Ismete efter grov Abborre ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter grov Abborre ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete efter grov Abborre ?

Nu när vintern börjar närma sig ordentligt så tänkte jag kolla vilka av er som brukar ismeta efter grov Abborre ?

Vad brukar ni köra med för bete ? Mask, liten mört eller löja kanske ? Andra tips på bra beten för vinterborren ?

Vilka tackel tycker ni är bra lämpade för detta fiske ? En trekrok under ryggfenan eller i munnen på betesfisken ? Två trekrokar ? Nåt annat finurligt för att man inte ska tappa fisk ?

Iom att PB:t på gädda är upphöjt lite så lär det nog bli mer av Abborren och Gösen i vinter och det finns ju en hel del roliga vatten att utforska.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Bergman jag vet att du gillar och ismeta, men testa fiska grov abborre med en balanspirk. Storlek 5-7cm, inget illa menat att du ismetar. Men sätt inget abborröga eller nått annat på krocken för då försämrar du gången. Bra platser är mellan öar, men det går också bra att fiska på djup från 3 m-10. Bra ställen i stockholmstrakten är xxx, xxx och xxx i allafall när jag fiskat där, vi kanske möts i vinter.
    Det sista en fiskare gör e och ge upp hoppet.

Kommentera

Ismete för abborre? Låter som rena rama lallarfisket Abborre pimplar man!...

Kommentera

Förra vintern fick jag en abborre på 8hk när jag anglade, med angelkrok. Den tog på en mört och hade hela kalaset i munnen. Abborren är glupsk, finns den där och är hungrig så tar den garanterat på mört. Jag skulle köra på enkelkrok i mungipan.
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Hehe, lite roligare att ismeta. Kör på lagom mört, det behöver inte vara så överdrivet små, haft Abborre på "stora" gäddanpassade mörtar. Dubbla som trekrokar eller en enkelkrok+trekrok. Owner har en modell som är trådtunna, verkar grymma, dock förstör en gädda eller gös ett sådant tackel direkt. Sedan kan man kanske våga sig på en tjockare FC tafs? Jag skall forska vidare på det, men lite ismete efter borre blir det alltid. Har man två krokar kan man få två abborrar på 1,5+ Jag vet en so lyckats.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Harr
            Bergman jag vet att du gillar och ismeta, men testa fiska grov abborre med en balanspirk. Storlek 5-7cm, inget illa menat att du ismetar. Men sätt inget abborröga eller nått annat på krocken för då försämrar du gången. Bra platser är mellan öar, men det går också bra att fiska på djup från 3 m-10. Bra ställen i stockholmstrakten är Flaten,Drevviken och Ältasjön i allafall när jag fiskat där, vi kanske möts i vinter.
            Jo vem vet, kanske blir några stycken som träffas på på isarna i vinter. Balansare är helt ok också men föredrar som sagt ismetet. Har några riktigt intressanta platser som håller riktigt grov borre som ska utforskas i vinter så några nya tips behövs inte just nu.

KG?, hehe ... jo lallarfiske kanske det är men de små borrarna intresserar mig inte för tillfället och jag är ganska säker på att ismete ger större fisk än pimpel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
              KG?, hehe ... jo lallarfiske kanske det är men de små borrarna intresserar mig inte för tillfället och jag är ganska säker på att ismete ger större fisk än pimpel.
              Jag fick flera stycken över kilot på pimpel förra året, så inte får man bara småabborre på pirk...

Kommentera

Vilka sjöar brukar du fiska i på vintern Bergman. Eller är det hemligt
                Det sista en fiskare gör e och ge upp hoppet.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Jag fick flera stycken över kilot på pimpel förra året, så inte får man bara småabborre på pirk...
                  Nää, inte enbart småabborre såklart men en hel del av de man får på pirk kan man ju ha som bete när man metar större borre.

Men men ... olika skolor helt klart. Smaken är som baken dvs hårig och delad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Harr
                    Vilka sjöar brukar du fiska i på vintern Bergman. Eller är det hemligt
                    Jag är ju relativt färsk inom fisket generellt så jag har inte hunnit avverka så många sjöar ännu. Mest skärgården hittils faktsikt men i vinter blir det nog 50/50 mellan skärgården och sjöar. Namnen på sjöarna är dumt att skriva ut här i forumet ...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    167 visningar
                    0 gillar