Ursprungligen postat av holden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spö till jerkbaitfiske Abborre?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Nja. Håller väl inte med om det att det alltid blir en kompromiss. Finns oändligt många spön världen över så visst kan man hitta det perfekta till ändamålet. Men klart ska man bara ha ett spö till allt. Så blir det en kompromissSenast ändrad av holden; 2022-12-07, 13:11.
Kommentera
-
Vad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
A medium-powered, moderate-fast tapered blank is critical for producing the correct action while also providing enough give to keep the treble hooks pinned without ripping them out or pulling the lure away from a fish. Many anglers also prefer a shorter handle to avoid catching a sleeve when twitching the rod.
Alltså inget ”jiggspett” för mig, flertalet jerkwobblers är ganska lätta att arbeta. Ett av mina spön är ML och det andra typ M, med lite mer flex i toppdelen kastar de också bättre och de täcker mina behov mer än väl.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
A medium-powered, moderate-fast tapered blank is critical for producing the correct action while also providing enough give to keep the treble hooks pinned without ripping them out or pulling the lure away from a fish. Many anglers also prefer a shorter handle to avoid catching a sleeve when twitching the rod.
Alltså inget ”jiggspett” för mig, flertalet jerkwobblers är ganska lätta att arbeta. Ett av mina spön är ML och det andra typ M, med lite mer flex i toppdelen kastar de också bättre och de täcker mina behov mer än väl.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Det man ofta glömmer vad gäller aktionen på ett spö är vilken typ av fisk och vatten man arbetar med/mot. Att drilla en abborre på ett kilo är inte detsamma som att drilla en big mouth bass på ett kilo... eller en öring på ett kilo. Att gå på en rekommendation från ett annat land med andra arter innebär nog även att man då behöver anpassa sitt linval till vad man oftast använder i det landet och på den platsen... I exempelvis Kalifornien är väl monolina betydligt vanligare än flätlinan vi använder här i kalla Sverige vilket ju påverkar valet av aktion mer än betesval och vilken fisk man avser att fånga. I slutändan måste man välja den utrustning som passar ens egna behov fullt ut... allt annat blir en kompromiss om man går på andras rekommendation.
Men du har en rejäl poäng med linan. Flät använder Bassfiskarna nästan bara när de fiskar i rejält ned gräs. Och då kör de riktigt tjock. Gäddtjocklek.
Själv använder jag bara flät till bottenstuds. Allt annat abborrfiske bedrivs med monolinor.
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggKollar man bassfiske på tuben så gör dom också karatemothugg eftersom de har gummisnoddar till lina, kör man flät behöver man inte, och ska inte, hålla på så, enkel vanesak.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar