Långkastande multiplikatorrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande multiplikatorrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    5000 låter ju som en bra, billig (?) kompromiss om den kastar gäddbeten som en 4000 men med mer linkapacitet om man gillar 0,30 flät eller lite mer och inte behöver 6000 längder?

Inte bred, inte smal men "lagom" säger jag vars första Amba var en 5600c med röd tumtangent köpt för sommarjobbspengar tidigt 80-tal.

6000 Rocket kastade iaf HÖ beten längst av alla multirullar på den tiden tidningen Fiske för Alla körde sina årliga tester om jag minns rätt.
    Eller kan man säga så här. Klumpig som en 6000 men kastar som en 4000. Skämt åsido. Är väl bäst att prova vilken storlek som passar ens spö och som känns bäst på.
    Senast ändrad av engqvist; 2022-10-14, 21:40.

Kommentera

Jag köpte en Daiwa 21 Prorex XR TWS 300 i hopp om att kasta längre än med min Abu Max Toro. Jag kastar marginellt längre, lite missnöjd med den faktiskt särskilt jämfört med min andra Prorex 20 stl 100. Prorexrullen kostade 3300kr, Max Toro går för en tusenlapp. Visst den sistnämnda glappar och har inte kvalitetskänsla, men den gör det den ska och den är bra dimensionerad för priset. Det är en krallig rulle.
      Jag dänger beten bra jädra långt med båda rullarna. Längre än det jag kommer behöver man inte kasta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hockexx Visa inlägg
        Jag köpte en Daiwa 21 Prorex XR TWS 300 i hopp om att kasta längre än med min Abu Max Toro. Jag kastar marginellt längre, lite missnöjd med den faktiskt särskilt jämfört med min andra Prorex 20 stl 100. Prorexrullen kostade 3300kr, Max Toro går för en tusenlapp. Visst den sistnämnda glappar och har inte kvalitetskänsla, men den gör det den ska och den är bra dimensionerad för priset. Det är en krallig rulle.
        Jag dänger beten bra jädra långt med båda rullarna. Längre än det jag kommer behöver man inte kasta.
        Beroende på vilken miljö man fiskar i och vilket typ av fiske man bedriver så hjälper det väldigt mycket att kunna kasa så långt som möjligt och nå ofiskade spots.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg

Beroende på vilken miljö man fiskar i och vilket typ av fiske man bedriver så hjälper det väldigt mycket att kunna kasa så långt som möjligt och nå ofiskade spots.

Ja, bl a Per Hyenstrand I fisketeamet PFC som sopade banan med många i gäddfiske förespråkade långa spön för bästa kastlängd för att täcka ytor och slippa flytta båten. Det senare kanske inte är fullt så aktuellt nu med spotlock men långa kast gör du att når längre än din båtkompis, skrämmer mindre än båten och till pelagiskt spinnfiske skulle jag själv uppskatta det, ofantliga ytor på fjärden...

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Finns många rullar som kastar långt men du frågade om vilken som kastar längst. Då exkluderas alla rullar som enkom är trimmade för kastlängd, (typ CT-rullar utan linspridare). Mitt hetaste tips är en rulle som jag anser svårslagen (direkt ur boxen). Shimano Antares DC -21. Med medvind och ett lättkastat bete är det främst mängden lina du kan få på spolen som begränsar. Går säkert att få 100 meters kast med rätt förutsättningar (teknik, medvind, långkastande bete, spö etc.) Sen är ju frågan om spolen pallar med 100 gram under flera säsonger och backslag, troligtvis inte.

Har trimmat olika storlekar av ambassadeurer och det är en 6000-storlek du ska ha för längd. De kastar fint trimmade men det är game-over mot en DC-rulle tyvärr, i synnerhet antares DC -21. Man får fortfarande skatbon med DC-rullar, ibland riktigt jävliga sådana och ett sätt att då lösa problemet är att använda grövre lina vilket gör trasslen lättare att få loss. Kan du kasta 100 meter (överdriver för sakens skull) så fiskar du på ostörd fisk. Står du längst bak i båten ser fisken ditt bete först, du fiskar av ett större område med färre kast o.s.v.

Skulle ändå säga att det bekvämaste med en DC-rulle är inte att hamna i *kasta långt klubben* som någon sa, hehe, utan att kasten i lätt medvind nu räcker med att "läggas ut" och vill du komma några meter till så är det också möjligt. I motvind är fördelarna inte lika påtagliga.

Anteres och Anteres DC -21, vet du om de är lika förutom DC?
            Dc varianten är bredare, är den kraftigare eller är det bara för att få plats med DC den blir det?
            De marknadsförs väl som att de är gjorda gör det lätta fisket till typ Abborre. Men känns som de klarar mycket mer i kastvikt.
            Till havsöringsrulle borde den hålla och kasta grymt långt?

Kommentera

Hittade en bra jämförelsebild ang. storleken. Vet ej hur de skiljer sig utöver storleken men tror att det är svårt att hitta utväxlingar från andra shimanorullar som passar. Det är ju första DC:n med MGL III spole och med ett uppdaterat 4x8 DC system och har man upplevt hur bra de andra enklare DC systemen fungerar så förstår man vad den här kombinationen är kapabel till. Personligen tror jag att den kastar så långt man vågar hoppas och lite till.

Jag tror också som du säger att de klarar mer än man tror men är lite osäker angående MGL-spolen som ska vara tunnare. Jag kör både exsence DC -12 och curado DC till gäddfiske. Exsencen har jag haft i 8-9 år, varav inne på 3e säsongen som renodlad "gäddrulle" och den fungerar väldigt bra till det.

Kastar mest hårdbeten runt 70 gram men ibland upp mot 100 gram. Snittar kanske 40-50 fiskepass per år och ligger nästan alltid på gränsen när jag kastar, dvs så låg broms som möjligt vilket leder till en del backslag. Spolen är än så länge rak och allting lirar trots en del misshandel från min sida. Antares har väl ett snäpp högre byggkvalité, låter det vara osagt om MGL-spolen tål gäddfiske, men tror faktiskt att spolen är lättare och tunnare i godset och därför passar bättre för lättare fiske.

Man bör dock vara medveten om att p.g.a. den höga spolhastigheten kan backslag med tunna linor leda till olösbara trassel där man får använda sax och kassera linan vilket är tråkigt om man precis spolat på en dyr lina. Därför har jag lärt mig den dyra vägen att det alltid är bra att spola på så tjock lina som möjligt. I mitt överdrivna exempel kör jag med 0,31 tuf line XP som är klart grövre än angiven diameter och får på 85 - 90m vilket inte gör något eftersom linan aldrig går av. Undvik därför supertunna linor är mitt tips.

Click image for larger version  Name:	SkaÃrmavbild 2022-10-17 kl. 20.19.27.png Views:	0 Size:	2,24 MB ID:	2609335
              Senast ändrad av gabbu; 2022-10-17, 19:24.

Kommentera

Som gäddrulle känns det som spolen är för klen som du säger.
                Men är sugen på den till landlaxfisket vid Vättern. Det borde den klara. Undra hur mycket kortare den vanliga kastar havsöringdrag runt 25-30g. Är nöjd med Excense DC-12 till det fisket men misstänker att Anteres skulle vara grym också.

Tänkte själv prova min Excence Dc -12 till gädda. Har fått tag i ett AGS spö 30-70g som jag tror blir perfekt med den rullen till lättare bete på gädda. Kör mest Westin swim 53-58g.

Kommentera

Enkelt, Ambassadeur ProRocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
                    Lågprofil skulle jag säga tranx eller Tatula 300.

En gammal rulle som åker fram då och då är Calcutta 301D och jag blir lika förvånad varje gång. Den kastar fruktansvärt bra…till och med bättre än de flesta rullar skulle jag säga.
                    Instämmer, Calcutta 300D är en grym rulle, den av alla mina ca 30-35 multirullar som går allra mjukast dessutom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
                      Som gäddrulle känns det som spolen är för klen som du säger.
                      Men är sugen på den till landlaxfisket vid Vättern. Det borde den klara. Undra hur mycket kortare den vanliga kastar havsöringdrag runt 25-30g. Är nöjd med Excense DC-12 till det fisket men misstänker att Anteres skulle vara grym också.

Tänkte själv prova min Excence Dc -12 till gädda. Har fått tag i ett AGS spö 30-70g som jag tror blir perfekt med den rullen till lättare bete på gädda. Kör mest Westin swim 53-58g.
                      Westin swim fungerar utmärkt att kasta med Exsencen. Är rätt säker på att Antares DC sopar banan med Exsence dc -12, i synnherhet med havsöringsdrag runt 25-30gram.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04