Läs hans inlägg igen så kanske du fattar vad han menar. Han har redan en håv som han använder. Men han vill ha en huggkrok till de största. Inte så märkligt tycker jag! Hur många fiskar har du landat över 30 kilo?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Huggkrok för laxarna
Collapse
X
-
Laxarna är bra mycket lungnare när man tar dom med huggkrok så som perx menade samt bra mycket lättare om man trollar ensam än att ha en stor håv,det där om djurplågeri och att pröva känna en huggkrok i ryggen det är väl samma sak som att ta ett löjtackel i mun och ha polaren och drilla ,är inte det djurplågeri? Klobbar man laxen genast man fått den i båten är det nog ingen skillnad,dom man lägger tillbaka kan man ta med håv.
Kommentera
-
yepp
Yepp...så här kan det gå till. Laxen blir mat, för mig känns det som att om den tas med huggkrok eller håv om den ändå skall slås ihjäl kvittar efter 50-150 h på havet......
Huggkrok, för de som vågar titta...
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggLandning av stor Östersjölax speciellt i hård sjö kan vara dramatiskt, vill du se hur man inte skall göra med håv så kolla på niels vestergaard´s film "trollingskolan".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggLäs hans inlägg igen så kanske du fattar vad han menar. Han har redan en håv som han använder. Men han vill ha en huggkrok till de största. Inte så märkligt tycker jag! Hur många fiskar har du landat över 30 kilo?
Tycker det är riktigt märkligt, en större fisk är väll inte lättare att kontrollera och lite tyngre att lyfta säkert med huggkrok än att håva?
Det kvittar väll hur många 30kgs fiskar jag tagit? det handlar om etik och moral, hur många kor har du slaktat,hur många gånger har du vart på ett slakteri? endå kan man lätt uttala sig om hur djuren ska behandlas.
Kommentera
-
stämmer inte
Stämmer inte riktigt det du säger, vad har du yrkesfiskat..? Lax?
testa en krok i ryggen på 15+:arn så får du se om den är vild eller hänger snällt....
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggKrok funkar bra på alla arter som har tillräckligt starkt käkben i underkäken för att bära fiskens vikt hängandes i käkspetsen, så de arter Du nämner och många andra funkar bra om man krokar rätt och enda spåret av det hela är ett litet sticksår i skinnet i underkäken som läker snabbt och oftast inte ens orsakar blödning.
Dock krävs det en skicklig krokare/gaffare som kan vara säker på att träffa rätt varje gång.
Har själv gaffat/krokat mycket fisk på det viset under många år både inom sportfiske men även under tiden jag var besättning på en yrkesfiskebåt (det är drygt 25 år sedan jag slutade så det är preskiberat nu), dock rådde delade menignar om hurvida man skulle kroka så som jag förespråkar eller använda den grymma metod som trådskaparen förespåråkar och olyckligtvis får stöd för
Kan bara föreställa mig kalabaliken när en 15+ lax kommer in till båten och får spel av det och sen känner kroken i sig och blir ännu vildare, då blir det inte kul och risken att den slår sig fri från kroken är ganska stor och då har man ett stort bekymmer!
Nej håv är det enda kloka valet för säker landning av större lax och risken att tappa den vid båtkanten sjunker rejält och säg något som är mer retsamt än att tappa en stor fisk vid båten pga en sån sak?!
Boga grip skulle jag inte heller använda pga laxenss svaga käkspets som inte håller för att bära fisken hängande i den utan brister och då är det bekymmer igen.
Handtaila funkar om man är flera ombord men inget jag skulle rekomendera men spektakulärt skulle det vara att se
Kommentera
-
Finns håvar stora nog för detta har tagit ett antal +12 på det viset även väsentligt större och det har gått bra så här långt, dock kan jag förstå att huggkrok kan behövas i trängt läge har en i båten själv men hittills har den bara rostat.......Ursprungligen postat av Perx Visa inläggYepp...så här kan det gå till. Laxen blir mat, för mig känns det som att om den tas med huggkrok eller håv om den ändå skall slås ihjäl kvittar efter 50-150 h på havet......
Huggkrok, för de som vågar titta...
Kommentera
-
då de behövs
Kanske inte bara till de största, men då det behövs, tex om man är ensam ,
Håv har jag som sagt, största jag fick tag i..
Sen kan det ju vara bra vid ev dubbel trippel eller kvadrupelhugg.....Ifall håven är intrasslad....

Perx
Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggLäs hans inlägg igen så kanske du fattar vad han menar. Han har redan en håv som han använder. Men han vill ha en huggkrok till de största. Inte så märkligt tycker jag! Hur många fiskar har du landat över 30 kilo?
Kommentera
-
Få se om jag fattat Dig rätt i denna fråga.Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggVem har sagt något om att ta den i huvudet?
När jag har tagit fisk med huggkrok har det varit matfisk. Pratar inte om c&r och nått pillande under hakan på dem... För huggkroken strax bakom gällocket och lyft upp fisken i en rörelse. Skulle den var riktigt stor kan din kompis hjälpa till med ännu en huggkrok.
Använder man en huggkrok korrekt så är den riktigt bra. Använder man den som ett HUGGredskap så kan man räkna ut med röven att det går åt helvete....
Om det är fråga om ett "byte" som ska bli mat så är det Ok att använda vilka metoder som helst även om dessa är ohumana och orsakar onödigt lidnade för djuret innan det hinner avlivas?
Undrar om det är därför det finns regler för hur slaktdjur ska hanteras innan slakt? men det är ju fråga om djur som ska bli mat så enligt din filosofi är det inte så noga med vad man gör så varför slakta tex grisar på ett smärtfritt sätt innan man slänger dem i skållbadet för att få bort hår och annat det är ju rationellare att slänga i dem levande för de dör ju ändå av skållningen så två flugor i en smäll!?
Ser i Din profil att Du jobbat som deckhand på Marlinbåtar och det säger en del för där är man inte så noga med att vara human iaf inte tidigare även om det börjar ändras pga av att Marlin och annat Biggame minskar i antal och då tvingas man tänka om, så kanske dags för Dig att göra det med?!
Nej jag köper inte Din inställning och om nu trådskaparen har en bautastor håv redan så finns ju ingen anledning att skaffa något annat för helt ärligt så stor lax finns det inte i Östersjön att den inte går att landa i en för laxfiske avsedd håv om den som sköter håven vet vad den håller på med
Kommentera
-
Hej Trådskaparen!
Jag har huggkrok du kan få och sedan göra den sortens skaft du vill ha.

Lite blandat på bilden, men de små med stålrör i bilden är ca samma storlek som de finska huggizzarna.
Vill du hellre ha en av de tre till höger på denna bilden så är det OK.
Marlin 16/0 och tunfirre krokarna ger jag inte bort :-), 16/0 krokarna är handgjorda.
Peka ut en, du betalar frakt men får kroken gratis.
/KjelleLaxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
http://scandinavian-trolling.blogspot.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
Kommentera