Ursprungligen postat av holden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spö till jerkbaitfiske Abborre?
Collapse
X
-
Jag släpade med mig 5-6 kombos ut förut eftersom det är oberäkneliga förutsättningar i skärgården, till slut insåg jag att jag inte använder mer än två kombos för kallvattensfisket och en enda för sommarhalvåret. Trailade jag båten kanske jag hade gjort en annan prioritering och varit mer kompromisslös med en kombo för varje betestyp. Crank, jerk, jigg, chatterbait, vibrationsbeten funkar utmärkt med en enda kombo (men inte vilken kombo som helst) - bara det riktig träliga pillfisket med ned och dropshot som kräver byte.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Nja. Håller väl inte med om det att det alltid blir en kompromiss. Finns oändligt många spön världen över så visst kan man hitta det perfekta till ändamålet. Men klart ska man bara ha ett spö till allt. Så blir det en kompromissSenast ändrad av holden; 2022-12-07, 13:11.
Kommentera
-
Vad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
A medium-powered, moderate-fast tapered blank is critical for producing the correct action while also providing enough give to keep the treble hooks pinned without ripping them out or pulling the lure away from a fish. Many anglers also prefer a shorter handle to avoid catching a sleeve when twitching the rod.
Alltså inget ”jiggspett” för mig, flertalet jerkwobblers är ganska lätta att arbeta. Ett av mina spön är ML och det andra typ M, med lite mer flex i toppdelen kastar de också bättre och de täcker mina behov mer än väl.
Kommentera
-
Jag instämmer i dessa rekommendationer som jag aldrig tidigare läst, insikten kom efter många dyra och onödiga pryl-inköp :-)Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
A medium-powered, moderate-fast tapered blank is critical for producing the correct action while also providing enough give to keep the treble hooks pinned without ripping them out or pulling the lure away from a fish. Many anglers also prefer a shorter handle to avoid catching a sleeve when twitching the rod.
Alltså inget ”jiggspett” för mig, flertalet jerkwobblers är ganska lätta att arbeta. Ett av mina spön är ML och det andra typ M, med lite mer flex i toppdelen kastar de också bättre och de täcker mina behov mer än väl.
- Gillar 1
Kommentera
-
Det man ofta glömmer vad gäller aktionen på ett spö är vilken typ av fisk och vatten man arbetar med/mot. Att drilla en abborre på ett kilo är inte detsamma som att drilla en big mouth bass på ett kilo... eller en öring på ett kilo. Att gå på en rekommendation från ett annat land med andra arter innebär nog även att man då behöver anpassa sitt linval till vad man oftast använder i det landet och på den platsen... I exempelvis Kalifornien är väl monolina betydligt vanligare än flätlinan vi använder här i kalla Sverige vilket ju påverkar valet av aktion mer än betesval och vilken fisk man avser att fånga. I slutändan måste man välja den utrustning som passar ens egna behov fullt ut... allt annat blir en kompromiss om man går på andras rekommendation.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
Kommentera
-
Spöna är ju anpassade efter beterna och teknikerna de använder. Inte bara fisken. Vi fiskar ju med exakt samma beten och tekniker här som de fiskar Bass med. Crankbait, Texas rigg, carolina rigg, chatterbait osv. Inte speciellt svenska namn där.Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Det man ofta glömmer vad gäller aktionen på ett spö är vilken typ av fisk och vatten man arbetar med/mot. Att drilla en abborre på ett kilo är inte detsamma som att drilla en big mouth bass på ett kilo... eller en öring på ett kilo. Att gå på en rekommendation från ett annat land med andra arter innebär nog även att man då behöver anpassa sitt linval till vad man oftast använder i det landet och på den platsen... I exempelvis Kalifornien är väl monolina betydligt vanligare än flätlinan vi använder här i kalla Sverige vilket ju påverkar valet av aktion mer än betesval och vilken fisk man avser att fånga. I slutändan måste man välja den utrustning som passar ens egna behov fullt ut... allt annat blir en kompromiss om man går på andras rekommendation.
Men du har en rejäl poäng med linan. Flät använder Bassfiskarna nästan bara när de fiskar i rejält ned gräs. Och då kör de riktigt tjock. Gäddtjocklek.
Själv använder jag bara flät till bottenstuds. Allt annat abborrfiske bedrivs med monolinor.
Kommentera
-
-
Nu ska man kanske inte tro på allt man ser på Youtube. Det är show. Tycker man ser liknande beteende här i våra produktioner. Där det måste vara aktion hela tiden.Ursprungligen postat av holden Visa inläggKollar man bassfiske på tuben så gör dom också karatemothugg eftersom de har gummisnoddar till lina, kör man flät behöver man inte, och ska inte, hålla på så, enkel vanesak.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 306 visningar