Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Det framstår ju på rapporten som att det är både välbyggda och bra spön. Men min tvåcentare I fallet "exotiska material" som grafen, titan osv är att så länge innehållet inte redovisas i volym är det i sig ganska ointressant. Det blir lite "Snake Oil" över det hela när innehållet inte tydligt redovisas. Det går ju alldeles utmärkt att bygga fantastiska spön utan Pixie dust och Unicorn tears...
    Nanotekniken skulle ju totalt ta över och det kanske den gjort? Men jag har spön från tiden före och vissa av dem är fortfarande bättre än allt jag testat på senare år fast de har 15år på nacken. Så bara för att det kommer någon ny häftig teknik behöver det inre betyda något alls. Men dessa spön kan säkert vara helt fantastiska ändå. Det märker vi ju när de kommer ut.

Kommentera

barnmorskan mfl Ja, jag menar att de flesta använder vad som kan vara just "snake-oil" med sina unika materialbenämningar med exotiska namn, exempelvis de jag nämnde ovan. "Nano" och "low-resin" är väl liknande markörer...

Men ofta säger det intet och även om de sa "nånting" för en tekniskt bevandrad så är det omöjligt att avgöra om "Pixie här" eller "Unicon där" är det som faktiskt ger spöt dess utmärkande egenskaper eftersom flera aspekter avgör den saken men det ger iaf möjlighet att prissätta spön som om det vore en avgörande komponent...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Nanotekniken skulle ju totalt ta över och det kanske den gjort? Men jag har spön från tiden före och vissa av dem är fortfarande bättre än allt jag testat på senare år fast de har 15år på nacken. Så bara för att det kommer någon ny häftig teknik behöver det inre betyda något alls. Men dessa spön kan säkert vara helt fantastiska ändå. Det märker vi ju när de kommer ut.
        Vad är det för spö du har som är bättre?

har du testat p5 destroyer/illex pepper/NRX eller liknande eller pratar du om Westin/Abu? Skulle säga att alla spön 15år gamla är totalt skräp jämfört med nu om man inte gillar fiska med pålar

Kommentera

Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg

har du testat p5 destroyer/illex pepper/NRX eller liknande eller pratar du om Westin/Abu? Skulle säga att alla spön 15år gamla är totalt skräp jämfört med nu om man inte gillar fiska med pålar
          Nu är du nog ute på djupt vatten - har flera ”äldre” spön som är trevliga än idag
          är många spön som passerat varje år hemma för att det är kul att testa nya men vill man ha annat än toppiga/styva spön finns definitivt anledning att kolla bakåt i tiden om man inte enbart kör jigg.
          gäddspöna hemma är flera av äldre årgångar även om det också finns ett p5 destroyer bland dom

Kommentera

Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg

Om din referens är något westin spö förstår jag dig. Nej för 15år sedan var det import som gällde till 100%. Förutom på flugspön. Det som den nya tekniken gjort är att de lyckas spara några få % vikt. Inte märkbart ett dugg i praktisk fiske men ett säljargument.

Kommentera

Första generationen Megabass Destroyer kom 1990, Illex pepper ca år 2000 och Nrx kom 2010, så vissa av spö serierna är äldre än 15 år. Så är det efter år 2008 de plötsligt blev bättre?

Kommentera

Nu börjar vi komma ifrån ämnet Aava spön. Även om diskussionen av olika spömaterial och tekniker är väldigt intressant. Det man dock kan diskutera är att massa ny teknik inte automatiskt behöver göra att någon nytt spö är bättre än något som är 15-20 gammalt. Hur dessa spön är vet ju först när folk har hunnit testa dem ett gäng rejäla pass

Kommentera

Ja precis om Titanum och Graphene (eller klingans material i övrigt och t ex tapering) gör att Tiraphene blir både snabbt och ovanlig semiparaboliskt (djupt) i aktionen än det gängse idag så är det intressant avsett material...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Kul med ett nytt märke. Och spöna verkar spännande. Riktigt tråkigt att de valt delningen i handtaget på de flesta spöna. Går bort direkt då. Men odelat och 2del kanske kommer längre fram?
                    oh nej är de handtagsdelade. Något säger mig att spön som är delade vid handtaget inte säljer som smör direkt, hoppas inte det blir ett bakslag för dem.

Kommentera

Jiggar.nu har lagt upp modellerna på siten så man kan gå in och kolla lite mer info, bilder och lägga bevakning.

Tycker 250g av LEKA modellen verkar grymt nice men jag håller med om det här med delat vid handtaget…riktig piss

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40