Hej ! Köpte för ett tag sedan en ny rulle till jerkfiske.. Då var det en ambassaduer 5501 c3. Men jag kastar mycket längre med min black max rulle :O Och polaren har en silver max och även han kastar 10-20meter längre än vad jag gör med min c3.. Vad kan det bero på ? :O Tack på förhand / Dennis
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dålig kastlängd med ambassadeur c3
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggHej ! Köpte för ett tag sedan en ny rulle till jerkfiske.. Då var det en ambassaduer 5501 c3. Men jag kastar mycket längre med min black max rulle :O Och polaren har en silver max och även han kastar 10-20meter längre än vad jag gör med min c3.. Vad kan det bero på ? :O Tack på förhand / Dennis
Är för många aktiverade = dåliga kastlängder men mindre risk för skatbo.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggHur många vikter är aktiverade på centrifugalbromsen ?
Är för många aktiverade = dåliga kastlängder men mindre risk för skatbo.
Hur vet man hur många vikter som är aktiverade då? :O Kastbromsen kan jag ha väldigt löst på c3 än om man jämför black max som man måste dra åt mera..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggHur vet man hur många vikter som är aktiverade då? :O Kastbromsen kan jag ha väldigt löst på c3 än om man jämför black max som man måste dra åt mera..
Hela rullens prestanda är uppbyggd på att du använder rätt antal vikter. Är alla aktiverade då får du korta kastlängder och aldrig trassel. För få vikter då kastar du låångt men risken för trassel är betydligt större.
Storpojkarna har ingen mekanisk broms alls och kör endast med centifugalbromsen och tummen !
(blir minst slitage då på rullen också med slitna bromslameller)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggSTOP!! C-vikterna sitter på VEVSIDAN!Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggGlömde en grej.
Var noga med att bromsvikterna är på sin plats när gaveln monteras tillbaka!
Är de inte det så kan armen de sitter på krökas / gå av.
Du förstår hur jag menar när väl gaveln är av !
Törs fan inte öppna och kolla.. Ifall nått går sönder.
Kommentera
-
Det är ingen black maxlossa dom 3 skruvarna på vev-sidan och lyft av gaveln C-vikts brickan sitter fast på spolen som ett stjärnhjul med 6 armar och en liten plastvikt på varje arm, dom vikterna är C-vikter.
Trycker du in vikterna mot mitten så fastnar dom och om du skjuter dom utåt glappar dom, svårt att förklara även om det egentligen är skit-enkelt, prova så förstår du vad jag menar..
Dom som glappar är aktiva och jobbar när du kastar och dom som sitter fast närmast centrum har ingen funktion när du kastar.
Prova med att låsa 2 vikter och ha 4 glappande sedan kan du låsa fler efter hand som du blir mer van,,,
Mek bromsen trycker på spol-axeln som i sin tur trycker på lagret/bussningen i spolen vilket bromsar kasten, det sliter riktigt mycket på lagren/bussningarna och spolen så försök lära dig C-vikterna, dom har också betydligt större effekt på kasten en vad mek bromsen har
Obs att när du monterar ihop rullen putta försiktigt in även dom lösa vikterna mot mitten utan att låsa dom, annars finns det en liten risk att du klämmer dom....
Skitfiske på dig
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BaraalbinHej, letar efter någon kunnig angående denna Buster jerk. Det enda jag vet om den är att det ska vara...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-03-01, 19:50 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
2024-11-09, 20:27 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|