Huggkrok för laxarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok för laxarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Huggkrok för laxarna

Hallå

Var får man tag i en rejäl , teleskophuggkrok?, eller vilken rekommenderar ni?

Skall användas till vandrare, östersjön.

Perx
    Http://pekkman.blogspot.com

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
    Hallå

Var får man tag i en rejäl , teleskophuggkrok?, eller vilken rekommenderar ni?

Skall användas till vandrare, östersjön.

Perx
    Låter inte som en bra ide i mina öron då jag upplever laxens käkar som ganska sköra jämfört med gädda och många andra arter och gaffar Du den mitt i fram runt käken som är det enda rätta att göra så lär käken gå sönder om det är en större lax, skulle aldrig köra med krok på lax, har gaffat många arter tidigarre men numera låter jag huggkroken ligga hemma då bättre tekniker kommit men för lax skulle jag säga att en redigt stor håv är Ditt bästa val för att landa lax speciellt större modeller.

Kommentera

Jag använder tailer och den har aldrig svikit mig och skadar ingen fisk.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Huggkrok är ett otyg och ska inte användas på NÅGON fisk.
        Håv, hand eller tailer. Bogagripp funkar oxo.
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

bogagrip?

ahahaha, bogagrip, ?? om du kommer med och jag hoppas du har ca 2 meters armar så får du gärna boga gripa eller ta med händerna mina förväntade 12 kg + vandrare....

Huggkrok i käken är inte vad jag siktar på, rakt över ryggen är ju hur det går till.
          Och håv har jag, hur stor som helst, men huggkrok är lättare i många fall, bara som jag sett och hört, men skall prövas själv har jag tänkt.

Perx

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
          Huggkrok är ett otyg och ska inte användas på NÅGON fisk.
          Håv, hand eller tailer. Bogagripp funkar oxo.

Kommentera

håv och krok

Siktar inte på att ta dem i käken, de laxar som skall upp tas rakt över ryggen.
            och håv har jag, stor skrymmande vivtek..
            Smålaxar tas med håv och större med lång fin teleskopkrok.

perx

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Låter inte som en bra ide i mina öron då jag upplever laxens käkar som ganska sköra jämfört med gädda och många andra arter och gaffar Du den mitt i fram runt käken som är det enda rätta att göra så lär käken gå sönder om det är en större lax, skulle aldrig köra med krok på lax, har gaffat många arter tidigarre men numera låter jag huggkroken ligga hemma då bättre tekniker kommit men för lax skulle jag säga att en redigt stor håv är Ditt bästa val för att landa lax speciellt större modeller.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
              Siktar inte på att ta dem i käken, de laxar som skall upp tas rakt över ryggen.
              och håv har jag, stor skrymmande vivtek..
              Smålaxar tas med håv och större med lång fin teleskopkrok.

perx
              Har bara en sak att säga om Din metod/filosofi efter att ha läst det Du skriver och det är Djurplågeri!!

Skaffa Dig en "lång fin huggkrok" och be polaren att dra in den i ryggen på Dig så inser Du nog det vettlösa i Ditt uttalande.

Vad Du gör men påstå aldrig i något läge att Du är en seriös sportfiskare för såna som Du är en skam för oss som är seriösa och gör vad som kan göras för att minimera lidandet för den fisk vi fångar även den som ska avlivas direkt för att hamna på matbordet och huggkrok är inte och kan aldrig betraktas som humant om den används så som Du beskriver.

Kommentera

Jag förespråkar själv inte huggkrok och har aldrig använt det men jag tycker att ska fisken upp och klubbas direkt så kvittar det. Isf är det lika mycket djurplågeri och ta upp en fisk och låta den ligga på land medans den fotas mäts vägs etc, fy fan och ligga så och kvävas och bara vänta på att dö. Även om den ska släppas i så vet fisken inte detta utan ligger och väntar på döden. Samma med karpfiske tar upp massa karpar och kelar med dem för att sedan ha dem i en säck ett halvt dygn eller så. Detta är bara vad jag tycker men folk gör som dem vill.

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Har bara en sak att säga om Din metod/filosofi efter att ha läst det Du skriver och det är Djurplågeri!!

Skaffa Dig en "lång fin huggkrok" och be polaren att dra in den i ryggen på Dig så inser Du nog det vettlösa i Ditt uttalande.

Vad Du gör men påstå aldrig i något läge att Du är en seriös sportfiskare för såna som Du är en skam för oss som är seriösa och gör vad som kan göras för att minimera lidandet för den fisk vi fångar även den som ska avlivas direkt för att hamna på matbordet och huggkrok är inte och kan aldrig betraktas som humant om den används så som Du beskriver.

Kommentera

Jag håller med Gizno.
                  Djurplågeri?
                  Vart får ni allt ifrån...
                  Snabbt och effektivt mår den minst dåligt aV.

Kommentera

Finnarna har riktiga grejger kolla [url]www.wiggly-lures.com/html/is***oura.html/ Team F1 Salmon
                    Senast ändrad av jari; 2009-04-18, 16:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    799 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman