Flourcarbon som gös/gädd tafs vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flourcarbon som gös/gädd tafs vid ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flourcarbon som gös/gädd tafs vid ismete?

Jag och fiskepolaren är lite inne på att testa lite tjockare flourcarbon som tafs sista metern i vinter när vi ismetar.
    Vi kör mest efter gös, men det finns mycket gädda också där vi fiskar.
    Är det någon som testat flourcarbon som tafs?
    Grejjar den gäddtänder så bra som det sägs och är linan tillräckligt mjuk och smidig för att inte gösen ska reagera negativt på den?

Vi är lite less på det dyra Proleader materialet som funkar kanon men är för dyrt och trasar lätt sönder efter ett par gäddhugg.

Låt höra era åsikter!
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Fluocarbon är inte mjukt. Det är tvärtom styvt och hårt.

Kommentera

Gør ett eget test med "FC" och Nylon. Håll dom under vattnet: Angør hur stor skillnad du tycker det ærpå "osynlighet"? Snurra dom mellan fingrarna: Hur mkt styvare ær den ena jæmnført den andra? Dra en fil etc øver båda, jæmnfør skillnad i slitstyrka? Vet vad sjælv tycker, men bættre att var och en skaper en egen uppfattning!

0,70 FC går av lætt i kontakt med gæddtænder. Før att vara någorlunda sæker bør man anvænda minst 0,90.. Har det ibland till vobblertrolling. Den ær dock så grov och klumpig att det blir opraktiskt till gøsmete..

Fiskar lite Barracuda i extremt klart vatten från fartyget jag jobbar på nu. Det nappar bættre med tunn 44Ibs singel strand stålvajer, æn med 0,90FC. Syns mindre?

Har inte metat gøs på ngra år, men gjort det en hel del tidigare. Anvænt 15-20Ibs 7strand, pga av gæddrisk och inte kænt att jag missat många gøsar pga av det? Har haft en del bra fisken med 4st øver 7,5kg.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

jag använder Platil Ghost 0.80 FC till mitt jerkfiske istället för ståltafs. Funkar kanon och har inte haft några problem med det alls.
        Har tagit en del gäddor på det och visst slits det, men de håller gott och väl för 25 - 30 gäddor utan att överdriva.

Enkelt och smidigt att byta och kostar inte en förmögenhet att byta om man skulle kasta bort den som tex en 24" mjuk titantafs gör.

MVH Johan
        Senast ändrad av hagenblad_; 2008-11-03, 12:13.
        TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Ursprungligen postat av hagenblad_ Visa inlägg
          jag använder Platil Ghost 0.80 FC till mitt jerkfiske istället för ståltafs. Funkar kanon och har inte haft några problem med det alls.
          Har tagit en del gäddor på det och visst slits det, men de håller gott och väl för 25 - 30 gäddor utan att överdriva.

Enkelt och smidigt att byta och kostar inte en förmögenhet att byta om man skulle kasta bort den som tex en 24" mjuk titantafs gör.

MVH Johan
          Tror det är väldigt farligt att genralisera "det håller för 100gäddor osv" När man fiskar med FC måste man ju efter varje kontakt noga kontrollera grejorna, minsta tveksamhet är det byte direkt som gäller.

Fuskar man straffar det sig, framförallt för firren...
          sigpic

Kommentera

Sant som David och Flode säger!
            Har varit med om att FC gått av i nyskick när den hamnat fel mellan gäddans stora vassa tänder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
              Sant som David och Flode säger!
              Har varit med om att FC gått av i nyskick när den hamnat fel mellan gäddans stora vassa tänder.
              Första och enda gången jag fiskat med 0.60FC pangade den vid första huvudrusket. Gör ont o se en gädda stå några meter från båten, skakandes och rullandes frenetiskt med hopp om att lossa betet.
              sigpic

Kommentera

Varför hålla på och chansa? Finns inga "bevis" på att FC ger mer fisk ell. liknande. Kör stål och fiska ofta så kommer resultaten. Jag vill inte missa en drömfisk pga tafsen kanske syntes mindre.

Kommentera

Ursprungligen postat av hagenblad_ Visa inlägg

MVH Johan
                  jag förstår inte varför alla tycker titantafsar e så dyrt. säg att du köper en rulle boa om 10m kostar säg 500kr du får ju ut 20 tafsar av detta då kostar ju varje tafs 25 kr. det tycker jag är billigt, man får ju bra grejer. en 10m rulle räcker ju i flera år. har haft min i gott o väl ett och ett halvt år och en tredjedel kvar, då fiskar jag mycket och har sådana tafsar på 3 olika spön.

Kommentera

Håller med Bidus! Kör även tunare boa till göstrolling fungerar utmärkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    176 visningar
                    0 gillar