Flourcarbon som gös/gädd tafs vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flourcarbon som gös/gädd tafs vid ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Henrik: Var betena på samma plats på grynnan också? Eller låg nylon spøt på toppen, och det andra ute på 12m..

Har också metat gøs med strømming dær, ihop med Jesper Ericsson. Stål rakt øver, på tre nætter fick vi 12 gøsar øver 5kg, 4 av dom vægde øver 7, bonusgædda på 10,5kg blev det också..

Visst med små beten ær en tung ståltafs dæmpande.. Fiskar man med større beten tror jag inte skillnaden ær lika stor? Ær mkt intresserad av skillnaden, om den finns? Testar kontinuerligt olika varianter, och det kænns som att andra faktorer ær långt viktigare?

Bra att du skriver att det inte ær ngn skillnad på nylon och FC, det tycker jag också..
    Senast ändrad av DavidL; 2008-11-04, 10:54. Anledning: Sænka Henrik med bra gøsfiske på stål..
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Mads: Varför skulle det bli skillnad att titta på en FC direkt i vattnet respektive från ytan/genom glas? Är det "osynligt" i vattnet så kan väl inte en glasruta eller en vattenyta ändra på det, rent optiskt?
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

David: Jag låg uppe på grundkanten, kastade betena snett ut och lät dem driva med vind/ström längs med grundkanten.. De följde samma bana varje drift. På kvällen körde jag lite flötesrodd, då nappade det på båda spöna - har väl inte samma tid att inspektera betet då kanske.

Undrar ifall wirens tyngd är tillräckligt för att förstöra rörelsemönstret hos mesiga betesfiskar som strömming och mikro-mörtar?
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          Jag har många gånger kört med tunn wire på ena spöt och tämligen tjock nylon (eller FC) på det andra spöt vid abborr- och gösmete. Nylon (eller FC) ger alltid flest abborrar och gösar (och ovälkomna gäddor).

Det mest extrema tillfället var på grundet i Järnafjärden. Jag metade gös med strömming. Allt var identiskt (samma sorts flöte, samma djupinställning, en lika stor 3-krok i ryggen på en strömming). Enda skillnaden var tafsmaterialet. På ena spöt körde jag tjock nylon och på andra en tunn 7-strand-wire. Slutresultatet blev drygt 20 gösar på nylonspöt och 0(!) på wire-spöt.

Vid bottenstuds efter abborre brukar samma mönster visa sig. Tunn wire => väldigt få abborrar och gäddor. Nylon eller FC => många abborrar och onödigt många gäddor.

Jag har däremot inte märkt någon större skillnad mellan nylon och FC.
          Hej Il Dottore; Med sådana testresultat i bakfickan vägrar den läraktige läsaren att använda vanlig wiretafs vid Abborr- och Gösmete. Man får alltså offra några beten (strömmingar) för att få behålla ledartröjan?

Motsvarande erfarenheter har jag vid Göstrolling och Gäddspinn med små beten i klara vatten. När Gäddorna knyckt några av mina bästa Göswobbler börjar jag experimentera med olika typer av tunna och mjuka wiretafsar.... Några timmar utan Gös och wiretafsarna åker längst ner i boxen igen.
          Save the Big Ones for me!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
            När jag och Brink var i Blekinge sist drog han 3st 8+ och jag en på runt 3 kilo, han körde fc och jag titan. Detta bevisar ju naturligtvis ingenting men jag skall pröva fc på nästa tur definitivt.

Titan är dyrt, en 10meters spole fc går väl för runt hundringen och den där femhundralappen man skall betala för boan svider rejält mycket mer även om den antagligen kommer hålla längre.

50m spole

Kommentera

Löjlig diskussion! Kör det ni tror mest på, men för helsike lova att prova alla varianter och mtrlsorter för att utvärdera vad som passar just dig bäst.

Själv kör jag nu 0,91 FC till jerkfisket. Än så länge (5 turer) fungerar det perfekt och endast resulterat i ett tafsbyte pga något skadat ytskikt. Se bara till att doppa ner FC-tafsen vid tillverkning i kokande vatten och dra i varje ände direkt efter för att motverka rullminne och helt enkelt få mtrl:et helt rakt.

Kommentera

Underbart med alla olika åsikter! Skönt att få reda ut detta ordentligt.
                Måste bara förklara mig lite.
                Det jag var ute efter var att slippa köpa den dyra proleadern (80:- / 3 m ungefär) och ersätta denna med en billigare men lika slitstark FC lina.

Jag är helnöjd med Proleadern och ser inga tendenser på att gösen skyggar denna, men som sagt var, den har en tendens att fransa upp yttercoatingen efter ett par gäddor och jag vågar då inte lita på den till 100% utan byter till nytt.

Det verkar som om de flesta tycker att FC kräver så pass grova dimensioner att man troligen tappar allt vad betespresentation heter när man ismetar/metar med levande bete. Kan tänka mig att vid trolling och jerk så funkar det ypprligt då just styvheten inte är något större problem.

Då kommer jag troligen se mig om efter andra mjuka tafsmaterial istället, och se om jag hittar något aningen billigare och aningen mer slitstarkt. Nån som har bra tips på material och framför allt inköpsställe?

Måste också passa på att tacka alla stora namn i branchen för att ni orkar angagera er och hjälpa oss "amatörer" (jämfört med er) på detta forum.
                Blir lika glad varje gång när jag ser era namn dyka upp i forumet.
                Ni har ju ett par tusen fisketimmar att luta er mot och era åsikter väger tungt!
                Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inlägg
                  Det jag var ute efter var att slippa köpa den dyra proleadern (80:- / 3 m ungefär) och ersätta denna med en billigare men lika slitstark FC lina.
                  Kör man med tunnare FC (t.ex ämnat för Gös) och får Gädda är det ju byte efter varje drill som gäller i princip. Så slitstarkare än Proleader är det absolute inte. Finns nog tyvärr inget tafsmaterial idag som fixxar ett par kontakter med smågäddetänder utan att pajjas på ett eller annat sätt.

Köp ngt du trivs med och byt i takt med vassa tänders åverkan.
                  sigpic

Kommentera

Ett tafsmaterial som jag är nöjd med vad gäller grövre dim iaf (inte hunnit testa vidare mkt till ismete i mindre dim, men är säket lika bra även där) är mustads tooth for teeth.
                    Börjat köra den som taffs vid trolling o spinnfiske nu i höst och är supernöjd, samt att det är snorbilligt!

69:- (!) för 25m

Är ju grå/silver med genomskinlig coating så inbillar mig att den syns mindre än vanliga svarta material!

Kommentera

MeanMachine;
                      När de knutbara kom testade jag ProLeader och var inte nöjd alls, ett par gäddor så var den körd. Fick då ett annat knytbart Canelle Supratress vilken höll mycket bättre för smågäddornas tänder.
                      Körde den under den hektigaste ismeteperioden och gjorde 6 tafsar som användes hela sässongen igenom utan att knytas om eller kastas.
                      Har kört den säkert 10 år på jiggfisket för borre och gös och är fan skitnöjd.
                      Den jag framför allt använder mig av är 8kg's pga brottstyrkan i bottennapp, men 5kg's är kanon dem med bara det att man får anpassa drillar och räkna med lite mer loosade beten i bottennapp.
                      Nu knyter jag extrakroken till alla mina vertikaljiggar med canellen kan oxå nämnas.

Efter ett gäng smågäddor kan den bli rätt fnasig på ytan, men det verkar inte påverka dess styrka nämnvärt, jag har testat den så länge och så många gånger.

Kostar som ProLeader, 139:-/5m
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      197 visningar
                      0 gillar