Ursprungligen postat av Julle68
Visa inlägg
Till att börja med, det mest självklara: Vikten. Spelar ingen roll för vissa av oss, men min erfarenhet av att jobba i en sportfiskebutik med att sälja spön är att de som fiskar lätta spön sällan går tillbaka till tyngre spön. Samma för mig. Jag älskar ett lätt och välbalanserat spö, vilket mitt Tiraphene är. Komforten är bra mycket bättre än mitt Expride till och med, vilket i sig är ett av de mest bekväma spöna jag fiskat med.
Aktionen: Det absolut bästa med Tiraphene-spöna är dess unika aktioner. Jag säger inte bara det som något slags försäljnings-snack...det är verkligen HELT olikt något annat modernt spinnspö. Ganska styvt när man fiskar med det, men riktigt mjukt under press. Jag har inte haft ett spö i handen som har bättre drillningsegenskaper än Tiraphene. Det närmsta jag kommit är G.Loomis IMX Pro 782 MBR. De har något liknande aktion, men Tiraphene parerar ännu bättre. Det är lixom "segare" i aktionen. Jag använder mitt till mindre och grundgående jerkbaits. Det är styvt nog att fiska hem dessa utan problem. Det kan tack vare sin mjuka drillningsaktion användas till crank, blade och lipless crankbait. Jag har faktiskt inte sett ett spö som är kapabelt att fiska jerkbaits och crankbaits. Det brukar sällan gå ihop.
Rullfästet: Ja, jag vet att det inte är något Fuji-rullfäste...men det är tamejfasen bekvämt och känns riktigt bra. Jag har inget ont att säga om det. Det känns definitivt inte billigt tycker jag personligen. Prövat flera olika rullar på det (Daiwa Zillion, Daiwa Alphas CT SV, Shimano Bantam 2018, Shimano Metanium MGL Shallow) och jag tycker alla passar mycket bra. Det är återigen mycket bekvämt. Det är min personliga åsikt om fästet. Jag gillar att fiska med det.
Vision/Aavas service: Vision/Aava är exemplariska när det kommer till service. Bland de bästa varumärkena som finns i den kategorin tycker jag. De har reservdelar i lager till sina spön och man får väldigt sällan vänta en längre tid. Brukar ta max en vecka normalt sett, med få undantag. De har varit bra på att ta ansvar också. Ett av våra Tiraphene-spön glappade i infästningen (förekom på ett fåtal spön i den allra första batchen fick jag höra) och det tog inte långt tid för de att skicka ett nytt sådant. Varenda service-ärende som de hanterat har gått riktigt smidigt tycker jag. Det är något som är rejält underskattat idag. Det finns (utan att nämna några namn), leverantörer som man kan få vänta månader (och i ett fall, över 1 år) på för att få spödelar ifrån. Vision/Aava är definitivt bland de pålitligaste märkena som finns när det kommer till bra kundservice tycker jag.
Kommentera