Östersjötrolling 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötrolling 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur länge kan det hålla i sig i år ute vid stockholmsområdet? Jag har inte haft en chans att pröva lyckan hittils i år. Men tempen borde väl hålla igång det ett tag till.....eller vad tror ni?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lasselano Visa inlägg
      Hur länge kan det hålla i sig i år ute vid stockholmsområdet? Jag har inte haft en chans att pröva lyckan hittils i år. Men tempen borde väl hålla igång det ett tag till.....eller vad tror ni?
      Vet inte hur det är nere i 08 land men häruppe i Norra delen av Roslagen och ute vid Understen så hade vi i lördags mellan 8,2 - 8,9 gr i ytvattnet och blir det inte värmebölja den närmaste tiden så lär det hålla sig iaf Juni ut och inte myckeet tyder på hög värme enligt SMHI, så Du har sannolikt 2 veckor till att köra på kanske mera.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Allmänn varning för bottenfast lina att köra fast i!!

Vill skicka ut en repetion på den varning jag gjorde via VHF.en i lördags ang den markeringsdunk och tillhörande lina som vi körde fast i och fick problem, det är en vanlig 5l dunk som sitter fäst med en blå plastlina i något på botten som inte går att rubba.

Vi hade tur och körde bara fast en sked som vi blev av med men det kunde lika gärna varit en riggvajer och då hade det blivit knepigare och dyrare.

Hann inte få en exakt kordinat på den men en bra hjälp är att dra en linje från nordspetsen på Understen och mot södra pricken vid Nyberget, ganska precis mitt i leden, den syns när man kommer nära men inte på håll!!

KBV är informerade och var där i lördags och försökte bärga den men utan framgång, de ska återkomma med en undervattenskamera för att ta reda på vad som sitter i andra änden, så låt den vara kvar så De kan kolla upp detta framöver!!

Men se upp extra noga när Ni kör i det området!!
        Dunken kanske sitter fast i den där ryska ubåten från andra världskriget som de hittat i området...?
        /Magic

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Vet inte hur det är nere i 08 land men häruppe i Norra delen av Roslagen och ute vid Understen så hade vi i lördags mellan 8,2 - 8,9 gr i ytvattnet och blir det inte värmebölja den närmaste tiden så lär det hålla sig iaf Juni ut och inte myckeet tyder på hög värme enligt SMHI, så Du har sannolikt 2 veckor till att köra på kanske mera.
          Hej Bosse Rospigg; När jag hade sommarställe utanför Karlholm (1990-2008) kunde vi få lax långt in i juli månad utanför Björns fyr förbi Kniven och ända upp mot Eggegrund. I juni var laxarna större än i juli. När de sista laxarna högg brukade ytvattnet vara +13 till +14 gr C utanför Björns fyr. Bästa fiskevindarna var syd och sydväst.
          Go for the Big Salmons!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Team Saidas Björn Christiansson har varit uppe och testat dina vatten vid Understen och även nere vid Landsort. Gå in på Regal Sportfiskes hemsida http://regalmarin.shopsystem.nu/ och länka till Regal Sportfiske och vidare Rapport-STHLM och Vår-laxar 2009 för att läsa om de senaste fångsterna. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-06-15, 17:31.

Kommentera

• Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Dunken kanske sitter fast i den där ryska ubåten från andra världskriget som de hittat i området...?
            HeHe jo tanken slog faktiskt mig med, men enligt KBV så är det inte så och inga kända/rapporterade utmärkningar där för den liggger mitt i en farled för yrkesjöfarten så nog bara en tidsfråga innan ett fartyg drar av linan.

Djupet på platsen är för stort för dykning så därför kan det inte var S2 vi "hittade" men något tungt elände är det iaf.

Det märkliga är att linan var otoroligt väl avmätt för djupet så något mera nogrannt ligger bakom detta men vi får kanske veta när KBV går ner med sin ROV men just nu har De fullt upp med att vara barnvakter åt Volovo Ocean Race gänget och det verkar behövas med tanke på starten i Marstrand

Kommentera

• Förhoppningsvis är det iallafall nånting bättre än de drygt 1150 minor som hittades
              längs med och söder om Öland Det är nåt att köra riggloden i :S
              Oberäknelig tysk krigsskit :-(

Kolla här
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lasselano Visa inlägg
                Hur länge kan det hålla i sig i år ute vid stockholmsområdet? Jag har inte haft en chans att pröva lyckan hittils i år. Men tempen borde väl hålla igång det ett tag till.....eller vad tror ni?
                Har fått fisk vid Landsort så sent som midsommardagen och då vid sen midsommar även i så hög ytvattentemp som nästan 16 aktuell vattentemp (idag) pendlar från strax över tio till ca 11,5 finns fisk som kommer helt säkert MEN skulle tro det börjar tunna ur det mesta har nog passerat men än kan det definitivt komma huggsexor ge det en chans har du tur drar du på ditt livs hugg (i våra farvatten då ) inte alls omöjligt men det kan också bli en lång tråkig båttur jag vet nämligen! mvh och lycka till
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                  Längden på släpet har inget som helst med saken att göra, är nog mer dina Offshore OR-1 som är boven i dramat. Förr om åren när det inte fanns så många andra utlösare på marknaden att välja på, så hände detta mig flera gånger..plus att man fick ständigt hålla koll på slitaget som blev på linorna.

Är väl dags att investera i riktiga Scotty utlösare nu då, går ju inte att snåla på de små detaljer vet du väl?! För även om du ställer in Scotty utlösaren på det hårda läget så lär du inte bränna några linor..eller laxar!
                  Haha Blekinge Mattias kollade upp Scottys rigg utlösare på nätet och köpte ett gäng på till bra pris dock förstår jag inte riktigt fördelen här annat än den glatt gula färgen från padsen i vattnet Off-Shore bör inte vara sämre på något vis snarare jämlika.
                  Dock förklara hur du använder plastbiten längst bak skulle tro du drar den bakåt för djupt fiske och grova linor, lär nog behövas! mvh
                  (själv plockar jag nog fram Off-Shores värstingar då iaf)
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2009-06-17, 22:33.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Haha Blekinge Mattias kollade upp Scottys rigg utlösare på nätet och köpte ett gäng på till bra pris dock förstår jag inte riktigt fördelen här annat än den glatt gula färgen från padsen i vattnet Off-Shore bör inte vara sämre på något vis snarare jämlika.
                    Dock förklara hur du använder plastbiten längst bak skulle tro du drar den bakåt för djupt fiske och grova linor, lär nog behövas! mvh
                    (själv plockar jag nog fram Off-Shores värstingar då iaf)
                    Scotty prylar i TAMTAM's båt, de trodde man aldrig skulle inträffa?!
                    Korrekt ang den svarta plastbiten, för du den in mot själva utlösaren så har du den på normal hårdhet, och drar du ut den så har du den på det hårda läget. Du känner tydligt skillnaden mellan de olika lägena, då de skiljer rätt mycket imellan dem. Samma princip gäller för deras mindre utlösare till planerboard etc..

Kommentera

• Har inget emot Scotty bara tycker att Cannons större riggar är vassare, om jag minns rätt är du av samma åsikt!
                      Plockade oxå upp riggwire av samma fabrikat till bra pris funkar fint på Cannon mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      697 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...