Östersjötrolling 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötrolling 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av MKFT Visa inlägg
    den finska finns fortfarande efter vågen åxå.. 20,55kg 117,5cm
    http://www.tr-products.com/page4.php
    Vilken julgris! Firren jag tänkte på var mycket längre, tagen på Ålandstävlingen eller strax innan. Finns det flera storlaxar? Lägg upp bilder! Karlshamnslaxen?
    Draellvete.

Kommentera

• Många båtar var det ute vid Understen med omnejd idag och fisk kom det upp, hörde om en +20 men det är ännu obekräftasde uppgifter, själv kammade jag noll vad gäller lax iaf.

Vad jag däremot fick var oönskad närkontakt med en trollingbåt vars förare sannolikt inte var nykter eller så var han bara totalt hänsynslös men efter ca halvdussinet nära rammningar trots att jag i samtliga fallen hade rätt till fri väg (högerregeln) så gav jag upp och höll mig undan det stollen

Som närmast körde han så nära att hans styrbordspulka skar in framför och innanför min babordspulka, så ett under att inte linorna trasslade ihop sig

Ingen respons på mina anrop via VHF trots att jag såg en VHF antrenn så en sån fanns, det blev till att köra med handsignaler och röstresurser men det var ju kort avstånd så det funkade ju!!

Vad som är mer bedrövligt är att även yrkesskeppare struntar i trafikreglerna utan kör på att "störst kör först" det är verkligen dåligt, fick iaf vederbörande att göra det hans kulle via anmodan via VHF, men deta ska ju inte behövas och speciellt inte med yrkesfolk som kör med betalande kunder ombord, att vissa hobbyskeppare inte kan reglerna är ju välkänt men från yrkesfolk är det oacceptabelt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Många båtar var det ute vid Understen med omnejd idag och fisk kom det upp, hörde om en +20 men det är ännu obekräftasde uppgifter, själv kammade jag noll vad gäller lax iaf.

Vad jag däremot fick var oönskad närkontakt med en trollingbåt vars förare sannolikt inte var nykter eller så var han bara totalt hänsynslös men efter ca halvdussinet nära rammningar trots att jag i samtliga fallen hade rätt till fri väg (högerregeln) så gav jag upp och höll mig undan det stollen

Som närmast körde han så nära att hans styrbordspulka skar in framför och innanför min babordspulka, så ett under att inte linorna trasslade ihop sig

Ingen respons på mina anrop via VHF trots att jag såg en VHF antrenn så en sån fanns, det blev till att köra med handsignaler och röstresurser men det var ju kort avstånd så det funkade ju!!

Vad som är mer bedrövligt är att även yrkesskeppare struntar i trafikreglerna utan kör på att "störst kör först" det är verkligen dåligt, fick iaf vederbörande att göra det hans kulle via anmodan via VHF, men deta ska ju inte behövas och speciellt inte med yrkesfolk som kör med betalande kunder ombord, att vissa hobbyskeppare inte kan reglerna är ju välkänt men från yrkesfolk är det oacceptabelt.
        Tyvärr så kan man väl säga att sjöreglerna inte gäller i dom här lägena, teoretiskt gör dom ju det men man måste ändå utgå ifrån att dom andra båtarna skiter i det.
        Bara att vässa kölarna Bosse så du kör av hans lina nästa gång
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Många båtar var det ute vid Understen med omnejd idag och fisk kom det upp, hörde om en +20 men det är ännu obekräftasde uppgifter, själv kammade jag noll vad gäller lax iaf.

Vad skönt att hundringen fortfarande är i rätta händer! Du får ta med dig Z, han har tur med sig!
          Draellvete.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fullgubben Visa inlägg
            Vad skönt att hundringen fortfarande är i rätta händer! Du får ta med dig Z, han har tur med sig!
            Mmmm.. det svider men säsongen är inte över ännu så hopperligen byter den snart ägare

Klart jag hade Z med, han sköter riggning och jag kör, men idag gick det inte alls.

Dock såg det så lovande ut hade massor med betesfisk och enstaka stora ekon (möjliga laxar) i närheten av betena enligt lodet men inte ett nafs.

Kommentera

• Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
              Tyvärr så kan man väl säga att sjöreglerna inte gäller i dom här lägena, teoretiskt gör dom ju det men man måste ändå utgå ifrån att dom andra båtarna skiter i det.
              Bara att vässa kölarna Bosse så du kör av hans lina nästa gång
              Jo dessvärre har Du rätt men nog vore det enklare om alla följde de regler som faktiskt gäller alla sjöfarare även trollingfiskare, skulle bli så mycket mindre knepiga situationer på sjön då.

Strax efter detta hände så dök KBV upp i området vilket var ett välkommet besök hade det inte gått en stund och jag hunnit lugna mig lite hade jag sannolikt anropat KBV och bett dem göra en sjöfyllekontroll på den skepparen för så länge jag såg honom (båten) så var han oförmögen att hålla rakt kurs mer än max 1-2 minuter och det var inga små girar han gjorde.

Men då hade jag redan lagt om körstrategin för att slippa mera kontakt så det fick vara, men fler besök av KBV därute vore bra och gärna lite kontroller av båtarna ang säkerhet, behörighet hos de som kör yrkesmässigt och nykterheten hos besättnignen iaf den som kör.

Kommentera

• Kåre och Per i en Anytech fick en lax vid Singö på Söndagen, 20,4kg hamnvägd och 118 lång!! Fett me grattis.
                Draellvete.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fullgubben Visa inlägg
                  Kåre och Per i en Anytech fick en lax vid Singö på Söndagen, 20,4kg hamnvägd och 118 lång!! Fett me grattis.
                  Jepp den jag menade, kåre och Z är ju polare så vi morsade på dem när vi möttes strax innan de fick den fete så bara att grattulera

Kommentera

• Har varit fint fiske runt Landsort de senaste dagarna också, inte bara Singö producerar definitivt.
                    Första bilden visar egen fångst en minnesvärd kväll med dubbelhugg TVÅ gånger på riggen samt planer fångad fisk.
                    De senaste dagarna har detta varit vardagsmat vid Landsort tydligen, vår båt är ganska utfiskad i sammanhanget trots mycket tid..........
                    De två andra bilderna visar glada duktiga laxar från Kalmar och Motala den största på 16.9 samt 8.2 sista bilden en 15.4 kg fisk de fick mindre också.......
                    Första resan till Landsort för dem! De lär komma tillbaka!
                    Dock vana trollare från Vättern och Simrishamn.
                    Bifogade filer
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Grattis

Två dubbelhugg det är inte fyskam det, men Du ligger efter jämförrt med besättnignen vid Understen som i söndags fick ett sexhugg och fick upp tre av dem vilket jag tycker var bra gjort på vad jag fattade en tvåmansbesättning

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      641 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X