
Size:	147,5 KB
ID:	1781072

Tacksam för allt...

Mvh
                //Anders
                Senast ändrad av MrMustang; 2016-03-14, 21:44.

Kommentera

• Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
                  Hej Hej Kenneth eller Stefan...

Kan någon av Er förklara lite mer -gärna med bilder: "och den svarta hylsan i vänstergsaveln ersatt med ett ventilgummi"...

Tacksam för allt...

Mvh
                  //Anders
                  Hej Anders!
                  Original så håller den svarta "hylsan" aludrevet på plats. Då kan friktion uppstå mellan aludrevet och "hylsan". Därför kan man ta bort "hylsan" och istället fixera aludrevet med en bit plastslang/ventilgummi eller liknande.
                  Om skillnaden är mätbar vet jag inte men det spelar ingen roll, minsta misstanke om friktion ska bort och här kostar det så gott som gratis!

Name:	uploadfromtaptalk1457988331107.jpg
Size:	39,5 KB
ID:	1781073
                  Senast ändrad av KeBa; 2016-03-14, 21:47.

Kommentera

• Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
                    Hej Hej Kenneth eller Stefan...

Tänkte att det är dax att börja smutta lite på champagne rullen :-)
                    [ATTACH=CONFIG]85777[/ATTACH]

Tacksam för allt...

Mvh
                    //Anders
                    Du får bort mycket av oljudet. Rullen går även jämnare. Bytte soffa ikväll och hittade en sådan under soffan. Trillat bort då jag micklat med en av 25;orna.
                    /Ingemar

Kommentera

• Supersnabba svar grabbar - Tanx :-)

Får mickla isär och testa detta på någon av mina 25or inom kort.

Har du ventilgummi på bilden Kennteh eller är det en slang?

- hur står sig gummit mot yellow label oljan?

Mvh
                      Anders

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 630 visningar
                      0 gillar