Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Det jag inte fattar med spömärken är att de inte lägger några få minuter och filmar där de visar spöt när de kastar med det och sen spänner upp det mot en markerad vägg så man ser exakt hur böjkurvan på klingan är. Det tar max ett par minuter per spö och ex hela avaas sortiment hade de löst på en förmiddag. Säger ju långt ifrån allt men man får ju ett hum om det iallafall. Nu har man ju absolut ingen aning. Själv söker jag ju ett spö med böjkurvan en bit ner på klingan. Det hade man ju direkt sett i ett sådant test. Samma hur klingan reagerar efter kast. Mycket efterslag osv..
    Håller med, som alla andra och har efterfrågat, klagat här på FS på tillverkare och butiker över bristande info om just aktionen på spön, som om det centrala vore oväsentligt? Kanske är tanken, som jag brukar säga "felköp är merköp!"?
    .
    Letade efter ett HÖ-spö i Japanbutiker (finns inga triggerspön för HÖ 9,5-10' i Sverige utöver Luvias...) och fick en motfråga om jag "ska köpa" eller bara vill ha info... när jag frågade om aktioner på deras spön.

    Så jag köpte från en annan butik i Japan. Jag kan inte begripa att butiker ställer en sån dum fråga, hur är de funtade?

    Kommentera


    • #52
      Benjamin fick du chansen att känna på Tiraphene serien för gädda? Hur ser garantier ut?

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
        Blev sugen o testa aava ahku baitcasting rod 7'6'' 9-37g till vanligt gösfiske. Bottenknack.
        Vad tror ni ? Är det för svampigt?
        Enligt hemsidan är det ämnat för tyngre gösfiske och gädda.

        Kommentera


        • #54
          Enligt deras sida.... ämnad för gösfiske med tung jigg. Jag kör mellan 10 o 25 grams skalle med jiggar upp till 15 cm.... borde väl funka ??

          Kommentera


          • #55
            Vi gjorde en till video på FLADA för den som är intresserad av det spöt

             

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              De enda jag sett som gör detta är Zenaq, men så är det ju också riktigt dyra spön. Skulle verkligen göra livet enklare om även mindre dyra spöserier kunde illustreras så men det kanske är dåligt för affärerna, alla har vi väl ungefär tre-fyra felköp innan vi hittar det vi söker.
              Yamaga Blanks likaså. Även balanspunkt med olika rullar finns med. Älskar mitt yamaga blanks blue current III 69B

              Kommentera


              • #57
                Lite sugen på en tiraphene men tänkte på en sak, vad är det för garantier? Är det som typ st.croix eller orvis 25år no questions asked eller nått liknande?

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
                  Lite sugen på en tiraphene men tänkte på en sak, vad är det för garantier? Är det som typ st.croix eller orvis 25år no questions asked eller nått liknande?
                  2 års garanti

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Jag slog till på ett Aava Tiraphene 7' 4-19 g. Jag blev kär och det slutade med det dyraste spontanköpet jag någonsin gjort. Aktionen på detta är förhållandevis djup. Märklig egentligen (på ett bra sätt), då spöet nästan har två aktioner. När man torrviftar det så återhämtar det sig väldigt snabbt. Man känner att det är power i det på ett sätt man inte känner på andra spön, men samtidigt så känns det som att hela klingan jobbar. Kraften från svingen hamnar ända in i rullfästet. Det säger för mig att det mest troligt har fantastiska kastegenskaper. En känslig topp, men något styvare ryggrad får jag till när jag testar spöet mot taket.

                    Nu till det spännande. Efter lite press på klingan böjer sig spöet rejält. Det bugar djupt till den första ringen. Under drillning kommer spöet utan tvekan att buga djupt, men under praktiskt fiske kommer det garanterat inte kännas som att det bugar djupt. Det är faktiskt inte många spön där man får till det här fenomenet och samtidigt känns som att de har styrkan att pressa med. För spöet känns skitstarkt. Jag hade inte tvivlat på att det klarar att pressa ut fisk ur gräs. Till och med medelstora (3-4 kg) gäddor kommer faktiskt funka. Aktionen under press är dock såpass förlåtande att jag till och med tror att det här spöet skulle funka till crankbaits. Väldigt väldigt intressant.

                    Jag kände även på Ahku 3-14 g. Det är också otroligt lätt, men betydligt mindre "kraftfullt." Tydligare toppaktion där beskrivningen "jiggspö" passar in bra. Till finesse kommer det verkligen funka bra. Jag skulle också säga att det känns betydligt mer premium än vad det kostar. Ahku, såväl som alla andra Aava spön har också en gummerad coating vid krokfästet på spöet. Det här gillar jag skarpt, då jag inte tycker om onödigt krokskav på klingan. Overall tycker jag att det här är bland det bästa i spöväg jag känt på någonsin.
                    Det var kärlek vid första ögonkastet för mig också och delar din uppfattning angående aktionen i spöet, kunde inte ha sagt det bättre själv! Precis som du slog jag till spontant på ett Tiraphene 7' 4-19g. Nu till det tråkiga! Spötoppen var av redan i förpackningen när jag hämtade spöet igår. Inspekterade toppen och den ser ut att ha smällt rakt av. Varför vet jag inte, men väggarna i spötoppen var mycket tunna så det krävs nog inte mycket för att den faktiskt ska gå av. Vidare så var hålet i handtaget felsvarvat så hela spöet går inte ner utan lämnar en ganska rejäl glipa om 1-2 cm tillgodo. Om det bara är jag som har fått ett måndagsexemplar eller om det är en dålig batch i produktionen låter jag vara osagt. Men det spelar ingen större roll då jag inte har någon som helst lust att kasta spön för 5000 i vattnet. Om det nu är så att man får för sig och pressa ner spöet i det felsvarvade hålet så kommer man ha en klinga som pekar snett och som grädde på moset ett enormt tryck som kanske rentav får klingan att spricka. Sammanfattat så älskade jag spöet i januari när man fick känna på det för första gången. Men jag kommer att hålla mig borta från det tills dess att dom har fått ordning på grejorna. Förväntar mig betydligt mer av en tillverkare som säljer spön i Tiraphene's prisklass.

                    Vill ni se hur det ser ut så får ni gärna kolla videon från Tackle Crew: https://www.youtube.com/watch?v=08HHWekAuqE

                    Det syns klart och tydligt att spöet inte går hela vägen ner i handtaget på modellerna som visas upp.
                    Senast ändrad av Mudwater; 2024-04-06, 15:00.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Mudwater Visa inlägg
                      Nu till det tråkiga! Spötoppen var av redan i förpackningen när jag hämtade spöet igår. Inspekterade toppen och den ser ut att ha smällt rakt av.
                      Mycket intressant (och tråkig) information!

                      Har du bilder på brottet?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 642 svar
                      235 709 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kryckan
                      av Kryckan
                       
                      Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                      30 svar
                      3 368 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                      96 svar
                      10 585 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X