Bästa spinnrullen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spinnrullen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Självklart får man vara lite konservativ, elektrisk invevning och OS simmare i propellerdräkten är såklart fel.

Men jag är inte säker på att man ens kan säga att de enbart bygger bort backlashproblemet som vissa har när de sätter DC i rullarna, om jag fattat rätt i deras reklamsnack så kan rullen pressas längre i varvtal innan broms, dvs kastlängd.

Den med koll kan få rätta mig.

Kommentera

Egentligen backlash är ett problem som har med kalibrering att göra.
      Backlash kan ha att göra oxå med att fysiken i rullen är inte dimensionerad för just dessa beten man kastar, dvs att beten är för lätta eller för tunga. Det är just därför de olika trimkit kommer in i bilden.

DC är utan tvekan det mest avancerade kastbromssystem som finns, frågan är om man får det man betalar för. Att bromsa (gammaldags) med tummen fungerar mkt bra, men kastlängder blir lidande. Olika (plast)vikter i rullar med centrifugal kastbroms hjälper en bit på vägen med att komma bort ifrån tumme-tekniken, vilket ger lite längre kastlängder (vill Jag gärna tro).

Ursprungligen postat av Hippo
      Tänk själv vad som händer när du glömt uppdatera virusskyddet i rullen och trojanen "instant_backlash.ppx" sätter igång att härja fritt..
      Det var lite roligt, måste Jag säga.

/T

Kommentera

[QUOTE=tonyex;522766]Egentligen backlash är ett problem som har med kalibrering att göra.
        Backlash kan ha att göra oxå med att fysiken i rullen är inte dimensionerad för just dessa beten man kastar, dvs att beten är för lätta eller för tunga. Det är just därför de olika trimkit kommer in i bilden.

DC är utan tvekan det mest avancerade kastbromssystem som finns, frågan är om man får det man betalar för. Att bromsa (gammaldags) med tummen fungerar mkt bra, men kastlängder blir lidande. Olika (plast)vikter i rullar med centrifugal kastbroms hjälper en bit på vägen med att komma bort ifrån tumme-tekniken, vilket ger lite längre kastlängder (vill Jag gärna tro).

Håller inte riktigt med om att kastlängden blir lidande om jag bromsar med tummen. En lätt, snabb touch med tummen på spolen i rätt ögonblick förkortar inte kastet. Snarare tvärtom eftersom det kan göra att du klarar dig med lägre "grundbroms", t ex en istället för två bromsklutchar anliggande.

Kommentera

Hvis du skal kjøpe DC rulle bør du gå for den asiatiske Calcutta Conquest DC utgaven. Dette var i utgangspunktet samme rulle som de Calcutta DC modellene som selges i USA og Europa, men Conquest 200DC ble oppdatert med lettere spole og mer avansert bremsesystem i 2009, Conquest 100DC ble oppdatert for 2010.

De nye modellene har fått et bremsesystem som opererer med 2kHz samplingsfrekvens i stedet fir 1kHz. Rullene har også fått valg for mono, FC og multifilamentline.

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
            Håller inte riktigt med om att kastlängden blir lidande om jag bromsar med tummen. En lätt, snabb touch med tummen på spolen i rätt ögonblick förkortar inte kastet. Snarare tvärtom eftersom det kan göra att du klarar dig med lägre "grundbroms", t ex en istället för två bromsklutchar anliggande.

Är man lite trött , okoncentrerad , förbannad för att man precis har tappat en fin fisk å kastar å det blir lite otur, man missar det precisa ögonblicket när man ska toucha lite lätt spolen med tummen. Vad händer då? Kan du förklara med några få ord? Jag har varit där många gånger. I teori ska man inte missa ögonblicket, allt ska gå som på automatik , men i praktiken är allt mkt svårare.
            Att kalibrera sina multirullar ger mkt mer fisketid. Enklare än så ska det inte vara, tycker Jag.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Är man lite trött , okoncentrerad , förbannad för att man precis har tappat en fin fisk å kastar å det blir lite otur, man missar det precisa ögonblicket när man ska toucha lite lätt spolen med tummen. Vad händer då? Kan du förklara med några få ord? Jag har varit där många gånger. I teori ska man inte missa ögonblicket, allt ska gå som på automatik , men i praktiken är allt mkt svårare.
              Att kalibrera sina multirullar ger mkt mer fisketid. Enklare än så ska det inte vara, tycker Jag.

Häls /T
              Då går det åt pipan.. Tror jag tappar ca tre beten om året pga backslag. Kanske borde jag bromsa lite mer, men jag är inte typen som safear..

Kommentera

Det hör till att få ett backslag då och då, lixom en del av tjusningen...så nu vill vi inte höra mer om något digitalt tjafs i våra rullar!!

Kommentera

OK, bästa spinnrulle är här:
                  Undrar om den fungerar

Hippo: ingen DC tjafs här inte och inga backslag heller.

Häls /T
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av tonyex; 2010-03-02, 22:27.

Kommentera

Undrar om den fungerar

Häls /T
                    Hmm den var spännande, ser ut att vara en highspeed-modell för Havsöringsfantasterna..är det en Crescent?

Kommentera

Undrar om den fungerar

Häls /T
                      Dedär är ju en såndär ny underhängande havsrulle, Corboss.
                      Har du inga bilder på resultat?!

Undrar hur UT-trim ser ut, 4-ekrat eller nått

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 804 visningar
                      0 gillar