Ismete efter grov Abborre ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter grov Abborre ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns annars en bra bok av Hans Nordin om ismete att låna på stadsbiblioteket!

Kommentera

Kiwi, jo då jag har flera ggr testat ett abborrmete med mask när jag pimplat abborre, ett flötmete i hålet intill där jag pimplat, ett knippe rörliga maskar, men faktsk har jag inte fått typ en enda firre. Men däremot på mormyska och mask, eller pirk och mask.
      sen så är ismete efter abborre inte svårare än annat ismete, gör bara tacklen så fina som möjligt, fäst en enkelkrok i munnen eller genom näsborren, exktra mjuka vippor, sen är det bara å köra.
      Vi har fått en del abborre, men inte ngn över kilot än, problemet där vi fiskat är att det ibland vimlar av snipor. så det har väl gått ca 10 snipor på en krokad borre över halvkilot!...svinga lugnt//P-U
      Senast ändrad av Push-Up; 2004-11-23, 12:27.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
        Kiwi, jo då jag har flera ggr testat ett abborrmete med mask när jag pimplat abborre, ett flötmete i hålet intill där jag pimplat, ett knippe rörliga maskar, men faktsk har jag inte fått typ en enda firre. Men däremot på mormyska och mask, eller pirk och mask.
        sen så är ismete efter abborre inte svårare än annat ismete, gör bara tacklen så fina som möjligt, fäst en enkelkrok i munnen eller genom näsborren, exktra mjuka vippor, sen är det bara å köra.
        Vi har fått en del abborre, men inte ngn över kilot än, problemet där vi fiskat är att det ibland vimlar av snipor. så det har väl gått ca 10 snipor på en krokad borre över halvkilot!...svinga lugnt//P-U
        Måste bara nämna att Björn fick två Abborrar på 18??g och en runt 1600g på samma tackel, det kallar jag rovfiske
        sigpic

Kommentera

Ismete efter abbore är riktigt hett. Fast det är lite jobbigare än att ismeta gädda tycker jag.. Kan va bökigt att få tag på "små" mörtar. På små näringsfattiga skogssjöar verkar abborren inte bry sig om vare sig grov tafs eller stora krokar, det är värre i lite klarare vatten med mer bytesfisk. Fast kör man med pigga små mörtar, små krokar och skippar tafs så kan man lura vilken trög abborre som helst. Tycker det är en helt överlägsen metod bara man vet var borrarna är. Sök fisken med pimpelspöt, om du hittar dom fast dom bara "puffar" och är griniga så ner med en mört!

Kommentera

Norden, levande bete kommer alltid vara den mest överlägsna metoden på alla fiskar!
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Får hålla med P-U och även KG om att ismete efter borre är onödigt. Först ska det skaffas fram småmört. Och det är ett jobbigt kapitel i sig självt. Sedan ska dom uslingarna lyckas överleva transporten. Sedan ska man vara säker på att platsen man fiskar på rymmer storborre och ingen glups gädda. Vet att ett visst gäng testade på hemliga 1. Och hade ett segt fiske. Och då satt dom spöna nästan rakt på ett redan just nu känt ( För dom invigda ) superabborre ställe. Nä det absolut säkraste korten på att ta grisborrar är vid pimpel med balans eller typ en Bergman pirk. Bergman, för att lyckas bäst på jakten på storboore. Är att vara säker på att just det vattnet rymmer dom stora över 1,5 kilo. Och sedan lokalisera dom med pimpel. Därefter är det mer fritt fram att testa ismetet. Att bara köra på måfå är dömt att misslyckas. Nog svårt att finna dom i vanliga fall. Gädduslingar finns det precis var som helst. Och som inte påverkas av vädret på samma sätt som gös och borre. Mer lynnniga fiskar får man leta efter. Har ett repotage i nån av fiskeblaskorna hemma om angel på borre. Ligger ju väldigt nära ismetet. Men har efter att ha läst det fattat att pimpel är många gånger effektivare. Man rör sig över mycket större ytor snabbare och på det viset kammar av sjöarna snabbare. Än att släpa en massa prylar och borra hål som sedan ska tackals upp. Den som vill höja sitt pers på grov borre.Kan om mitt repotage som jag hoppas kommer läsa i Fiskejournalen Nr 3.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Push-Up Ja det är ju ganska logiskt. Men tyver inte den roligaste metoden alla gånger..

Kommentera

Om man tycker att metet är överlägset roligast kan jag lova att Ismetet efter Abborre kommer upplevas roligare än Pimpelfiske.
                  sigpic

Kommentera

Visst kan det vara bökigt att få tag i småmört men med tanke på storleken på mörten som man brukar få när man handlar i butik så bör det inte vara några bekymmer alls.

Närå, att få tag i mörten ser jag inget problem i. Inte heller släpa grejer men det som kan bli lite småjobbigt är ju snipor men vafan ... kan ju lika gärna smälla på nån fetinggädda eller gös också. Eller varför inte lake. Jag ser många fördelar jämtemot pimpel och kanske lite extra mycket fördelar när man tycker ismetet är höjdpunkten på året.

Vi får se hur det går när det är dax och det är kul att höra allas åsikter om detta. Framtiden får visa hur bra det funkar.

Grundtipsen är vad jag förstått:
                    - Liknande tackel som för gäddmete men lite tunnare tafsmaterial samt mindre krokar
                    - Ev pimpla sig fram till en "hotspot" för att sedan slänga i ismetegrejerna. Spar tid !
                    - Ha gott om småmört med sig pga gädduslingar som kan hinna före
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag kan tänka mig (har inte provat ismete efter borre) att det är bättre att köra närmare botten än vid gäddfisket, då jag iaf bara kör någon/några meter under isen.
                      När man pimplar borre brukar man ju fiska vid botten.

bara en tanke, någon annan som vet kanske?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      168 visningar
                      0 gillar