Ursprungligen postat av Geronimo
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spö till jerkbaitfiske Abborre?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Geronimo Visa inläggKom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
inte spettigt, fin känsla, låter jerkbaits få fint spelrum sida-sida även med flätlina ger det betena rätt skjuts utan att hämma.
Kommentera
-
Fiskar du från land eller båt, står man nära vattnet vill man ha ett kort spö så man inte slår i typ 6’6, själv kör jag ett allround Poison Adrena 1610M från båt vilket funkar utmärkt till jerk, jigg och andra hårdbeten utan att vara superoptimerat till någon specifik teknik.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Geronimo Visa inläggLyfter den här gamla tråden. Skulle uppskatta tips på vad ni kör med för spön då jag tänkte skaffa ett spö mer renodlat till att köra jerkbait efter abborre med.
Så vad använder ni egentligen?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Geronimo Visa inläggKom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
Jag själv kör ett Armada Golden Feather 7' upp till 25 g och det tycker jag är bra till grundgående jerkbaits. Till djupgående jerkbaits svampar det ihop. Jag fiskar dessutom med fluorocarbon som huvudlina.
Egentligen bör man ha två jerkpinnar om man vill vara riktigt optimal. En till grundgående och lättare jerkbaits, samt en till mer djupgående och större/tyngre jerkbaits. Det är dessvärre omöjligt att täcka alla jerkbaits och få optimal gång på dessa med ett enda spö.
För övrigt är alla dessa rekommendationer spön anpassade till multirullar. Jag fiskar inte jerkbaits med haspelpinnar och kan därför inte ge någon superrekommendation. Jag har bara fiskat haspel och jerkbait här och där.
Kommentera
-
För min del handlar det nästan aldrig om djupgående wobbler men jag är ändå lite rädd att få ett spö som svampar. Optimalt för min del hade kanske varit ett spö som ligger på typ 5-18gr och tillräckligt styvt för att man ska kunna knycka hem ett mindre jerkbait. Tycker det är svårt att bedöma utifrån handlarnas beskrivning vad spöna passar till, förutom de självklara som visar det i namnet, typ Crank-spön, jiggspön m.m. men det verkar inte lika hett att saluföra lätta spön som jerkbaitspö?Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Alla Shimanos jerkpinnar är bra i sin prisklass. Expride, Beastmaster, Zodias etc. Daiwa har en riktigt bra jerkpinne till djupgående jerkbaits. Daiwa Tatula 7'1" 2pc 7-28 g. Det är dock väldigt styvt, vilket inte riktigt är bra när man vill kasta lätta grundgående jerkbaits. Annars tycker jag att Daiwas spön nästan alltid har för långt bakhandtag till jerkbaits.
Jag själv kör ett Armada Golden Feather 7' upp till 25 g och det tycker jag är bra till grundgående jerkbaits. Till djupgående jerkbaits svampar det ihop. Jag fiskar dessutom med fluorocarbon som huvudlina.
Egentligen bör man ha två jerkpinnar om man vill vara riktigt optimal. En till grundgående och lättare jerkbaits, samt en till mer djupgående och större/tyngre jerkbaits. Det är dessvärre omöjligt att täcka alla jerkbaits och få optimal gång på dessa med ett enda spö.
För övrigt är alla dessa rekommendationer spön anpassade till multirullar. Jag fiskar inte jerkbaits med haspelpinnar och kan därför inte ge någon superrekommendation. Jag har bara fiskat haspel och jerkbait här och där.
Kommentera
-
Har en kompis som har två spö i feather serien.
7,1 light som är var mitt från början. Som du säger, super lätta och känsliga spön.
Detta använde jag till vanliga jiggar med upp till 10g skalle. Skulle nog säga att aktionen var lite åt moderate - fast.
Har aldrig blivit riktigt multi frälst, så jag sålde det till min kompis,
han har ett 6,9 mh med. Men det kan jag inte uttala mig så mycket om.
Båda är för övrigt odelade.
Tror han ska sälja båda faktiskt.
Vidarebefordrar gärna uppgifter om det skulle vara intressant.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar