Långkastande multiplikatorrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande multiplikatorrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Om jag bortser från din dryga slutkläm så är det väl inte så svårt att googla sig fram till vad som finns på marknaden, min poäng är att jag kastar längre än vad jag skulle behöva med min 10 år gamla NaCl - om du tänkte tävla i kastlängd finns det dock säkert något bättre. Jag skulle lägga mer krut på spöt om det är väldigt viktigt att maxa längd, med ett 100 g bete är det direkt svårt att få korta kast med ett vettigt spö. Mest avgörande är dock kasttekniken, men den förutsätter jag att du behärskar.
    Inte min mening, ber om ursäkt om det uppfattades så.
    När jag står pelagiskt blir jag lite av ett kastalångtfreak därav min nyfikenhet på vad andra har för kunskap och erfarenhet till just gäddfisket. När jag fiskar struktur/landnära så spelar kastlängden ingen roll för mig.

Kommentera

Skulle inte förvåna om en väloljad 6000 rulle slår dem alla med 100g och samma spö men en sån ”pjäs” vill jag inte ha till gädda, föredrar smalare rulle; LP-multi eller rundare gavel. Curado 300 DSV, Lexa 300 och Millionaire 251 kastar ungefär lika, ej mätt, når jag inte så flyttas båten. Shimano lite bättre i medvind, Daiwa enklare i motvind. 9’ kastar nog bättre än 8’6”. Vilken som kastar längst beror på kastare, spö vind, bete mm, finns nog inte en som kastar bäst/längst för alla.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Finns många rullar som kastar långt men du frågade om vilken som kastar längst. Då exkluderas alla rullar som enkom är trimmade för kastlängd, (typ CT-rullar utan linspridare). Mitt hetaste tips är en rulle som jag anser svårslagen (direkt ur boxen). Shimano Antares DC -21. Med medvind och ett lättkastat bete är det främst mängden lina du kan få på spolen som begränsar. Går säkert att få 100 meters kast med rätt förutsättningar (vindriktning, bete, spö etc.) Sen är ju frågan om spolen pallar med 100 gram under flera säsonger och backslag, troligtvis inte.

Har trimmat olika storlekar av ambassadeurer och det är en 6000-storlek du ska ha för längd. De kastar fint trimmade men det är game-over mot en DC-rulle tyvärr, i synnerhet antares DC -21.

Kastlängd är underskattat. Kan du kasta 100 meter fiskar du på ostörd fisk. Står du längst bak i båten ser fisken ditt bete först, du fiskar av ett större område med färre kast o.s.v.
        Intressant läsning, tack för svar!

Låter som att Antares hade blivit misshandlad med mitt fiske då jag främst vill nå längder när jag står pelagiskt och då väger mina beten sällan under 60g.
        Kanske ska införskaffa mig en ny ambassadeur men frågan är isåfall vilken...

Kommentera

sportfiskebodens ambassadeur VC pike kan jag rekommendera, jag har en sån å är väldans nöjd.

kör man en sån med trimkit skulle jag gissa att man är rätt högt upp i kasta långt gänget.

Kommentera

Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
            sportfiskebodens ambassadeur VC pike kan jag rekommendera, jag har en sån å är väldans nöjd.

kör man en sån med trimkit skulle jag gissa att man är rätt högt upp i kasta långt gänget.
            Hade en otrimmad VC pike och tyckte den var väldigt tung. Kanske satsar på en amba från Abu istället och trimmar den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg

Intressant läsning, tack för svar!

Låter som att Antares hade blivit misshandlad med mitt fiske då jag främst vill nå längder när jag står pelagiskt och då väger mina beten sällan under 60g.
              Kanske ska införskaffa mig en ny ambassadeur men frågan är isåfall vilken...
              Har ingen Antares men minns en diskussion på FS från förr. Jag tror inte den kommer ett att få problem med 100g om du inte får PO av praktslag. Har själv aldrig ”PO:at” så eller knäckt en spolaxel pga kast, har många det?

En 200 spole må vara lite mindre, ev. ngt mer tunn i godset så även spolaxel men också mer kompakt än en 300, så strukturellt kan den vara (nästan?) lika stark som en större och längre spolaxel? Det som borde ta stryk är väl främst axel och spollager.

Är de smorda så borde de gå fint och lager kan bytas men klart, en Antaresspole är inte billig. Har själv en Calcutta 200 DC+ på 30-80g spöt, den fiskas sällan men utan oro och mest uppåt 60-70 gram, där omkring funkar andra spön bättre. Vilka beten kör du helst till de pelagiska spinnfisket?

Kommentera

Lågprofil skulle jag säga tranx eller Tatula 300.

En gammal rulle som åker fram då och då är Calcutta 301D och jag blir lika förvånad varje gång. Den kastar fruktansvärt bra…till och med bättre än de flesta rullar skulle jag säga.

Kommentera

Jag har kastat med många gäddrullar och framförallt två lågprofilare minns jag som utmärker sig i kastlängd, men på olika sätt. Okuma Komodo och 13 Fishing Concept A3.

Okuma Komodo 364 genom att det är den sämsta kastaren jag någonsin prövat. Missförstå mig inte, det är en välbyggd rulle och en av de absolut bästa rullarna till gäddfiske på marknaden. Men, den kastar riktigt dåligt. Lillebrorsan, Okuma Komodo 273 kastar mycket bättre, men det är snarare en downsizerulle.

13 Fishing Concept A3 är den rulle jag tycker kastar allra längst. Den kastar konsistent (ögonmåttat) ca 7 m längre än en Shimano Tranx och ca 5 m längre än en Daiwa Lexa HD. Det är en oerhört bra kastare. Det är en av de enda rullarna från 13 Fishing jag verkligen rekommenderar. Prestandamässigt är den högt upp.

Däremot, ska man kasta riktigt bra, men framförallt riktigt skönt, bör man fiska med en UT-trimmad Ambassadeur. Lägg till lättad linspridare och keramisk knivbult så har du bäst prestanda på marknaden. De kastar otroligt långt, särskilt med kullager. Men, den största fördelen med UT-trimmet är att du inte behöver ta i över huvud taget när du kastar. Du kan lägga ut kasten och komma lika långt, om inte längre, som när du tar i med en vanlig spole. Det spar på en väldigt mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Jag har kastat med många gäddrullar och framförallt två lågprofilare minns jag som utmärker sig i kastlängd, men på olika sätt. Okuma Komodo och 13 Fishing Concept A3.

Okuma Komodo 364 genom att det är den sämsta kastaren jag någonsin prövat. Missförstå mig inte, det är en välbyggd rulle och en av de absolut bästa rullarna till gäddfiske på marknaden. Men, den kastar riktigt dåligt. Lillebrorsan, Okuma Komodo 273 kastar mycket bättre, men det är snarare en downsizerulle.

13 Fishing Concept A3 är den rulle jag tycker kastar allra längst. Den kastar konsistent (ögonmåttat) ca 7 m längre än en Shimano Tranx och ca 5 m längre än en Daiwa Lexa HD. Det är en oerhört bra kastare. Det är en av de enda rullarna från 13 Fishing jag verkligen rekommenderar. Prestandamässigt är den högt upp.

Däremot, ska man kasta riktigt bra, men framförallt riktigt skönt, bör man fiska med en UT-trimmad Ambassadeur. Lägg till lättad linspridare och keramisk knivbult så har du bäst prestanda på marknaden. De kastar otroligt långt, särskilt med kullager. Men, den största fördelen med UT-trimmet är att du inte behöver ta i över huvud taget när du kastar. Du kan lägga ut kasten och komma lika långt, om inte längre, som när du tar i med en vanlig spole. Det spar på en väldigt mycket.

How does a reel like this stack up in 'invevnings-power', vs reels like Tranx 300/Tatula300/Lexa300?
                    It sounds like its more durable than those reels, and also casts further.

Kommentera

Kör en Calcutta Concuest -19 201 DC med Sufix 131 till gädda. Spö Daiwa AGS 120g. Kör mycket Westin swim 12cm och de flyger riktigt långt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04