Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Likväl ser jag få fördelar med nylon/fc som huvudlina, visst är fc en bättre nappindikator än flät om man jerkar med slack och tittar på linan och visst kan lite stretch vara bra men det kan man också åstadkomma med 1,5 meter fc tafs.

Kommentera

• En stor fördel med styva spön, anser jag, speciellt till oss som fiskar fluorocarbon, är att de är styva nog att rycka av gräs från betet. Jag fiskar väldigt mycket gräs. Det är nästan ett måste ibland att gå upp lite i styvhet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Likväl ser jag få fördelar med nylon/fc som huvudlina, visst är fc en bättre nappindikator än flät om man jerkar med slack och tittar på linan och visst kan lite stretch vara bra men det kan man också åstadkomma med 1,5 meter fc tafs.
        Det är det som är det bästa i detta land. Du får tycka precis vad du vill.

Kommentera

• One of the main reasons for me to use braid, is the fact that a stiffer rod and fluorocarbon have poor casting abilities on a baitcaster setup. I find both precision and especially distance suffer.

I really like the Adrena 6'10 7-21 gr. as a compromise rod to. Its a bit to stiff for the light, and low density jerkbaits like Shadow Rap 9 cm., and a bit to fast and underpowered for the deeper diving cranks, but it works, and is just a joy to fish with.
          For bigger jerkbaits like the Megabass Vision Oneten, Oneten +1 and +2, the rod is for me close to ideal.

For deep diving cranks i actually have been using haspel with very thin braid, more and more on the bigger deep lakes this Fall.
          The bait is simply just in the 'striking zone' more on a setup like that.
          Senast ändrad av Daiwox; 2022-12-09, 07:49.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Det är det som är det bästa i detta land. Du får tycka precis vad du vill.
            Ja det är det ju ingen som ifrågasatt, men jag hade hoppats på lite moteld i form av en lång lista med fördelar att använda nylon/fc - typ att hundra miljoner jänkare inte kan ha fel.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Ja det är det ju ingen som ifrågasatt, men jag hade hoppats på lite moteld i form av en lång lista med fördelar att använda nylon/fc - typ att hundra miljoner jänkare inte kan ha fel.
              Varken de eller jag har fel. Sa bara att man får tycka som man vill. Inte att åsikten är rätt. Haha...
              Beträffande lina, är det ju beroende på vilka spön man använder. Köper man styva Bassspön som jag föredrar så är en lite töjbar (lite!!) Inte gummisnodd klart att föredra. Gillar man nu dessa lustiga spön som säljs här med oftast allt för mjuka toppar så kanske flät är ett måste. Flätlina tycker jag bara är bra till Gädda och Gös. Testa ex en bra monolina på regnbåge så ska du se.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Nu ska man kanske inte tro på allt man ser på Youtube. Det är show. Tycker man ser liknande beteende här i våra produktioner. Där det måste vara aktion hela tiden.
                Har sett en hel del filmer på YT som inte är show. Vi flätlinefiskare kan tolka, bedöma filmer vi ser även om det körs FC eller nylon.. :-)

Kommentera

• Jag kan tillägga att det är STOR skillnad på bra flurocarbon/mono och dålig fluororcarbon/mono. Särskilt i linminne, kastegenskaper och hållbarhet över tid. Jag avskyr dålig fluorocarbon, som mest krånglar pga linminnet och i "hantering." Hantering innebär hur den är att fiskas med. Känns den otymplig? Svårstyrd? Då har den dålig "hantering."

Bra fluorocarbonlinor (som huvudlinor) på den svenska marknaden är:
                  Sunline FC Shooter
                  Seaguar R18 Fluoro LTD
                  Sufix Advanced Fluorocarbon

Exempel på linor jag inte gillar som huvudlina är:
                  Berkley Trilene Fluoro (svårhanterlig, mycket linminne) (bra tafsmaterial)
                  Strike Wire Fluorocarbon (mycket linminne, "bränns" av i kastet ibland)
                  Sufix Super 21 Fluorocarbon (åldras fort och fransar sig)

Exempel på bra mono-linor (nylon och dylikt) på marknaden:
                  Berkley Fluoroshield (bäst hittills)
                  DAM Tectan Superior Monofilament (väldigt skön genom ringarna)
                  Stren Original (grym hållbarhet, mycket stretch)

Exempel på mono-linor jag ogillar på marknaden:
                  Sufix Advanced Mono (kastar av mängder med beten på denna med många olika knutar, tjock i dimensionerna)
                  Berkley Trilene (medioker hantering, mycket linminne)
                  Rovex Devil (otroligt mycket linminne, märkliga kastegenskaper)

Så, ni som ska köpa jerkpinne anpassad speciellt till fluorocarbon och/eller monolinor har dessa rekommendationer att gå efter. Om ni vill.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Jag kan tillägga att det är STOR skillnad på bra flurocarbon/mono och dålig fluororcarbon/mono. Särskilt i linminne, kastegenskaper och hållbarhet över tid. Jag avskyr dålig fluorocarbon, som mest krånglar pga linminnet och i "hantering." Hantering innebär hur den är att fiskas med. Känns den otymplig? Svårstyrd? Då har den dålig "hantering."

Bra fluorocarbonlinor (som huvudlinor) på den svenska marknaden är:
                    Sunline FC Shooter
                    Seaguar R18 Fluoro LTD
                    Sufix Advanced Fluorocarbon

Exempel på linor jag inte gillar som huvudlina är:
                    Berkley Trilene Fluoro (svårhanterlig, mycket linminne) (bra tafsmaterial)
                    Strike Wire Fluorocarbon (mycket linminne, "bränns" av i kastet ibland)
                    Sufix Super 21 Fluorocarbon (åldras fort och fransar sig)

Exempel på bra mono-linor (nylon och dylikt) på marknaden:
                    Berkley Fluoroshield (bäst hittills)
                    DAM Tectan Superior Monofilament (väldigt skön genom ringarna)
                    Stren Original (grym hållbarhet, mycket stretch)

Exempel på mono-linor jag ogillar på marknaden:
                    Sufix Advanced Mono (kastar av mängder med beten på denna med många olika knutar, tjock i dimensionerna)
                    Berkley Trilene (medioker hantering, mycket linminne)
                    Rovex Devil (otroligt mycket linminne, märkliga kastegenskaper)

Så, ni som ska köpa jerkpinne anpassad speciellt till fluorocarbon och/eller monolinor har dessa rekommendationer att gå efter. Om ni vill.
                    Berkley Trilene finns i många olika versioner... jag gillar den löjligt billiga Berkley Trilene Big Game. Den har linminne i första kastet men sen upplever jag att den "skärper till sig" vilket inte är något problem för mig... jag överbromsar gärna lite i början ändå.

Berkley flouroshield gillar jag också men jag tycker den blir mer stel av kyla än vad big game blir.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Berkley flouroshield gillar jag också men jag tycker den blir mer stel av kyla än vad big game blir.
                      Bra poäng. Jag har knappt fiskat med Fluoroshield i kyla och jag visste inte detta. Det här är en av dem sakerna som är så bra med ett forum och flera erfarenheter än ens egna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04