Dålig kastlängd med ambassadeur c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig kastlängd med ambassadeur c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För många vikter aktiva..... jag vet vad du gick igenom med din black max, men en C3 är väldigt enkel, 3 skruvar ska bort sedan har du bara 1 spolaxel och en spole du skall ha tillbaka igen samt gaveln tror jag kan få nästan vilken 5 åring som helst att lära sig det på några minuter, lego brukar va knepigare en det lilla ingreppet.....

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
      Törs inte meka med min c3. Men det är sjukt störande att den inte kastar särskilt långt. Jag behöver inte bromsa alls med tummen på spolen oavsett hur lite kastbroms jag har.. Behöver inte heller bromsa med tummen när draget landar i vattnet då spolen stannar av sig själv.
      Hej Dennis ! Jag är ingen Amba - expert men generellt ganska mek-kunnig. Jag tycker att du ska plocka ner din rulle. Det låter som att det är mycket som behöver ses över. Vevgaveln är 3 skruvar och lyft av, inget är löst eller ramlar ut, kolla C-vikterna, prova att tryck fast all, sätt tillbaka och skruva fast. Nu skare snurra som bara den.

Kolla in denna länk, och lycka till. med lite kärlek så snurrar den som aldrig förr.

Eller Kanske denna länk om du ska göra lite översyn, Tveka inte du måste lära dig plocka ner din rulle i molekyler, det är då du kan få en vän före livet. Om du inte lär dig skruva och sköta om rullen kommer du att för alltid ha småtrassel.

Sök på Mooki, eller via hans profil och kolla andra trådar han startat. Han har flera kanontrådar, pedagogiska, med bilder och förklaringar, samt länkar. printa ut och ha som kvällslektyr samt instrukt.-bok när du servar din rulle.

Vintern är lång och kvällarna bedrivs bäst med en amba nerplockad på bordet

Du skrev följande i din fråga: Då var det en ambassaduer 5501 c3. Vad menar du med att det va ? har du byggt om den eller?
      Senast ändrad av Exxet; 2011-11-13, 12:25.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Om han har 3 intryckta och en borta borde det gå att snäppa fast dom, jag gick efter det, .....
        Det var han som skrev först "jag har 3 intryckta och 1 bort tagen då den var trasig, så det betyder alltså att jag inte har några aktiva alls?". Du skriver också "3 intryckta och en borta har du 0 aktiva". Men 6 (total) - 3 (intryckta) - 1 (borta) = 2 aktiva. Alltså det går inte att säga att det är 0 aktiva vikt. Men, vad vet jag vad ni menade! Jag blir snurrig!
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
          Törs inte meka med min c3. Men det är sjukt störande att den inte kastar särskilt långt. Jag behöver inte bromsa alls med tummen på spolen oavsett hur lite kastbroms jag har.. Behöver inte heller bromsa med tummen när draget landar i vattnet då spolen stannar av sig själv.
          Ja törs du inte meka med din C3 får du väl helt enkelt gilla läget med dåliga kastlängder. Svårare än så är det inte.
          Du har fått många bra svar här om hur du ska göra så antingen ta dem till dig eller fortsätt kasta som du gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg

Du skrev följande i din fråga: Då var det en ambassaduer 5501 c3. Vad menar du med att det va ? har du byggt om den eller?

Nej har inte mekat med den. Vart lite skrivfel Händer ibland..

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
              Det var han som skrev först "jag har 3 intryckta och 1 bort tagen då den var trasig, så det betyder alltså att jag inte har några aktiva alls?". Du skriver också "3 intryckta och en borta har du 0 aktiva". Men 6 (total) - 3 (intryckta) - 1 (borta) = 2 aktiva. Alltså det går inte att säga att det är 0 aktiva vikt. Men, vad vet jag vad ni menade! Jag blir snurrig!
              Hehe jag pratade om min rulle Amb 5600 Predator den har special 4-pin

Kommentera

7000i salmon special har även den 4-pins broms som e ställbar.....
                Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  Hehe jag pratade om min rulle Amb 5600 Predator den har special 4-pin
                  Jaha! Då fattar jag! Jag trodda att det var trådskaparen som sa det.

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
                  7000i salmon special har även den 4-pins broms som e ställbar.....
                  Jag visste inte det. Hur ser det ut? Som det systemet med 6 stift eller?
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Känner igen problemet, en medioker rulle som kastar just mediokert. Mitt tips, antingen trimmar du den eller sälj den och köp en bättre Daiwa eller shimano.
                    Lycka till!!

Kommentera

Kan du trycka in dom och få dom att sitta fast, samt pilla loss dom och få dom att glappa så tror jag det betyder att dom är ställbara

Om en är bort-pillad så är den automatiskt inaktiv, då finns det 3 kvar du kan laborera med, nu gör ju 4 pinnars systemet att varje vikt är 25% så den blir mindre flexibel en 6 pinnars,,,,

kastar du tunga beten som inte wobblar i luften kan du ha färre vikter aktiva, lätta samt fladdriga beten betyder oftast fler aktiva vikter för att slippa problem när dom konstrar och uppför sig i luften......

Mek-bromsen gör rullen ryckig och opålitlig (tycker jag)

kan du bara kasta ut någorlunda jämnt och fint samt stoppa med tummen vid nedslag är det en helt överflödig pryl.....
                      Ställ den så du har ett ytterst litet glapp i spolen, då kan du va säker på att inget ligger och trycker på spole och lager i onödan, den lilla pluppen som sitter på spol-axeln trycker ju mot lagret/bussningen , har du bussningar är dom mindre känsliga för trycket en kullager.

Vill du säkra upp lite i början så köp en tjockare olja och smörj med, typ UT red label , det lugnar ner rullen och varar lite längre en tunnare oljor....Han skriver optimerad för bussningar men du kan helt problem-fritt använda den i lager, Abu oljan är ju också ganska tjock och den kan man slå i alla deras lager.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 896 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13