Det blev fel det ska står is***oura (is***oura) Team F1 Salmon
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Huggkrok för laxarna
Collapse
X
-
Vad gör du om linan går av? Vad gör du om laxen simmar in i kanten på håven?
Det finns många frågor! Frågan i denna tråd är om det finns någon en rejäl teleskophuggkrok.
Mitt tips är en odelbar huggkrok från AFTCO "Taper tip" de är riktigt, riktigt fina!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggJag vet inte men jag har landet x antal tonfiskar, wahoos och dolphins med huggkrok. Det har fungerat bra. Borde det inte fungera på lax?
Dock krävs det en skicklig krokare/gaffare som kan vara säker på att träffa rätt varje gång.
Har själv gaffat/krokat mycket fisk på det viset under många år både inom sportfiske men även under tiden jag var besättning på en yrkesfiskebåt (det är drygt 25 år sedan jag slutade så det är preskiberat nu), dock rådde delade menignar om hurvida man skulle kroka så som jag förespråkar eller använda den grymma metod som trådskaparen förespåråkar och olyckligtvis får stöd för
Kan bara föreställa mig kalabaliken när en 15+ lax kommer in till båten och får spel av det och sen känner kroken i sig och blir ännu vildare, då blir det inte kul och risken att den slår sig fri från kroken är ganska stor och då har man ett stort bekymmer!
Nej håv är det enda kloka valet för säker landning av större lax och risken att tappa den vid båtkanten sjunker rejält och säg något som är mer retsamt än att tappa en stor fisk vid båten pga en sån sak?!
Boga grip skulle jag inte heller använda pga laxenss svaga käkspets som inte håller för att bära fisken hängande i den utan brister och då är det bekymmer igen.
Handtaila funkar om man är flera ombord men inget jag skulle rekomendera men spektakulärt skulle det vara att se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inläggVad gör du om laxen på nåt sätt lyckas sprattla sig loss från huggkroken och bromsen på spöt är åtdraget eller på nåt sätt att laxen lyckas komma fri?
Håll dig till HåvHow inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggKrok funkar bra på alla arter som har tillräckligt starkt käkben i underkäken för att bära fiskens vikt hängandes i käkspetsen, så de arter Du nämner och många andra funkar bra om man krokar rätt och enda spåret av det hela är ett litet sticksår i skinnet i underkäken som läker snabbt och oftast inte ens orsakar blödning.
Dock krävs det en skicklig krokare/gaffare som kan vara säker på att träffa rätt varje gång.
Har själv gaffat/krokat mycket fisk på det viset under många år både inom sportfiske men även under tiden jag var besättning på en yrkesfiskebåt (det är drygt 25 år sedan jag slutade så det är preskiberat nu), dock rådde delade menignar om hurvida man skulle kroka så som jag förespråkar eller använda den grymma metod som trådskaparen förespåråkar och olyckligtvis får stöd för
Kan bara föreställa mig kalabaliken när en 15+ lax kommer in till båten och får spel av det och sen känner kroken i sig och blir ännu vildare, då blir det inte kul och risken att den slår sig fri från kroken är ganska stor och då har man ett stort bekymmer!
Nej håv är det enda kloka valet för säker landning av större lax och risken att tappa den vid båtkanten sjunker rejält och säg något som är mer retsamt än att tappa en stor fisk vid båten pga en sån sak?!
Boga grip skulle jag inte heller använda pga laxenss svaga käkspets som inte håller för att bära fisken hängande i den utan brister och då är det bekymmer igen.
Handtaila funkar om man är flera ombord men inget jag skulle rekomendera men spektakulärt skulle det vara att seHow inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Vem har sagt något om att ta den i huvudet?
När jag har tagit fisk med huggkrok har det varit matfisk. Pratar inte om c&r och nått pillande under hakan på dem... För huggkroken strax bakom gällocket och lyft upp fisken i en rörelse. Skulle den var riktigt stor kan din kompis hjälpa till med ännu en huggkrok.
Använder man en huggkrok korrekt så är den riktigt bra. Använder man den som ett HUGGredskap så kan man räkna ut med röven att det går åt helvete....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggVad gör du om linan går av? Vad gör du om laxen simmar in i kanten på håven?Det finns många frågor! Frågan i denna tråd är om det finns någon en rejäl teleskophuggkrok.
Mitt tips är en odelbar huggkrok från AFTCO "Taper tip" de är riktigt, riktigt fina!
Lite skildnad på om fisken simmar in i kanten av en håv och få ett stort sår i ryggen,nacken eller fenan?
Visst vi "förstör" lite av hans tråd men känner man starkt för nåt är det svårt att låta bli att se på .
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
799 visningar
0 gillar