Långkastande multiplikatorrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande multiplikatorrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långkastande multiplikatorrulle?

Hej,
    Vilken rulle hade ni valt för att helt enkelt dänga iväg ett gäddbete så långt som möjligt? Exempelvis en jigg på 100g eller en Swim som flyger som en projektil.

Du kommer tillräckligt långt med vilken på marknaden förekommande rulle som helst i gäddstorlek skulle jag säga, på gränsen till vad som är möjligt för att lyckas kroka fisken.

Kommentera

Om vi bara pratar kastlängd då hade jag valt en ABU Best 41 den pallar 100gr beten & kombinationen magnet & centrifugalbrom så är det den kast-stabilaste rullen jag har haft & kastar väldigt långt. Skull du däremot gå ned i betes stl & bara köra typ westin swim, då är en Curado 200 ett vassare alternativ men inget jag skulle rekommendera till 100gr beten.

Personligen är Tatula 300 favoriten till gäddfisket, en stryktålig rulle med som kastar mkt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
        Hej,
        Vilken rulle hade ni valt för att helt enkelt dänga iväg ett gäddbete så långt som möjligt? Exempelvis en jigg på 100g eller en Swim som flyger som en projektil.
        Om jag ska ge ett specifikt exempel, gamla Calcutta 301D var den rulle jag använde till gäddfisket. Kastade som en gud.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Du kommer tillräckligt långt med vilken på marknaden förekommande rulle som helst i gäddstorlek skulle jag säga, på gränsen till vad som är möjligt för att lyckas kroka fisken.
          Jag har flera gäddrullar som kastar bra och är nyfiken på vad som finns på marknaden. Trodde det här var ett forum?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Om vi bara pratar kastlängd då hade jag valt en ABU Best 41 den pallar 100gr beten & kombinationen magnet & centrifugalbrom så är det den kast-stabilaste rullen jag har haft & kastar väldigt långt. Skull du däremot gå ned i betes stl & bara köra typ westin swim, då är en Curado 200 ett vassare alternativ men inget jag skulle rekommendera till 100gr beten.

Personligen är Tatula 300 favoriten till gäddfisket, en stryktålig rulle med som kastar mkt bra.
            Intressant!
            Jag har just den Abu rullen och är otroligt nöjd med den. Har även sneglat på Curado 200 ett tag till mitt downsize fiske (30-90g). Kul att du nämner två rullar som jag är intresserad av.
            Har aldrig kastat med Tatula 300, endast hållt i en och jag kan hålla med om att den känns stryktålig. Kändes som jag höll i en robust stridsvagn.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

Om jag ska ge ett specifikt exempel, gamla Calcutta 301D var den rulle jag använde till gäddfisket. Kastade som en gud.
              Snygg rulle det där!
              Undrar hur den står sig mot en Amba rocket i kastlängd..

Kommentera

Snygg rulle det där!
                Undrar hur den står sig mot en Amba rocket i kastlängd..
                Det var en bra fråga. Fiskar nästan ingen gädda längre och den utrustningen är såld. Har ett 9' Haspel till mitt "tunga" fiske idag som kastar till drygt 50 gram. Annars är det ul efter borre som gäller alltmer.

Kommentera

Jag har flera gäddrullar som kastar bra och är nyfiken på vad som finns på marknaden. Trodde det här var ett forum?
                  Om jag bortser från din dryga slutkläm så är det väl inte så svårt att googla sig fram till vad som finns på marknaden, min poäng är att jag kastar längre än vad jag skulle behöva med min 10 år gamla NaCl - om du tänkte tävla i kastlängd finns det dock säkert något bättre. Jag skulle lägga mer krut på spöt om det är väldigt viktigt att maxa längd, med ett 100 g bete är det direkt svårt att få korta kast med ett vettigt spö. Mest avgörande är dock kasttekniken, men den förutsätter jag att du behärskar.
                  Senast ändrad av holden; 2022-10-10, 13:03.

Kommentera

Finns många rullar som kastar långt men du frågade om vilken som kastar längst. Då exkluderas alla rullar som enkom är trimmade för kastlängd, (typ CT-rullar utan linspridare). Mitt hetaste tips är en rulle som jag anser svårslagen (direkt ur boxen). Shimano Antares DC -21. Med medvind och ett lättkastat bete är det främst mängden lina du kan få på spolen som begränsar. Går säkert att få 100 meters kast med rätt förutsättningar (teknik, medvind, långkastande bete, spö etc.) Sen är ju frågan om spolen pallar med 100 gram under flera säsonger och backslag, troligtvis inte.

Har trimmat olika storlekar av ambassadeurer och det är en 6000-storlek du ska ha för längd. De kastar fint trimmade men det är game-over mot en DC-rulle tyvärr, i synnerhet antares DC -21. Man får fortfarande skatbon med DC-rullar, ibland riktigt jävliga sådana och ett sätt att då lösa problemet är att använda grövre lina vilket gör trasslen lättare att få loss. Kan du kasta 100 meter (överdriver för sakens skull) så fiskar du på ostörd fisk. Står du längst bak i båten ser fisken ditt bete först, du fiskar av ett större område med färre kast o.s.v.

Skulle ändå säga att det bekvämaste med en DC-rulle är inte att hamna i *kasta långt klubben* som någon sa, hehe, utan att kasten i lätt medvind nu räcker med att "läggas ut" och vill du komma några meter till så är det också möjligt. I motvind är fördelarna inte lika påtagliga.
                    Senast ändrad av gabbu; 2022-10-15, 20:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04